veskri Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Jeg har et lite problem angående oppstarten av min maskin. I det jeg starter maskinen min, får jeg valget mellom å gå inn på: - windows xp.pro elller.... - windows 98 (som er det operativsystemet jeg bruker) Har nemlig slettet windows xp.pro fra maskinen, og bruker win -98. Spørsmålet mitt er hvordan jeg kan fjerne dette valget, med å gå inn på win xp.pro? Det må vel være en mulighet for å ta vekk dette valget i en eller annen oppstartsfil, slik at maskinen ikke spør hvilket operativsystem jeg vil gå inn i, men heller går automatisk inn på windows-98 ?? (fikk dette svaret....., men får det ikke helt til) - Du må fjerne xp-linjen i boot.ini filen min BOOT.INI -fil ser slik ut; HVA MÅ JEG GJØRE??? [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect C:="Microsoft Windows" Lenke til kommentar
TCi Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Jeg har et lite problem angående oppstarten av min maskin. I det jeg starter maskinen min, får jeg valget mellom å gå inn på: - windows xp.pro elller.... - windows 98 (som er det operativsystemet jeg bruker) Har nemlig slettet windows xp.pro fra maskinen, og bruker win -98. Spørsmålet mitt er hvordan jeg kan fjerne dette valget, med å gå inn på win xp.pro? Det må vel være en mulighet for å ta vekk dette valget i en eller annen oppstartsfil, slik at maskinen ikke spør hvilket operativsystem jeg vil gå inn i, men heller går automatisk inn på windows-98 ?? (fikk dette svaret....., men får det ikke helt til) - Du må fjerne xp-linjen i boot.ini filen min BOOT.INI -fil ser slik ut; HVA MÅ JEG GJØRE??? [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect C:="Microsoft Windows" Den skal se slik ut: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS [operating systems] C:="Microsoft Windows" Lenke til kommentar
veskri Skrevet 18. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2003 Takk for tipset. Men nå dukket det istedenfor win xp.pro (valget) op et valg hvor der stod WINDOWS DEFAULT Altså, der er fremdeles 2 muligheter til å gå inn på kun et operativsystem Er det noe mer jeg kan gjøre? ...finnes der andre (oppstarts-) filer som jeg kan/må forandre noe i?? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Prøv med: [boot loader] timeout=30 default=c: [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect C:="Microsoft Windows" Lenke til kommentar
veskri Skrevet 18. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2003 Prøv med: [boot loader] timeout=30 default=c: [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect C:="Microsoft Windows" Prøvde på denne måten også, men da fikk jeg plutselig opp 3 forskjellige valg 1. Windows XP Pro 2. Win 98 3. Windows (default) ....andre forslag??? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Beklager jeg skrev ned feil hoved operativsystem. Denne skal være rett (håper jeg :-? ) [boot loader] timeout=30 default=c: [operating systems] C:="Microsoft Windows" Lenke til kommentar
veskri Skrevet 18. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2003 Beklager jeg skrev ned feil hoved operativsystem. Denne skal være rett (håper jeg :-? ) [boot loader] timeout=30 default=c: [operating systems] C:="Microsoft Windows" ....Prøvde denne også, men der er fremdeles 2 valg - windows 98 - windows (default) .........hva må til ? :-? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 I hvilken partisjon ligger Windows 98? c:, d:?? Lenke til kommentar
veskri Skrevet 18. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2003 I hvilken partisjon ligger Windows 98? c:, d:?? -windows 98 ligger på stasjon c:, mens win.xp.pro som jeg har slettet lå på stasjon d: Lenke til kommentar
TCi Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 I følge http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=109 skal boot.ini være slik: [boot loader] timeout=30 default=C: [operating systems] C:="Microsoft Windows" Rart det ikke vil fungere... Lenke til kommentar
veskri Skrevet 18. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2003 I følge http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=109 skal boot.ini være slik: [boot loader] timeout=30 default=C: [operating systems] C:="Microsoft Windows" Rart det ikke vil fungere... TUSEN TAKK FOR HJELPEN!!! Nå fungerte det, og maskinen gikk rett in på win-98. Du hadde glemt dette tegnet i default-linjen første gangen " " bak c:, men funker alt som det skal. Så igjen takk for hjelpen, og go natt! Lenke til kommentar
TCi Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 .... ingen problem Ja og God Natt!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå