fluefiskern Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Hei folk Skal indrømme jeg ikke har forsket så veldig mye på det, og om det er noen som har vært borti dette før så er det jo bortkastet tid for meg. Har nå uansett slackware 12.1 på en partisjon og Vista på en annen. Så har jeg en disk til med div filer. Vista og denne partisjonen med filer automounter jeg i slackware og begge har filsystemet ntfs. Problemet er som følger: Kataloger og filer med øæå på ntfs partisjonene mine klarer ikke slackware å lese, de syns rett og slett ikke. Bruker Xfce om dette spiller noen rolle. Er det noe med tegnsett som gjør dette? Eller er det noe annet moro? Klarer ikke å lese filene eller katalogen fra shell heller. Tips? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Legg til locale=nb_NO.utf8 under options i fstab. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Da har jeg testet med locale=nb_NO.utf8 og bare utf8 men det hjelper overhode ingen ting. /dev/sda1 /home/hermansen/filer ntfs-3g locate=nb_NO.utf8,umask=000 1 0 Det blei løst, valgte iocharset=iso8859-1 Endret 5. august 2008 av fluefiskern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå