Gå til innhold

programmer kun for *nix

Anbefalte innlegg

jeg lurer egentlig på om det finens noen kjekke og gode program som KUNN finnes til linux og ikke noe andre operativ system ?

og er det noen programmer som dere vet jeg MÅ ha så rams opp.

takker for alle gode svar =)

Endret av Danielsm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig få programmer som kun er laget for OS basert på Linux. De fleste programmene kan kjøres i alle *nix-OS.

Dersom vi skal nevne programmer som kun kjører på *nix vil jeg anbefale Beep Media Player. Muligens den beste mediaavspilleren som er ute for øyeblikket. Liker spesielt godt den innebygde Last.fm-klienten.

Lenke til kommentar
Hmm, så den rumpekjører standard Rhytmhbox? Eg har liksom alltid klart meg med rytmeboksen, men er villig til å prøve noko anna :)

Det er vel muligens en smaksak. Jeg foretrekker i hvertfall BMP når det gjelder musikk.

Du kan jo prøve den å se hva du syns. Det tar jo bare et minutt å installere med pakkebehandleren.

Lenke til kommentar

Mens vi prater om musikkprogram: Amarok og k3b.

Ellers: Terminalen og Gnome. (ikke kom trekkende med cygwin etc., i såfall kan du likegjerne si at alle os kan kjøre alle programmer vha. emulering etc.) Nydelige programmer begge to :)

I tillegg så har du alle de småverktøyene man bruker hele tiden...

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere tror jeg nesten du må omformulere spørsmålet litt.

Med Linux mener du nok GNU/Linux, men veldig mye av det som kan kompileres for den kombinasjonen kompileres like lett for andre. Gnome f.eks som kyrsjo nevner er vel blitt default WM i Solaris som ikke er GNU/Linux og Amarok finnes allerede i alphaer for Windows samme med andre KDE 4-verktøy.

"Programmer som ikke finnes til Windows" er en mer produktiv overskrift som hindrer at hele tråden blir en sak om hva som menes.

Mitt tilskudd til tråden er Wine. :)

Lenke til kommentar

qweac: Vel, bortsett fra at Sonata fortsatt er særdeles lite effektiv under the hood (ta en titt på gmpc-news)... Men jeg bruker jo sonata selv (i lag med mpc, ncmpc og i blant gmpc og i blant pitchfork ;--))))) ).

MPD er forøvrig deilig programvare. sshfs er også deilig, og finnes ikke til andre OS.

Lenke til kommentar
sshfs er også deilig, og finnes ikke til andre OS.

Er enig med deg at sshfs er deilig, men det stemmer ikke at det bare finnes på Linux. Man får det på andre OS også slik som MacOS og FreeBSD. Det finnes også tilsvarende (dog ikke samme) programvare for Windows, slik som sftpdrive for de som evt. bruker Windows.

Lenke til kommentar

...ja, litt rask, og hadde ting som Solaris i minnet også (der jeg har ønsket meg det ved noen anledninger). Det i alle tilfelle sant at sshfs kun var tilgjengelig til Linux en god stund, i og med fuse. sftpdrive kjenner jeg til, men er tungvindt i forhold og koster penger.

Andre ting? Det er vanskelig med fullstendig Linux-spesifikke ting, i og med free software og porting og det hele - det må jo egentlig være kjerne-relaterte ting, men vi kan jo godt legge oss på en 'ting som typisk bruker under Linux' i stedet, om det finnes en halvgod port til Windows spiller jo i grunn liten rolle om hele brukerbasen sitter under GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Apple Shake (kjøpt opp av Apple, tidligere utviklet av selskapet Nothing Real) fins kun til Linux og MacOS X men ikke Windows. Er et high-end compositing program som er svært populært i bl.a. Hollywood. Det er altså ikke et videoredigeringsprogram i så måte, men et nodebasert program for å sette sammen avanserte filmscener, spesialeffekter osv. Det at det er nodebasert skiller det fra Adobe AfterEffects, som isteden er layer-basert. Fordelen med noder er bl.a. til mer avanserte scener siden man kan lage svært kompliserte trær av noder, som lett kan sjongleres rundt med og gjenbrukes osv. Dessverre er dette ikke fri programvare, men koster $$$ ( http://www.apple.com/shake/ )

Når det gjelder fri programvare er det jo lite som er eksklusivt til Linux, av naturlige årsaker. Spesielt porting til andre *nix OS er jo vanlig, med mindre programmene er tett bundet til spesielle features i linux-kernelen. I tillegg blir mange programmer også portet til Windows, men mitt inntrykk er at en del portinger er litt så som så, så jeg foretrekker helt klart Linux fremfor Win til fri programvare. Det er også helheten som gjør det så bra, at programmene passer godt inn, og er lett tilgjengelige i distroene og pakkesystemer. :thumbup:

Sistnevnte er langt mer klønete i Windows, med et evig virrvarr av installasjons- og oppdateringsrutiner. Man skal ikke bli overrasket om en Windows-maskin har ørten ulike bakgrunnsprosesser som hver tar seg av oppdatering av programmene fra kun én leverandør. Og "Add/Remove" i Windows er jo en vits. For det første kan man jo ikke installere noen ting derfra (bortsett fra noen få optional Windows-komponenter), så det blir egentlig bare "Remove", og lite "Add". Men i tillegg er det ofte umulig å fjerne programmer også. Norton Anti-virus anyone? :!: Så her er det easy match for apt-get/Synaptic, Yast osv.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...