Gå til innhold

Anbefaling til 650+ PSU?

Anbefalte innlegg

Har en Corsair HX 520W, men den sliter en smule. Urovekkende varm for eksempel. Og systemet mitt er ikke helt stabilt alltid.

Men fant ut at det kanskje ikke var så rart. For etter å ha puttet inn det jeg hadde hos ASUS sin PSU anbefalings sak, så anbefalte den meg å ha minst 650W.

Så.... Noen som har en anbefaling å komme med? Usikker på hva jeg skal se etter liksom. Ønsker en passe ok en til ikke alt for høy pris. Og tenker at rundt 700W burde være ok? Så har en litt å gå på liksom.

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

hva er pris klassen din?

her har du en Mist på 650watt kanskje mer enn du hadde tenkt. Men er utrolig deilig og kunne velge antall kabler du vil ha på den så slipper du unødvendig rot i pc-en din.

Mist 650 watt 995 kr

Thermaltake 750W SLI godkjent også

Thermaltake 750w 995 kr

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
650 var minimum, så den 750 ser ikke så dum ut nei :) Meget mulig jeg ender opp med den da. Fant den på Amentio med Cable management :) -> http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1713388;r:pg

Nice da hadde jeg nok tatt den.

Personlig neste gang jeg skal oppgradere skal det bli en Mist på 1000W men da skal jeg jo også ha 2 skjermkort og overklokking men det ekke før om 2-3 år så er enda en stund hehe.

Lenke til kommentar

hehe, nemlig. nei, tror 750 holder på denna. den er 1 år alt, men er først nå jeg har fått startet å bruke den, for har vært borte i et år. hehe.

Dette er det den inneholder +/-:

AMD Athlon 64 X2 5600+ sokkel AM2

Asus EN8800GTS/HTDP/320M

Asus M2N32-SLI Deluxe/Wireless Edition

Corsair HX 520W

Samsung SyncMaster 206BW

Seagate Barracuda 7200.8 250 GB S-ATA

Seagate Barracuda ES 320 GB

Nec DVD RW ND-3520AW

Nec DVD RW ND-4571A

PointOfView Incognito kabinett u/PSU

Kingston 2048MB 667MHZ DDR2 DIMM CL5 NON-ECC (KIT OF 2) NS (KVR667D2N5K2/ 2G)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

En grunn til at du ikke har brukt den på 1 år?

Høres jo ut som en fin pc kan ikke så mye om AMD må jeg inrømme skjønte meg egentlig aldri på navnene på cpu-ene dems mye fordi jeg aldri satt meg inn i dem. Syntes quad og duo og dette høres lettere ut.

mye lagrings plass, kanskje en liten ram oppgradering til 4 gb og vista 64bit er noe for deg så får du litt ekstra kraft i pc-en din.

Lenke til kommentar

Bare tull å kjøpe ny psu, den du har holder i lange baner. PSU kalkulatorene du finner på nettet er også bare tull, du kan slå av minimum 100/200W på dem. Du burde heller kjøpe deg en strømmåler på claes ohloson eller europris og se hvor mye strøm systemet ditt trekker fra veggen. Den koster deg 150kroner. Jeg garanterer deg at du ikke kommer over 300W. Hvis systemet ditt ikke er stabilt er det noe annet som gjør det, og ny PSU vil ikke hjelpe.

Lenke til kommentar

Stemmer det de andre sier, maskinen din trekker ikke i nærheten av 520W, aller minst 650W. F.eks trekker en maskin med Core 2 Duo E6600, GeForce 8800GTS 640MB, 1 HDD og annet småtteri max 200W fra PSU under full last på CPU+GPU (den trekker mindre under f.eks spilling). At den er varm kan skyldes en feil på PSU joda, men det er ikke mangel på effekt.

Lenke til kommentar

@donnieakalefty: Klart det er en grunn, hehe. Kjøpte den om sommeren, men var noe feil med den som jeg ikke fikk til å fikse. Viste seg å være ram som var gåen. Men selv etter å ha puttet inn det, så var den ustabil. Fant ikke ut av det, og så i august, så dro jeg til sverige for et år. Og ettersom den stasjonære ikke funka (og var tung å drasse på), så tok jeg bare med laptopen. Prøvde litt igjen i juleferien, men var fortsatt ustabil. Kan se ut som at det ustabile har fikset seg med en ny bios jeg puttet inn for et par dager siden. Men varmen til PSU bekymrer meg fortsatt litt... Har nå en bordvifte som står oppå kabinettet og blåser på den :p

@-LIKMARK- & Smirnoff: jasså... er det mulig å kjøpe en slik strømmåler over nettet? Noe man putter i mellom veggen og stikk-kontakten eller noe? For det hadde jo vært veldig kjekt å ikke måtte bruke penger på en ny en liksom...

Men hva med varmen? Kanskje det rett og slett bare ikke er nok luft/sirkulasjon inni der? Grafikk, cpu og system saken virker som de er litt varme de også. Har egentlig ikke peiling på hva som er ok temperaturer, men feelingen min sier at de er litt høye... GPU'en ligger på rundt 75-85 virker det som, nForce brikka ligger på 65-70 og CPU mellom 60-70 så vidt jeg kan se... ¨dette etter å ha latt Civ4 introen stå å gå mens jeg var i dusjen :p lå på noe sånt i går også etter å ha spilt NFS Carbon i noen timer med maks instillinger.

Men en ting... jeg så i denne Hardware Monitor at det står 3.3V: 3.31V, 5V: 4.86V, 12V: 11.96V-12.03V. Og da er det vel ikke nok på denne 5V og 12V? Stusset forøvrig litt over at 12V stod å vippet frem og tilbake... men ser ut som det har sammenheng med CHA_FAN1... den varierer, og hvis den går under 2880 RPM så gir den 12.03V, og hvis den går over så gir den 11.96V... er det helt bra? Burde de ikke i det minste være stabile?

Uansett, burde kanskje definitivt kjøpe noen vifter å putte i kabinettet da... Har lyst til å kjøpe to 120mm og en 80mm, og putte en foran, en bak, og en på siden. Da har jeg fyllt opp det som kan fylles opp :p Har jeg forstått riktig dersom jeg setter den foran og den på siden til å blåse inn, og den bak til å blåse ut?

Lenke til kommentar

Du kan vel alltids bestille en slik måler fra webbutikken til Biltema eller Clas Ohlson.F.eks her.

Når det gjelder spenninger som varierer, så er det helt vanlig. En PSU som blir satt under last vil aldri klare å holde spenningene sine dønn fast. 12V har f.eks lov til å variere opptil 5% i følge ATX-standarden (dvs minimum 11.40V eller max. 12.6V), så om den varierer med veldig lite har det ingenting å si. Forøvrig vil programvare heller aldri måle spenninger nøyaktig.

Edit: Temperaturene dine for brikkesett og CPU ligger noe på den øvre siden ja. Ville nok anbefalt noen vifter for å sirkulere luft igjennom kassa.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Kult. Jeg har null peil på slikt, så hvem av de to på den siden vil du anbefale? Er den billigere helt ok, eller har den litt dyrere noe en burde ha? Mer eksakt eller noe?

Betryggende at de kan variere litt. Og da varierer de jo innenfor grensene også. toppers :)

Da høres det ut som jeg går til innkjøp av noen vifter, og så håper man på at det fikser litt opp :woot: Er jo ganske logisk at PSU blir varm når alt den får sugd inn er varm luft... :)

Lenke til kommentar

Thank you! Dere er jo geniale. Var på Clas Ohlson i dag, og fikk meg en slik måler.

- Peak under oppstart: 256W

- Ute i Windows mens man gjør ikke noe eller ser på en film: rundt 150W.

- Høyeste målte under kjøring av 3DMark 2006: 299W

I alle dager var det den kalkulatoren mente med minst 650W da da? Og hva skal en da med 1000W osv? :p Sikkert noen som trenger det å... men hjelpes...

Uansett, takker og bukker for hjelpen. Løsningen er nå klar: Jeg trenger vifter, ikke kraftigere PSU. Testa å bare sette en bordvifte foran og blåse inn der man kan sette en 120mm vifte. Og du verden... det hjalp gitt! Så med en bak og en på siden i tillegg tror jeg detta kan bli riktig bra :D

Lenke til kommentar

Husk også at dette er effekt tatt fra veggen, så for å få effekt dratt fra PSU kan du beregne ca. 83% effektivitet (bare for å ta et gjennomsnittlig tall siden man aldri vet effektivteten på et gitt punkt). Det blir da f.eks 299*.83 = ca. 248W likestrøm dratt fra PSU under 3DMark06.

1kW strømforsyninger er ok om man skal kjøre tungt overklokkende quad-cores med overklokkede GTX280-kort i SLI, evt. to stk. HD4870X2 i Crossfire (regner med de kortene vil dra en god del juice). Om man bare har planer om å ha en dual core og et single skjermkort og aldri noe mer enn det, så behøver man ikke skyte spurv med kanon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hvor sterk PSU ville jeg trengt vis jeg skulle kjørt 2 3870x2 men en quad q6600

Har en Mist 600w nå mens anbefalingen som står på esken er 750w for SLI og Overdrive mode på skjermkortet. vil dette klare det? isåfall hvor sterkt burde jeg hatt da? Ønsker helst og ha en Mist PSU for jeg likte kablingen og at den ikke ga en lyd fra seg noe som er viktig for jeg har et åpent kabinett og vil helst ungå mye unødvendig vifte støy.

Og siden jeg leste det siste du postet om 1 kw smirnoff så tenkte jeg kanskje du kunne svare eller noen andre angående spørsmålet mitt,

Beklager om jeg stjeler tråden litt.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en ny strømforsyning så ta en titt på Antec NeoPower 650W Blue, den er bygd med samme grunnkonstruksjon som Corsair HX serien og er bygget av SeaSonic. Denne har også bare en rail som er meget bra, for da slipper man overbelastning av railene.

Har denne selv og den fungerer meget godt samtidig som den er tilnærmet lydløs! MIST 650W har 4 rails, noe som gjør den vanskelig å utnytte strømmen på ved f.eks grafikkort som bruker mye strøm.

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
MIST 650W har 4 rails, noe som gjør den vanskelig å utnytte strømmen på ved f.eks grafikkort som bruker mye strøm.

~ Mortis360

Med 4 rails mener du da bakpå med kontaktene?

Det er liksom 4 forskjellige "områder" med 3 kontakt utganger. så det er 12 kontakter hvor jeg kan feste strøm kablene.

Akkurat nå så bruker jeg 2 forskjellige "områder" til mitt ene 3870x2 og 1 "område" til harddisken og dvd brennern.

Så er 1 av "områdene" helt fri for kontakter.

Så jeg bruker da 3 av områdene og de har 1 kontakt hver, ble fortalt at dette fordelte belastningen er dette riktig? eller burde jeg satt det opp annerledes?

Så 600w mist er ikke nok til og dra et sånt oppsett.

Hadde vel egentlig ikke så lyst til og kjøpe en ny strømforsyning med mindre jeg virkelig måtte vis du skjønner. for da blir det jo at jeg har 1 strømforsyning igjen som bare vil bli liggende.

Lenke til kommentar

I MIST strømforsyningene er innmaten delt opp i 4 "utganger" som leverer strøm som da blir begrenset per kontakt. Med en strømforsyning med bare en rail så vil du ha tilgang på all strømmen fra samme "utgang" og da kan du mye enklere bruke strømslukende grafikkort f.eks. Valget mitt sto mellom MIST 650W og Antec NeoPower 650W Blue, men grunnet en rail og at Antecen blir produsert av SeaSonic ble valget enkelt!

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ah ok jeg får revurdere en ny strøm forsyning med 1 rail da vis/når jeg skal oppgradere til crossifre på pc-en min.

Ekkel helt sikker for det blir jo mer bråk og ikke alltid så stort ytelseshopp. og siden jeg bare spille 2-3 nyere spill og resten spill fra 2005 blir det ikke så mye vits og kanskje bruke 3000 kr eller mer på det.

tusen takk for hjelpen ivertfall kjempe snilt av deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...