Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Flexi-lån, noen med erfaring?

runerask

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig gjort om mitt gamle lån til flexi-lån.

Nå har jeg bare en konto med 'en del' disponibelt, og 'en del' "minus".

Så forsvant avdragene som var på det gamle lånet.

Regner med at nå får jeg rentetrekk hver måned på enhvert minus-beløp, så er det opptil meg hvor mye jeg vil sette inn på denne kontoen jeg har flexilånet på, for å få ned minus-saldo (og dekke renteutgifter)...

Veldig fritt og greit, og har alltid reserve hvis noe skulle dukke opp. I tillegg slipper jeg å kjøre igjennom mølla om jeg skulle kjøpe noe som jeg ellers måtte låne til. :p

En annen fordel er at jeg tidligere hadde en sparekonto med litt beløp, nå trenger jeg ikke den lengre, og kan heller la lånet være så mye lavere :new_woot:

Men det krever jo selvsagt en dose selvdisiplin :yes:

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv fleksilån, men med en litt annen løsning. Jeg har et eget lånenummer der jeg ser saldo på lånet, samt hva ramma er på. Denne har ingenting med de "vanlige" kontiene mine å gjøre. Dersom jeg skal ha ut fra lånet, overfører jeg penger til den kontoen jeg vil ha dem. Føler dette er en mer oversiktilg løsning. I tillegg, så betaler jeg ned fast på lånet i måneden. Har rett og slett opprettet fast oppdrag fra regningskonto til lånet. På denne måten betaler jeg ned over ca 22 år, men dette kan jeg selvsagt endre underveis.

Løsningen som du har (Handelsbanken??) føler jeg at blir vanskelig å holde oversikt over, og det er vanskelig å se hvor mye (om noe) man betaler ned på lånet.

Lenke til kommentar
Men det krever jo selvsagt en dose selvdisiplin :yes:

Jeg tror dette utsagnet er alfa og omega. Man får mye frihet og alt ansvaret for å planlegge fornuftig selv. Jeg er overbevist om at det finnes folk som burde bli nektet et slikt lån.

Jeg/vi har selv nettopp fått meg/oss flexilån. Måten vi kommer til å bruke det er som en sparekonto.

Tidligere:

Vi ble trukket et fast beløp en gang i mnd. Dersom det samlet seg opp litt ekstra penger på konto (feks 50 000) så måtte vi ta kontakt med banken for å sette disse pengene inn. Samtidig ble de låst om vi plutselig skulle trenge dem.

Nå:

Fast trekk hver mnd, gjerne litt større enn det trenger å være, bare bra å få lånet så langt ned så raskt som mulig. Skulle man ha 50 000kr til overs så setter man de inn på flexilånet (til en bedre rente enn sparekontoen). Skulle vi 6mnd senere oppdage at "nå skulle vi absolutt hatt 50 000kr fordi bilen brøt sammen" så kan man hente de ut igjen da.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Ja, sammenligningen virker helt frem til renten.

Det er vel renten som er viktigst med ett lån, eller?

Men la oss snu saken på huet.

Tidligere når jeg ønsket ekstraordinær innbetaling på lånet, måtte jeg manuellt ta kontakt med banken for at dem skal sende meg en giro med pålydende beløp og KID-nr. Nå kan jeg betale inn litt ekstra akkurat når det passer meg, og kanskje få betalt lånet tidligere enn den gamle nedbetalingsplanen jeg hadde fra før.

:D

Lenke til kommentar
Tidligere når jeg ønsket ekstraordinær innbetaling på lånet, måtte jeg manuellt ta kontakt med banken for at dem skal sende meg en giro med pålydende beløp og KID-nr. Nå kan jeg betale inn litt ekstra akkurat når det passer meg, og kanskje få betalt lånet tidligere enn den gamle nedbetalingsplanen jeg hadde fra før.

Det er jo ganske sært da, akktid når jeg har nedbetalt ekstra på lån har jeg bare gjort en enkel innbetaling uten noen ekstra info til lånenummeret. Jeg har alltid kunne betale ned ekstra uten å behøve å ta kontakt med banken. Det gjelder mine gamle lån i Nordlandsbanken, Fokus og DnB NOR.

Lenke til kommentar

Jeg har samme erfaring som runerask. Gjelder gjensidige.

EDIT:Ikke så komplisert som giro riktignok

Kan jeg betale tilbake lånet raskere enn lånets løpetid?

På lån med flytende rente kan du betale inn ekstra når du måtte ønske det, uten kostnader.

Dersom du ønsker å foreta en ekstra innbetaling på ditt nedbetalingslån, må du sende en e-post til [email protected] hvor du informerer om hvor mye du ønsker å betale inn på lånet og fra hvilken konto dette skal trekkes. I tillegg må du informere om den ekstraordinære innbetalingen skal føre til kortere nedbetalingstid eller lavere terminbeløp. Gjensidige Bank vil da foreta overføringen og ajourføre lånet.

På fastrentelån binder du deg til en nedbetalingstid på enten 3, 5 eller 10 år – og da kan du ikke endre nedbetalingstid i bindingstiden.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Både med boliglån og boligkreditt/fleksilån kan man nedbetale når man vil.

Den 'usikkerheten' som enkelte her syns dette fører med seg løses vanvittig enkelt ved å be banken belaste renter på lønnskontoen og opprette et fast oppdrag til nedbetaling. Enkelte banker har som default at det er rentebelastning, andre ikke. Uansett er banken sikkert mer enn villig til å legge opp dette slik du vil.

Som det heter fra gammelt av: lån til investeringer, spar til forbruk.

Det man burde se på i forbindelse med boligkreditt er hvilke kostnader som kommer på bruken. Når du trekker på kreditten, beregner banken seg da et gebyr? Vet at Nordea har gjort det tidligere. Ander banker lar dette være gebyrfritt. Har til og med opplevd at boligkreditt er billigere enn vanlig lån.

Det som er med boligkreditt iforhold til nedbetalingen, er jo at du kan trekke opp kreditten igjen når du føler for det. Nedbetaler du på et lån kan du ikke øke når du vil, det må søkes banken etc. Nedbetaler du på studielånet ditt, kan du ikke øke det igjen senere.

Sett at du har en sparekonto og et vanlig i lån i samme bank. På lånet betaler du 7%, på sparekontoen betaler du 6%. Hvorfor gidder du å ha sparekonto da? Velg en boligkreditt og overfør sparekontoen til kreditten. Når du trenger pengene, bare trekk opp kreditten.

Lenke til kommentar

I min bank, som er skandiabanken, er det ikke noe problem å sette opp fast overføring fra konto til konto.

Selv planlegger jeg å ha en flexikonto som da i tillegg blir regningskonto. Det eneste jeg har utenom er en bankkort-konto, som Visa-kortet "henger på".

Sikkert ikke så lurt å ha denne tilknyttet flexikonto om noen skulle svindle meg via kortet, og har mulighet for å ta det helt til kredittgrensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...