Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsikringsselskap besvarelsetid i loven

Leif1990

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva står det i loven om hvor lang ventetid på utbetaling fra forsikringsselskap?

Forsikringsavtaleloven sier ingenting om behandlingstid. Det er imidlertid bestemmelser om renter i § 8-4 (Skadeforsikring) og § 18-4 (personforsikring). Normalt er det ikke noe problem å få utbetalt renter fra forsikringsselskap om du har krav på det.

Hvilket selskap er det det gjelder?

Lenke til kommentar
Hva står det i loven om hvor lang ventetid på utbetaling fra forsikringsselskap?

Forsikringsavtaleloven sier ingenting om behandlingstid. Det er imidlertid bestemmelser om renter i § 8-4 (Skadeforsikring) og § 18-4 (personforsikring). Normalt er det ikke noe problem å få utbetalt renter fra forsikringsselskap om du har krav på det.

Hvilket selskap er det det gjelder?

Det gjelder Sparebanken Vest, eller tingen er at det er mitt forsikringsselskap. Men det er en annen som har utført meg skade med egen skyld, og da er det gjensidige.

Lenke til kommentar

Dette er frustrerende til tider. Hadde en forsikringssak for ett år siden, hvor min bestemor slo døra i en annen bil. Ble nesten ingen skade som vi så, og den andre parten sendte inn skademelding.

I tillegg tilbydde han seg at vi kunne ta det privat for 11 000 kr (Og kostnadene var egentlig 16 000 i følge han) Da sa jeg vi får ta det igjennom forsikringsselskapet, og ba om dokumentasjon hvis disse kostnadene var reelle. Han sendte inn skademelding og jeg gjorde det samme.

Etter dette har jeg ikke hørt noe, hverken fått beskjed om at saken er avsluttet eller ikke. Virker som det er dårlig praksis rundt dette.

Lenke til kommentar

Er det slik at saken er avgjort, og du bare venter på utbetaling, eller er skadesaken fortsatt til behandling?

Saken skal være avgjort av mitt forsikringsselskap, men de har ifølge de purret til de grader på gjensidige. Jeg har verken måttet si hvor mye skade det har gjort, og ikke noen sum.

Lenke til kommentar

Er det slik at saken er avgjort, og du bare venter på utbetaling, eller er skadesaken fortsatt til behandling?

Saken skal være avgjort av mitt forsikringsselskap, men de har ifølge de purret til de grader på gjensidige. Jeg har verken måttet si hvor mye skade det har gjort, og ikke noen sum.

Da venter du ikke på utbetaling, men på at saken skal behandles/avgjøres. For alt du vet, kan det hende at Gjensidige mener at det var din skyld, og da har de neppe tenkt å utbetale en krone. I verste fall må du gå rettens vei. Jeg sier ikke at det må være så vanskelig, altså, det jeg egentlig prøver å si er at du må smøre deg med tålmodighet. Du kan jo kontakte den andre parten og be vedkommende om å purre på Gjensidige også, dersom denne personen er inneforstått med at det er dennes skyld og ønsker å få ryddet opp etter seg.

Lenke til kommentar

Da vi fikk en skade på bilen, pga en uforsiktig person som rygget såvidt bortpå den, så var det vårt forsikringsselskap som betalte regningen innledningsvis. Oppgjøret forsikringsselskapene imellom trengte ikke vi å tenke på i det hele tatt. Er ikke dette normal praksis? Må legges til at vi har fullkasko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...