Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen sluker kjøleveske


Anbefalte innlegg

Bil: Seat Cordoba 1,4 1997 modell - 109000km

 

Har akkurat vært å hentet meg en bruktbil, og på turen hjem viste det seg at jeg kanskje har kjøpt katta i sekken.

 

Det første som oppdages er at varmeanlegget ikke fungerer som det skal, blåser bare kaldt.

 

Litt lengre ut i turen koker plutselig bilen. Kjører inn til siden og lar den kjøle seg helt ned før vi sjekker de "vitale" tingene, og da viser det seg at bilen er helt tom for kjøleveske. På toppen av fjellet finner vi heldigvis en bekk som vi henter vann fra og fyller på ekspansjonstanken.

 

Kjører videre, og temperaturen holder seg på normalt nivå, og nå kommer det plutselig også varme fra varmeanlegget.

 

Desverre blir bilen tom for vann igjen etter en stund, og slik fortsetter det hele veien fram. Totalt måtte vi vel fylle opp ekspansjonstanken med vann fire fem ganger på 1500km.

 

Ser ut som at bilen først begynner å sluke vannet på høyt turtall, for så lenge det holdes under 3000 omdreininger er vannforbruket ikke så aller verst (fremdeles alt for høyt ser det dog ut som).

 

Varmeanlegget er også litt av og på, men ser ut som at så lenge det er nok vann fungerer det fint.

 

Når jeg sjekker motoren ser det ut som mesteparten av vannet forsvinner ut av ekspansjonstanken, ettersom det er mye kondens og vann på den samt både på motorelementene under og på panseret over.

 

Annet: Det kommer ikke vann fra eksosrør, oljen ser helt fin ut, og vannet som "lekker" eller fordamper fra ekspanssjonstanken virker å være helt rent.

Frykten er selvfølgelig at topp-pakningen er ferdig, og at jeg må ut med 15 - 20 tusen for å utbedre dette. Noen tanker om hva som kan være galt basert på beskrivelsene over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke klart å se noe drypping eller kondens fra andre plasser enn ekspansjonstanken som kan tyde på lekkasje, men tenkte jeg skulle kjøre bilen opp på heis i kveld bare for å bekrefte dette 100%.

 

Men i utgangspunktet nei.

Lenke til kommentar

" Deff topp.pakkning "

 

Huff, ikke si sånnt da! :roll:

 

" Fyll på med frostvæske, ikke bare vann. Da vil du lettere kunne se hvor vannet kommer ut. "

 

Takk for tipset, skal ta å kjøre en motorvask på den og fylle på frostveske i tillegg, så burde det være mulig å se om det kommer ut noen andre plasser enn fra ekspansjonstanken.

Lenke til kommentar

Ta en motorvask. Fyll opp, ta en kjøretur så den blir varm, la den stå i gårdsplassen litt og deretter se etter lekkasjer. Du ser jo hvor det kommer fra, om det er en dam på bakken.

 

Eventuelt så kan du trykkteste kjølekretsen om du har utstyr til det. Enkleste måten å finne lekkasjen på. Selv sleit jeg med å finne en lekkasje engang, da var det en bitteliten sprekk i et plastrør inn til toppen. Når jeg da trykktesta sto det en fin tissestråle ut.

Lenke til kommentar

Siden du sier at det virker som at det er rundt ekspansjonstanken det kommer ut så kan det tyde på defekt topp pakning. Trykket blir for høyt i systemet så den blåser alt ut. Kjenn på radiatorslangene om hvor harde dem blir.

 

Uansett og se en lekasje med reint vann er ikke lett. Og at en topp pakning ryker på disse er eller skjeldent enn alt annet som pleier og skje.

 

Du må få sjekke ordentelig først hva som skjer før det er noe vits og begynne med noe topp pakning greier. Topp pakningsjobber på disse er også sånne ferdig-før-lunch jobber så 15-20 tusen koster det hvertfall ikke.. Bare for og gi noen avslappende ord :D

Lenke til kommentar

dersom kjøleveska er for tynn eller at du bare har vann på så vil det renne rett ut. Vannet er litt tynner enn kjøleveska og motorer er laget sånn at det ikke skal gå an å ha bare vann i kjølesystemet, rent vann renner rett ut mellom noe gummi pakkningsopplegg ved kjøle/vannpumpa.

 

så hvis det bare var vann på tanken kan dette være en av grunnen, ellers kan det jo være vann pumpa som har russlet ;)

 

det kan også hende at radiatoren din er sprukket bak ekspansjonstanken det er ofte en svakhet.

Endret av ministian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...