Gå til innhold

Formateringsproblem; Homenøkkel, uten oppstartsdisk eller backup!

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk inn en eldre bærbar datamaskin i dag fra en kjenning. Ønsket var en total opprydning på grunn av treghetsproblemer, problemer med tilgang til internett og en generelt sen maskin.

Backup av innhold som skal tas vare på er gjort på en ekstern harddisk, og neste jobb blir en formatering av harddisk og ny installasjon av OS. Her støter jeg likevel på et problem!

Som ved de fleste bærbare datamaskiner var operativsystemet allerede lagt inn ved BOX. Eieren tok dessverre ingen backup-CD som det blir spurt om ved første oppstart. Nøkkelen til operativsystemet er som vanlig under maskinen; Windows XP Home-edition, men da jeg mangler både installasjons-CD og backup-CD har jeg et lite problem. Lisensen jeg eier er XP Pro, noe jeg har lest meg til, ikke fungerer med en Home-nøkkel.

Hva kan jeg nå da gjøre?

Håper på positive tilbakemeldinger og hjelp! :)

Med vennlig hilsen Ole Martin Haugesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Nja du kan jo ringe microsoft eller ditt pc-en ble kjøpt eller merke og forklare problemet og kanskje de kan sende deg en ny cd.

Eller du kan laste ned et image av cd-en fra en torrent side. Siden du allerede har lisens koden og har ingen planer om ulovelig kopiering. Eller kanskje en venn av deg har en XP cd du kan få låne bare for og innstalere med det går også.

Drivere og lignende finner du lett på produsenten sin nettiside som oftest, du kan enten skrive inn en service tag ID eller pc modellen.

Lenke til kommentar
Nja du kan jo ringe microsoft eller ditt pc-en ble kjøpt eller merke og forklare problemet og kanskje de kan sende deg en ny cd.

Eller du kan laste ned et image av cd-en fra en torrent side. Siden du allerede har lisens koden og har ingen planer om ulovelig kopiering. Eller kanskje en venn av deg har en XP cd du kan få låne bare for og innstalere med det går også.

Har forhørt meg litt rundt etter en Home-CD og venter på svar! Regner med en eller annen har så jeg får installert OSet igjen!

Takk for svar og i verste fall får jeg kontakte Microsoft! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg har en OS cd jeg liksom, men kanke akkurat sende den i posten om du skjønner for jeg trenger den jo selv uheldigvis.

Spør en venn for det ekke farlig og bare bruke en home cd det er lisensen koden som man ikke skal bruke flere av.

Lenke til kommentar

Med full forståelse takker jeg i alle fall for hjelpen! :)

Har funnet en link som kanskje kan hjelpe meg uten en cd, men problemet nå er å komme inn i modusen gjennom F10. Maskinen vil simpelt enn ikke gå inn ved tastemosing på F10. :ermm:

https://computer.justanswer.com/computer/un...ent-7086-laptop

EDIT: I følge både Elkjøps PC-support og mange, mange andre nettsider skulle Advent hatt en integrert backup på maskinen. Det kan den umulig ha da jeg har drevet intensive søk etter dette programmet.

Muligheten nå blir en Home-cd hvor jeg bruker nøkkelen til nedlastningen eller Windows kundeservice. :)

Endret av Teds
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...