Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skal ta huslån, hjelp!

promotheus

Anbefalte innlegg

Hei

Er på randen til å få fullført utdanning og har allerede fått meg fast jobb, og forventet inntekt er på 400.000+ brutto per år. Den eneste faste utgiften jeg har er studielånet som tikker og går hvert kvartal på nesten 4000 kroner.

Planen er å starte med husbygging våren 2010, og lurer på en del, så om du / dere har tid til å svare på dette så ville det vært til stoor hjelp.

1. Hvordan gå frem for søknad av lån? Har en person som vil stille som sikkerhet.

2. Hvor mye kan en låne?

3. Håper på å få opparbeidet meg litt egenkapital, pluss at jeg har noen sparepenger, og håper på å ha rundt 200.000 i startkapital, og har ikke lyst til å ha mer enn 1.2 millioner i lån. Jeg kommer ikke til å bygge i midtbyen, som dere sikkert skjønner når jeg her forteller om prisen.

4. Hvilke banker har dere erfaring av som er "billige" i disse rentetider, og som er å anbefale?

5. Hvilke ekstrautgifter må man regne med ved bygging av hus? Tenker da på hvor mye det kommer seg på å få gjort papirarbeidet og søknader, oppkobling til vannverk og kloakk?

Takker for enhver respons!

Mvh, John Inge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, har lite peiling på økonomi egentlig, men har kommet akkurat ett steg videre fra der du er nå, dvs at jeg har hus og lån og full pakke, så jeg føler at jeg kan svare på litt hvertfall :)

1 - Det enkleste her er egentlig å kontakte den lokale banken din, snakke med en økonomisk rådgiver for så å legge fram saken din for dem. En kausjonist (han som stiller sikkerhet) er noe du bør unngå dersom du kan klare det. Grunnen til det er at han stiller jo tross alt sitt eie som sikkerhet for ditt lån, og selv om jeg har inntrykk av at dette er en relativt vanlig praksis i dag må jeg si at jeg personlig synes det er veldig ubehagelig å ha en som står som sikkerhet for mitt lån. Trenger du f.eks. utsettelse på terminbeløp en måned du har det litt trått må denne personen skrive under på at du kan få det. Så mitt råd her er å unngå kausjonist dersom du klarer det, hvis ikke så kjør på.

2 - Dersom jeg ikke husker helt feil nå så kan man låne 2.5 X Årlig inntekt. Det er den faktoren som banken setter opp for hvor mye du klarer å betale i avdrag per måned. Er litt usikker her men mener å huske at det var det min bank sa til meg.

3 - Egenkapital er gode greier, og jo mer du har jo bedre stilt står du. Men 1.2 Mill? Og 200K i egenkapital ... så ditt hus skal bli kostende 1.4 Mill ca? ... Jobber du i byggebransjen slik at du får groteskt gode priser på ting? Jeg jobber i byggebransjen som elektriker og de erfaringer jeg har og de tilbakemeldinger jeg har fått er at ett nytt hus i dag kommer på rundt 2 Mill + ... Som et eksempel har mitt søskenbarn og hennes samboer akkurat bygget nytt hus, helt vanlig størrelse med 1 etg. kjeller og han har gjort veldig mye selv og hatt god hjelp av venner og sine brødre som er elektrikere og han kom ut på ca. 2.4 Mill. Noe som etter hva jeg har forstått er helt vanlig, og dette er ute på bygda...stedet her har ca. 3000 innbyggere. Så dersom du får nybygget hus for 1.4 Mill så har du fått en meget god pris :)

4 - Her har jeg desverre ikke peil.

5 - Nå har jeg kjøpt eksisterende hus og ikke bygget selv men visse likheter er det nok. Jeg aner ikke om alle er gjeldende ved nybygg men jeg kan nevne noen; Tinglysningsgebyr, tilknytningsavgift renovasjon, tilknytningsavgift strøm.

Håper du finner noen svar i denne veggen av tekst, og lykke til med huskjøpet :)

Lenke til kommentar

Takker for svar, NeoTech! Har sett på et "byggesett", til den nette sum av 1.000.000 kroner, og det er det huset jeg virkelig vil ha.

Har en far som er snekker, brodern er elektriker og et par andre kompiser av meg er snekkere, samt en onkel som eier et murerfirma, det gjelder å trekke inn alle faktorer her. Planen er å gjøre alt selv, om det kommer til å ta et år eller to spiller ingen rolle.

Takker for svarene dine! Oppdaterer denne siden samtidig som jeg leker med lånekalkulatorer ;)

Mvh, John Inge

Lenke til kommentar

Det som kan være smart er å sette opp et realistisk budsjett over ALLE dine utgifter. Da snakker jeg om årsavgift til bil, utgifter til fylla, skadeforsikringer, matpenger, hvor mye du tror du kommer til å bruke til strøm på det nye huset og løpende utgifter for det. Mener dinside har en veldig bra kalkulator for dette.

Utfra denne summen kan du gå til neste steg og gå på en nettbank med en lånekalkulator. Her kan du leke deg litt fram med lån og løpetider til det. Husk å ta høyde for en renteoppgant på minst 2 prosent.

Så setter du den måntlige summen fra lånekalkulatoren din inn i budsjettet og ser hvordan dette ser ut ifra hva du har i inntekt. Husk at du bør komme ut positivt med noen lapper i månden.

Så kan du ta med deg dette budsjettet til banken og nå skal du selge at du klarer å håndtere dette lånet. Er du overbevisende nok får du sikkert det lånet du ønsker selv om dette skulle være over 2,5x din inntekt.

Husk også utgifter til tomten. Denne kan fort bli like dyr som byggesettet, avhengig av beligenhet!

Lenke til kommentar

Ja, det høres ut som en god idè. Skal invistere i det som er av strømsparende tiltak, isolere skikkelig, varmepumpe, etc. Når det gjelder tomtbeliggenhet så vet jeg at jeg kommer til å få en veldig rimelig. Tilkobling til vann og avløp går greit, det er bare noen få meter med graving. Det jeg er usikker på er hvor mye alt dette vil spise på seg, når det gjelder tinglysingsgebyrer, pris på å koble seg på strøm, vann og avløpsnettet osv. Skal sjekke dinside nå, takker for hjelpa så langt!

Mvh, John Inge

Lenke til kommentar

4. Jeg tok opp lån for en stund tilbake, og sjekket med ett par banker. Havnet til slutt hos DNBnor (ettersom de hadde en avtale med borettslaget hvor jeg kjøpte leilighet). Vet ikke om du har noen avtaler med arbeidsgiver/borettslag/annet som kan gi deg bedre rente på lånet. Det er iallefall absolutt verdt å sjekke. Medlemmer i Statens Pensjonskasse kan også søke om lån der, som er gunstig.

Lenke til kommentar

SPK er en utrolig bra frynsegode! Det du må huske på, er at du kun får låne opptil 80% av eiendommens verdi og maks kr 1.500.000,- (evt kr 3.000.000,- hvis dere er to som kvalifiserer til lån).

Det jeg er mer i tvil om, er om du kan få byggelån i SPK. Tror muligens du må ordne dette gjennom vanlig bank, for så å overføre lånet ditt til SPK når du får ferdigattest på huset.

Endret av learntofly
Lenke til kommentar
SPK er en utrolig bra frynsegode! Det du må huske på, er at du kun får låne opptil 80% av eiendommens verdi og maks kr 1.500.000,- (evt kr 3.000.000,- hvis dere er to som kvalifiserer til lån).

Det jeg er mer i tvil om, er om du kan få byggelån i SPK. Tror muligens du må ordne dette gjennom vanlig bank, for så å overføre lånet ditt til SPK når du får ferdigattest på huset.

Det er mer enn det jeg visste, må undersøke det litt nærmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...