Uneaq Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Vel møtt! Eg har nett satt inn "Seagate Barracuda 7200.11 500 GB 7200RPM, 32MB, SATA2" i mitt Asus Striker II Extreme, som harddisk nummer to. Harddisk 1 er ein Velociraptor, og den fungera fint som berre juling. Problemet er at eg ikkje kan gå inn på harddisken i Windows Vista-64bit. Device Manager ser disken som "ST350032 0AS SCSI Disk Drive", og i BIOS (0901) kan eg sjå størrelse etc. Etter at eg satt inn harddisken så formaterte eg dataen, der eg brukte Velociraptoren som OS-Disk. Eg har lest litt på nette og har funne ut at flashing av BIOS og oppdatering av "JMICRON JMB35X Controller" skulle fungere. Det einaste som skjedde var at Device Manager begynnte å kalla Velociraptoren min for ein "SCSI Disk Drive" istaden for ein "SATA Disk Drive". Eg kan legge til at eg ikkje er nokon dataekspert, men snarare keen på top-notch utstyr. Hovedkorte vil heller ikkje kjenna igjen mine 8gb PC3-16000 som PC3-16000 men køyrer istaden på 1333fsb. Hadde ikkje datamaskina kosta nesten 30k tilsamen so hadde eg mest sannsynleg kasta ho på fjorden. Spørsmåle er då: Er da noken som kan hjelpa meg med å få harddisken til å fungere? (At minne ikkje e optimalisert ordna eg heller med einpar paracetta). Endret 4. august 2008 av Uneaq Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 formater den og lag ntfs på den og ikke fat32 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Om den er SCSI eller SATA spiller liten rolle, det er bare driveren til kontrolleren som bestemmer det. Hva er egentlig problemet? "ikkje kan gå inn på" sier meg lite. Du nevner ikke Diskbehandling, så problemet er kanskje bare at du ikke har laget en partisjon? http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Lenke til kommentar
Uneaq Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Nei eg nemnte ikkje diskbehandling, eg ha alder skrudd isamen ein pc før. Rekna berre med at når eg kobla te 2 harddiska so skulle ikkje berre den eine vera brukandes. Garr. Drive å formatera no, da kan godt henda at eg ber noken i umiddelbar nærheit om å sparka meg i leggen. Takk for all hjelp! -Idioten. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 da jeg kjøpte meg pc deler og satte sammen pcn min hadde jeg heller ALDRI satt sammen en pc, men jeg fikk det til fordet uten hjelp er ikke noe stor sak. har du i det hele tatt prøvd å gå i diskbehandling og slette partisjon og laget en ny ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Uneaq: Trøst deg med at det er et svært vanlig å ikke vite om Diskbehandling. Det dukker opp slike spørsmål her på forumet stadig vekk. Problemet er kanskje at Microsoft har gjemt dette bort slik at nybegynnere er nødt til å få problemer. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 diskbehandling ligger jo i kontrollpanel om jeg ikke husker feil (kjører linux) Lenke til kommentar
Uneaq Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Eg køyre Vista, her ekje da noke disk management i kontroll panele.. eg dreiv å kuka rundt for å finna "formatering" , når ein høgreklikka på ein partisjon so får ein jo valge om å foramatera. Men sia eg ikkje hadde noken partisjon (bortsett ifra OS-disken) og ikkje fann disk management i kontroll panele so tenkte eg at da måtte vera noke ant. Da skal seiast til mitt forsvar at eg ha slitt med å justera cpu og ram ei god stund, da finst grense for kor mykje eg makta sjøl!=D Har alder brukt Vista før. Men no fekk eg lurt fram "run" via classic start menu, og derifra loada detta jevla disk management greiene. So no e da andre boller og brus! 51% atm=) Som sagt, takk for hjelpa;) Endret 4. august 2008 av Uneaq Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 finn et program for å formatere disken hviss du ikke finner diskbehandling. det skal være mulig å finne diskbehandling ved å høyreklikke på min datamaskin og trykke egenskaper og noe. husker ikke helt. er bare å lete litt. er ikke vanskelig å finne det. du må bare gidde å lete litt. du kan da ikke gi opp så lett og bare skrive noe her på forumet at du ikke orker, da kommer du ikke langt. Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Diskbehandling får man igang like enkelt i Vista som i XP. Høyreklikk på Min Datamaskin og velg Behandle. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Diskbehandling får man igang like enkelt i Vista som i XP.Høyreklikk på Min Datamaskin og velg Behandle. der ser du trådstarter. covah kom med svaret Lenke til kommentar
Uneaq Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Jomman, heilt rett! Godt da e so mange behjelplege folk her. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 hviss du bare skal grine om at folk ikke kan hjelpe deg kan du få deg hjelp hos noen andre da Lenke til kommentar
Uneaq Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Eg fekk hjelp, og eg e fornøgd. Gløymte eg å sei takk?=) Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 nei med det hørtes du slik du skrev det at du ikke fikk hjelp. men okei, saken din er løst alle er fornøyd. bra Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 PS: det er dårlig forum netikette å slette topic og bare skrive [Løst]. Folk skal kunne lete i topics for å finne løsning på tilsvarende problemer i ettertid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå