Gå til innhold

Kan jeg få digital lyd?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge sikla over å kjøpe Logitech Z-5500 til PCen. Men så har problemet vært at jeg har tenkt at lydkortet på hovedkortet er alt for dårlig, og jeg burde kjøpe et lydkort for å få digital lyd osv. Men problemet er at siden skjermkortet mitt tar så stor plass og trenger bra kjøling, har jeg ikke plass til et lydkort.

Men så så jeg i dag på hovekortet mitt at det var en gul inngang, og leste i manualen at dette var en "coaxial s/pdif Out port".

Altså den ser sånn ut(den gule inngangen)

p5nsli.jpg

Jeg gidder ikke å kjøpe annlegget hvis jeg ikke kan bruke DTS, Dolby Digital osv, kan jeg det med denne inngangen, og vil jeg få 5.1 Surround lyd? Åssen kabel bør jeg ha, og hva er forskjell på denne og optical?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kan se ut i fra infoen til Z-5500 skal det være tilkobling for coaxial digitalkabel også.

Koplingstype

1 x SPDIF-inngang ( RCA phono )

1 x SPDIF-inngang ( TOSLINK )

1 x 5,1-kanals lydinngang ( stereo minijack 3,5 mm x 3 )

1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm )

Men det kan du jo sjekke selv, og se om det er en tilsvarende gul kontakt bak på kontrollerenheten.

Det du trenger av kabel er noe i den duren her. Eneste jeg fant i farta, men Monster Cable er IKKE verdt prisen. Kjøp noe annet :)

Forskjellen på coax og optical, er at på coax sender du digitale strømsignaler, mens optisk er .. vel.. optisk ^^ Dvs. lyspulser.

Lenke til kommentar

z5500-innganger.jpg

Ser nok ut som den har det ja. Men hvordan funker det med innstilinger på PCen og sånt, akkurat nå bruker jeg liksom "høytalerutfylling" for å få surround lyd, hvordan er det da med digital lyd? Bør man ha lydkort? Ang. kabler så kan jeg skaffe en coax monster kabel veldig billig, mulig det ikke er samme kabel som komplett selger, men det er ihvertfall monster, så tror ikke det er no problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...