Gå til innhold

Oppslag i Excel, relativ adressering

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her, bruker Excel 2000.

Har to arkfaner, ark1 og ark2.

I ark2 har jeg en prisliste, med flere artikkelnumre, der hvert artikkelnummer har flere prisgrupper (pg priser)

ark2:

1 gruppe A

1 gruppe B

1 gruppe C

1 gruppe D

2 gruppe AB

2 gruppe BB

2 gruppe CB

3 gruppe A

3 gruppe B

3 gruppe C

Legg merke til at det ikke er noe system over hvilke eller hvor mange prisgrupper hvert artikkelnummer har.

I ark1 vil jeg da ha muligheten til å skrive et artikkelnummer i et felt, og få opp alle prisgrupper (og prisene, som ligger i kolonnen til høyre for prisgruppen igjen).

ark1 (dersom jeg skriver 1):

Artnr:

1

A

B

C

D

ark1 (dersom jeg skriver 2):

Artnr:

2

AB

BB

CB

Jeg tenkte å bruke relativ adressering, men sliter med å lage en referanse til første stedet i ark2 den treffer på artikkelnummeret. Dersom jeg har den, kan jeg bruke RC[1] for å finne første prisgruppe og RC[2] for å finne første pris.

Neste prisgruppe er da R[1]C[1] osv.

Noen som har noen tips? (For å skjule eventuelle ruter som ikke gir noen gruppe, bruker jeg betinget formatering og hvit :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hallais.

Nå er det ikke sikkert jeg har forstått dette riktig, men jeg tror det :)

Det jeg ville gjort var å bruke index og small funksjonene. Dem fungerer fint for meg. Nå har jeg excel 2003 så jeg kan ikke sverge på at det er helt likt hos deg.

dersom du har dataene dine i ark 2 med artikkelnummer i A1:A10 og prisgrupper i B1:B10

I ark 1 så skriver du inn f.eks artikelnummer 2 i A1.

Det som du skal gjøre nå i ark 1 B1 er å skrive inn følgende:

=INDEX(Ark2!$A$1:$B$10;SMALL(IF(Ark2!$A$1:$A$10=$A$1;ROW(Ark2!$B$1:$B$10));ROW(1:1));2)

Det som er viktig å huske på nå er å trykke CTRL+SHIFT+ENTER samtidig og ikke bare enter.

da får du klammeparantes rundt formelen og får forhåpentligvis tiktig svar slik jeg fikk :)

Skulle du få problemer så gi beskjed så skal jeg sende deg mitt eksempel.

Når du har fått det opp og det fungerer så kan du jo legge til en ISERROR funksjon. Bare husk at den kan gjøre det litt tregt dersom du skulle ha veldig mange artikkelnummer.

arrays er ikke kjent for å være kjapt:)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...