Morten K Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) WD Raptor har 10000rpm, den du linker til har 7200rpm. Klart det er stor forskjell. Det er veldig greit og ha en 10k/rpm HDD til å ha operativsystem på og programfiler, du merker en klar forskjell. (Hvis du er klar over at den er der ) Nei, det er ikkje stor forskjell. Raptor har ca 30% lavere søketid pga 10k rpm, men Samsung-disken har høyere overføringshastighet. Klart du merker forskjell dersom du vil det. Man kan innbille seg mye rart dersom man går inn for det. Denne disken er blitt testet direkte mot 150GB Raptor, og på noen spesielle bruksmønster så er Raptor raskere. På andre tester er Samsung-disken raskest. Når Samsung-disken koster 325kr for 250GB og Raptor koster 1190 for 150GB, så skal man være bra dum om man kjøper Raptor. Man kan kjøpe 2 Samsung-disker og sette de i RAID 0, og fremdeles ha igjen nok til en kasse øl Eg gikk fra Raptor 74GB til den Samsung-disken sjølv, og mitt inntrykk var at Samsung-disken er merkbart raskere enn 74GB Raptor på oppstart og vanlig bruk. Link? Jeg mente ikke at jeg hvis man innbiller seg at det går raskere så gjør man det. Men Raptor 150GB har dobbelt så høy cache som 74GB og 10GB høyere buffer to disc, så din erfaring blir derfor ikke relevant. Men jeg kan vel på sett og vis være enig i at det er alt for mye penger for alt for lite, men det poenget mitt er at det er litt ytelseshopp. Men tvilsomt om den allmenne pc-bruker er i stand til å merke det og ta nytte av det. Anandtech testen viser nå at WD raptor 150GB fortsatt har tronen, men det er kun T166 500GB hdd da, vet ikke om det er forskjell på den og 250GB versjonen. Må si meg enig med Dragavon. En Raptor 150X er ikke verdt pengene. Les denne testen. En Samsung F1 750GB koster under 700 kr. Den er et mye bedre valg en Raptor X mener jeg. Jeg har hatt en Raptor 74GB selv. Den ga absolutt ikke noen "wow effekt" i forhold til en 250GB Seagate 7200.10. Hardisk-teknologien har forandret seg mye det siste året. De "gamle" Raptorene er ikke det de en gang var. Edit. Se på disse HD-Tach grafene. Jeg mener tallene taler for seg selv. Endret 15. august 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå