KKake Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Er hos min onkel og tante nå, og de har et merkelig problem med den trådløse ruteren sin. Det er kun mulig at èn PC er koblet opp og har tilkobling til internett om ganger, samme om man er koblet opp trådløst eller ikke. Flere PC-er kan være koblet opp samtidig, men er altså kun den som ble koblet opp først som får nett-tilgang. Skal en annen PC ha de må man skru av nettverket på den første, restarte den PC-en man vil koble til og så restarte ruteren. Noen som har en idè om hvordan man kan fikse dette? På forhånd takk for hjelpen Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 kanjse det er en innstilling som er i ruteren (?) Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Hmm... Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hvor du skal, men jeg mener å huske jeg har hatt et lignende problem en gang på et lan. LAN-verten hadde telenor, og han hadde koblet routeren rett etter telefonkontakten (uten speedtouchmodemet). Da hadde kun den første datamaskinen nett. Altså slik var det koblet: Telefon - Router - PC || PC Slik skulle det vært koblet: Telefon - Modem - Router - PC || PC Vet ikke om dette hjelper deg, men det var dette som var vårt problem Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 spørr om de har bruksanvisningen og sjekk der at de har kobla alt riktig Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Er DHCP aktivert i routeren og hvor mange adresser deles ut? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Kimjonas: Her er det visst et annet system på nettet, det er koblet opp slik: KabelTV - Modem - Ruter Så ditt forslag funket ikke, men uansett, takk for forsøket Trn100: Hvordan finner jeg ut det da? Endret 4. august 2008 av Kong _Kake Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Du må inn i oppsettet på routeren. Fortell hva slags router du har så blir det litt lettere. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 DLink DI524 heter ruteren, stod hvertfall det under den Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) På den maskinen som er tilkoblet routeren, helst med kabel, prøver du å åpne Internet Explorer og gå inn på adressen http://192.168.0.1/ Deretter (om det funker) brukernavn = admin og la passordet være blankt. Edit: Om du kommer inn på routeren, klikk på DHCP knappen nede til venstre og sjekk at DHCP er aktivert og at den deler ut tilstrekkelige IP adresser. Endret 4. august 2008 av trn100 Lenke til kommentar
KKake Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Sånn ser det ut på DHCP-instillingene: Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Det ser jo helt korrekt ut det altså... Hvilke IP adresser får maskinene når du er koblet til? Det kan du sjekke ved START - KJØR - CMD + ENTER og deretter IPCONFIG/ALL + ENTER. Er dette forresten noe som hendte helt plutselig? Har det virket tidligere? Ser jo også at flere PC'er er tilkoblet så du kan jo bare se IP adressene der. Endret 4. august 2008 av trn100 Lenke til kommentar
KKake Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 IPv4: 83.252.33.11 Hvis ikke jeg har sett feil da. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 IP adressen skal helst være en som befinner seg mellom Start og Stopp adressene i Dlinken, hvis ikke får maskinen IP fra en annen enhet. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Sjekk også klokken på routeren din uten at det nødvendigvis har så mye å si, men legger merke til at leastiden på tilkoblede maskinene gikk ut i 2006 ?? Har du ikke manualen til routeren finner du den forøvrig her: ftp://ftp.dlink.se/Products/di-products/d...-524_manual.pdf Endret 4. august 2008 av trn100 Lenke til kommentar
KKake Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Datoen kan av en eller annen grunn ikke settes senere enn 2007 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Da trenger du en programvareoppdatering som du finner her: http://www.dlink.no/?go=gNTyP9CnptFMIC4ASt...XXbep7JOOdgqg== Les i gjennom installasjonsanvisningen nøye!! Lenke til kommentar
KKake Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Jeg vet ikke om jeg tørr å legge inn ny firmware jeg vil ikke riskiere å ødelegge routeren Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Hvis du er oppkoblet via kabel er det nesten aldri noe problem med det, og versjon 2.07 løser jo flere probelemer enn bare datoen. Anbefaler at du oppgraderer jeg, og kanskje det løser problemet ditt. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Okei, da får jeg prøve å oppdatere da, men kommer ikke inn på siden, får bare opp: Advarsel: Følgende adresse er ikke tilgjengelig: /index.html?go=gNTyP9CnptFMIC4AStFCF834mptYIe5XTNvhLPG3yV3oVI92gKltbNlwaaRp7ytsRWm5kC9PiO52eLCGv9yUQC5 5/PL9b0TI+4+jcJgo0eXqtLbpyV6hnDrXXbep7JOOdgqg== eBD kan ikke vise denne siden for sikkerhetsgrunner, eller fordi det ikke finnes tilgjenngelig I serveren lenger Vennligst oppdater din lenke. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Gå inn via http://www.dlink.no og søk deg frem til DI-524 i steden. Edit: Du kan jo også ta en backup av oppsettet i routeren før du kjører oppgraderingen via Tools - System. Endret 4. august 2008 av trn100 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå