Gå til innhold

bestille for over 200 kr i utlandet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare å bestille. Tollbehandlingen tar posten seg av når pakken kommer inn i landet. Normalt dersom verdien er over 200kr og varen er mva pliktig (generelt alt utenom bøker er) legges det til 25% norsk mva + et behandlingsgebyr som er rundt 100kr om jeg ikke husker feil. Ytterst få varer er også tollbeskyttet og du må i så fall betale ekstra avgift for å få varen inn i landet.

De gangene jeg har fått varer sendt med vanlig post har Posten Norge lagt til det beløpet de skal ha som oppkrav på pakken, dvs du betaler når du får ut pakken.

Andre private distribusjonsaktører kan også sende faktura etter at pakken er levert.

Edit: Husk at en eventuell nedskriving av verdien på pakken kan bli oppdaget dersom det er snakk om store beløp, samtidig løper man en personlig risiko når det gjelder tap av pakken i posten eller ved erstatningskrav.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Heilt på sida av temaet kan det nevnast at det er fullt lovlig å motta gaver opp under ein viss sum uten å fortolle. Dette er antagelig noko som til tider har vært missbrukt ved kjøp i utlandet.

Vil ikkje anbefale å utnytte systemet, men på den andre sida så er det jo fullt mulig og lovlig å be ein slektning, boende i utlandet, pent om å sende deg ei tidlig julegave.

NB! Minner om at dette ikkje er ein post som oppfordrer til andre handlinger enn det som står i klar tekst.

Lenke til kommentar
varen merkes med verdi på innhold på utsiden

Er mye rart ute å går når det gjelder dette. Enkelte utenlandske selgere merker pakkene sine konsekvent med $5 osv. uten at bestiller nødvendigvis har bedt om det.

Sjøl har jeg mottatt tollfritt rett i postkassa ei pakke som var merket "Product samples of no commercial value". I sånne tilfeller blir det opp til hver enkelts samvittighet om man vil løpe avgårde til "tollen" og insistere på å betale moms & toll. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...