Gå til innhold

Forsvarets Ingeniørhøgskole - gratis utdanning innen telematikk og data


vegaengh

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg vil gjerne få anbefale en retning for flere av dere. Jeg har gått Forsvarets Ingeniørhøgskole på Jørstadmoen rett ved Lillehammer. Dette er en 3 1/2 årig skole hvor du får en Bachelor of Technology grad hvor du blant annet kan spesialisere deg innen Informasjonssikkerhet eller mer generell Telematikk. Linjen er nok etter min mening en blanding mellom dataingeniør og telematikkingeniør med muligheter for påbygning til Master ved NTNU seinere f. eks.

 

På skolen går du en kombinert befalsskole og ingeniørhøgskole. Hverdagen blir derfor krydret gjennom 3 1/2 år med diverse ledelses-utdanning inkludert mange ledelsesfag, trenerkurs, øvelser og lederpraksis.

 

En av mange fordeler ved skolen er at du slipper studie-gjeld. Utdannelsen din blir betalt, du bor gratis og får mat hver dag. Til gjengjeld må du gjennomføre 3 års plikttjeneste etter utdannelsen. Praksisen i denne tjenesten blir tellende på CV-en din og du får til sammen tellende grunnfag i ledelse (60 studiepoeng).

 

Se gjerne mer praktisk informasjon på denne linken. http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...kole/foringior/

 

Personlig var denne skolen det beste som har hendt meg. Du får bo svært tett på andre mennesker og vennskap for livet blir formet. Det sosiale ved å gå ved en slik skole, ved å tåle alle anstrengelser sammen og forme vennskap som varer for livet, er helt klart et hovedpunkt jeg ville lagt vekt på. Man blir utfordret på mange måter både fysisk og psykisk som man ikke har muligheten til utenfor Forsvaret.

 

Punktet med studiegjeld er også noe jeg tenkte var greit før jeg startet på skolen. Men nå ser jeg virkelig nytten av det. Jeg har hatt god lønn i pliktårene mine, og har bygd opp en formue i stedet for å ha bygd opp en studiegjeld man sliter med i 20 år. I tillegg var jeg svært heldig med både jobb og lokasjon i pliktårene mine. Disse tilbragte jeg i en avdeling som bedriver eksperimentering i Forsvaret kalt NOBLE. Vi hadde kontorer i Bodø. www.noble.mil.no for mer info.

 

Kort sagt er Forsvarets Ingeniørhøgskole et meget godt alternativ for dere som ønsker en mer spenstig utdannelse innenfor data, elektronikk og telematikk. Skolen tilbyr et godt undervisningsopplegg med svært god oppfølging som stiller store krav til deg som elev. I tillegg får du en krydret hverdag som du kommer til å se tilbake på med glede.

 

Hvis noen har spørsmål ber jeg dere henvende dere til skolen direkte via hjemmesidene deres, eventuelt kan dere kontakte undertegnede for å få mer info om hvordan hverdagen på skolen er.

 

Edit 1: endret link

 

mvh

Vegard Engh

[email protected]

Forsvarets Ingeniørhøgskole kull 2001-2004.

Endret av vegaengh
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
På utdanningsmessa sa fyren på standen det motsatte. Han sa at de siste årene har KS ligget rundt 1 karakter over liknende sivile skoler, mye fordi de har egne forelesere som driver veiledning utenom forelesningene også.

Men nå er ikke krigsskolen det samme som forsvarets ingeniørhøgskole. Krigsskole er krigsskole, FIH er en befalsskole

Lenke til kommentar

Skal innrømme at jeg har vært inne på tanken på dette her.

Jeg går nå dataingeniør ved HiB, fordi jeg ikke kom inn på befalsskole. Jeg er egentlig ganske lei skolen, hovedsaklig pga enkelte av fagene vi har (da særlig bedriftsøkonomi og diskret matematikk) samt til dels pga de elendige lærerne vi er oppført med. Jeg dimmiterte for et halvt år siden og har vært skikkelig gira på å komme meg tilbake til Forsvaret siden det. Kanskje dette er en gyllen middelvei, som kombinerer noen år med tjeneste i Forsvaret (frem til jeg mest sannsynlig blir lei) der jeg får en ingeniørutdannelse på kjøpet?

 

Jeg er kjempeinteressert i å høre mer om dette her. Tar meg sannsynligvis en tur inn på forsvarsstanden på utdanningsmessen i byen til helgen, men er det noen her som har lyst til å fortelle om hverdagen - hva man gjør, hvilke fag man har, hvordan plikttjenesten foregår osv?

Lenke til kommentar
Har hørt noen rykter om at de fleste elevene på denne skolen har svært dårligere resultater (karaktermessig). Er dette noe du kan avkrefte?

Er ikke helt med om dere prater om ingeniørskolen på Jørstadmoen eller Krigsskolen på Linderud (Med teknisk ingeniørlinje inkludert).

Men viss du snakker om KS kan du lese denne.

Når det gjelder FIH var jeg admoff og kullsjef på Jørstadmoen i 2002 og 2003 mens blant annet trådstarter gikk der og jeg vil bare støtte opp om at det er en bra skole og jeg tror virkelig ikke at karakterene der er dårligere. Tvert om. i hvertfall som jeg husker det.

 

Edit:Skriveleif

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har gått ved forsvaretds ingeniørhøgskole og vil sammen med omtrent samtlige ved skolen ADVARE mot å begynne. Har du først begynt, blir du sendt til nordnorge i ett år om du finner ut at det ikke var noe for deg! I tillegg klarer ikke ledelsen ved skolen å motivere elevene. En går bare å venter på å bli ferdig for å komme bort derfra. Dette i skarp kontrast til hvordan det er ved en sivil høgskole. Dessuten går en ut som sjt. Dette betyr at du får samme lønn som de som har gått ettårig befalskole. En vil med andre ord tjene mellom 100 og 150 tusen mer i en sivil jobb etter endt utdanning.

 

Hverdagen består i skole fra 8 til 15.30 hver dag! (obligatorisk). Selvom foreleseren er elendig og du ikke får med deg noe MÅ! du være tilstede. Det blir også vurdert om en følger med, slik at en får dårlig offisersvurdering når en ikke følger med, selvom en ikke får med seg noe. Befalet har som regel ikke innsikt i hva skolehverdagen innebærer slik at de lesser på med masse ekstra arbeid. En må derfor vinke farvel til fritid om en ønsker å gjøre det bra.

 

Jeg kunne lagt ut i timevis om hva som er negativt men stopper der. Tror jeg heller sier at de som er interessert i ytterligere utdypning får ta kontakt på [email protected].

 

For alt hva dere gjør. IKKE start på forsvarets ingeniørhøgskole. Jeg skriver dette for at dere skal slippe å gå gjennom det samme som jeg har gått gjennom. Velg en sivil utdanning eller en annen skole i forsvaret!

 

Mvh. Tidligere elev ved FIH

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og en kan si at det alltid vil være en som er missfornøyd, men jeg kan komme opp med minst 10-20 personer som er sterkt missfornøyde med forsvarets ingeniørhøgskole.

 

Så vær så snill, for deres egen del. Ikke start på forsvarets ingeniørhøgskole.

 

For spørsmål fortsatt [email protected].

Lenke til kommentar

En ting jeg lenge har lurt på: Hvorfor skal man gå FIH og få tøysepenger i 3.5 år når man kan gå SKSK elektro & data, slippe unna med bare førsteåret på tøysepenger, dessuten ha fullført GOU når man er ferdig, mot bare GBU hos FIH?

Lenke til kommentar
En ting jeg lenge har lurt på: Hvorfor skal man gå FIH og få tøysepenger i 3.5 år når man kan gå SKSK elektro & data, slippe unna med bare førsteåret på tøysepenger, dessuten ha fullført GOU når man er ferdig, mot bare GBU hos FIH?

Det er dette elevene på FIH klager på, og "noen" prøver å gjøre noe med. Ingeniørlinjene på krigsskolene er rimelig nye, mens FIH er betraktelig eldre. KS-tilbudet er jo en million ganger bedre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Økonomien din på FIH er ikke det største problemet. Det største problemet er etter min mening å være vernepliktig befalselev i 3 år med trussel om å bli sendt i vanlig førstegangstjeneste om du slutter (da gjerne til sambandsbattaljonen).

 

Som elev ved FIH gir du opp å være sivil student som går på en skole med et rikt og moderne fagmiljø, å ha frihet(få og frivelige forelesninger, lange ferier, aldri noe sånt som kvelds- og helgetjeneste og ordre med trusler om represalier om du ikke adlyder) og mulighet for et rikt sosialt liv. Du får istedet liten frihet med fast tjeneste fra 08.00-15.30 hver dag + vask og oppstilling før start av skoledagen. Dette blir igjen krydrett med kvelds- og helgetjeneste når befalet føler det for godt. Du får 5 uker ferie hvert år fordi det så mye "viktig" du må igjennom på sommeren som f.eks. FISBASIS-kurs og mønstring. Ditt tidligere sosiale liv kan du vinke adjø til ettersom då nå skal leve innenfor et leirgjerde i et lukket miljø i 3 år for å så tjenestegjøre et eller annet sted langt unna dine kjære. Det skolen skriver om at studentene ved FIH er godt integrert med HIL(Høgskolen i Lillehammer) studentene og at skolen gjør sitt for å bedre denne integreringen er løgn, miljøet ved skolen er svært lukket fra HIL og ledelsen ved skolen har gått aktivt inn for å sabotere denne typen integrering ved å legge tvungne joggeturer kl. 6 morgenen mitt i Oppstartsuka til HIL (skolen har selvfølgelig ingen egen oppstartsuke).

 

Glem fokus på det faglige fra skolen sin side. Selv om det heter Forsvarets Ingeniørhøyskole er ledelsen dominert av folk med militær bakgrunn som vektlegger befalskoledelen av skolen høyest og ikke har innsikt i ingeniørfagene.

 

En morsom sak med den militære treningen du får fra skolen er at ingen av befalene har vært i skarpe oppdrag. Av denne grunn bærer mye av den militære treningen preg av at dette er noe befalene som lærer dette bort aldri har gjort i praksis og mye av den hører hjemme i den kalde krigen.

 

Kan som poster FIH skriver legge ut i timevis om dette. De fleste på skolen vil nok være enig i å fraråde fra å starte ved skolen. Et faktisk problem skolen har med rekruttering er at ingen av 2. og 3. årselevene vil dra ut på vidergåendeskoler og reklamere for skolen ettersom de ikke kan anbefale folk å starte på den.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kjenner noen som har fullført skolegangen på FIH som har angret på dette i etterkant.

Jeg har selv gått gjennom hele skoleløpet og jeg kan anbefale det på det sterkeste under to forutsetninger:

 

1. Du er interessert i fagområdet! Mange av de som slutter har overhodet ingen interesse for f.eks datasystemer, og da skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor man begynner.

 

2. Du er underforstått med at du går på en militær skole, med alt dette innebærer. Det vil si indretjeneste, øvelser, mindre ferie, pliktig oppmøte, mindre forståelse for dårlig innsats, krav til fysisk form. MEN det vil også si: lønn under utdanning, 90% på togreiser, et veldig godt miljø, masse spennende utenom-skole erfaringer man aldri ville fått ellers og det aller beste: 3 år med SIKRET relevant arbeid etter endt utdanning. Plikttjenesten er en stor fordel og ikke en ulempe! Det er denne arbeidserfaringen man får jobb på senere, ikke selve utdanningen.

 

Hvorfor i huleste noen skulle begynne på en militær ingeniørhøgskole med forventninger om at man slipper unna hele den militære hverdagen og kan gjøre som man vil som på en sivil høgskole er for meg helt merkelig.

 

Men uansett. Dette med kveldstjeneste og helgetjeneste var for meg et ikke-tema når jeg gikk gjennom utdanningen. Jeg hadde stort sett alle kvelder fri med unntak av en del trøkk på innleveringer de to første årene. I helgene kan jeg ikke huske at det var noen tjeneste i det hele tatt i løpet av 3.5 år, med unntak av et par øvelser.

 

Jeg kan imidlertid gå med på at integrasjonen FIH og HIL er mindre enn det reklameres for - men det er viktig å merke seg at dette er helt hva man gjør det til selv. Da jeg gikk der var vi veldig "aktive" deltakere i utelivet i byen for å si det slik og da vil man etterhvert danne tette bånd mot mange av HIL-elevene og også integreres i deres aktiviteter slik som ex-russefester o.l. Så om man er misfornøyd med dette så er det en selv det står på.

Man blir riktignok litt mer låst i ukedagene enn på en sivil høgskole siden man forventes å møte opp til undervisning klokken 08.00 og prestere, men det får man bare ta igjen i helgene :)

 

Kort oppsummert:

FIH anbefales virkelig, men påspandert og lønnet utdanning kommer ikke uten en forventning om at man leverer noe tilbake, slik som enkelte ovenfor virker å tro!

 

Forøvrig ville jeg tatt alle uttalelser fra personer som har "sluttet", alternativt blitt relegert (dvs sparket ut av skolen som oftest på grunn av mange strykkarakterer, dårlig fysisk form eller faktisk også personlige egenskaper som ikke egner seg for videre karriere i Forsvaret, f.eks dårlige lederegenskaper, holdningsproblemer eller om det viser seg at en faktisk er en slask) med en klype salt, siden det ikke er før det siste året man virkelig begynner å se fruktene av utdanningen. De to første årene er ganske krevende med grunnlagsfag, grunnlagsfag og grunnlagsfag, slik at man fort kan gå på en motivasjonssmell mens man venter på å lære noe man faktisk mener man får bruk for. Men det blir langt mer spennende (og reellt) mot slutten når man har valgt fagretning!

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Som elev ved FIH gir du opp å være sivil student som går på en skole med et rikt og moderne fagmiljø, å ha frihet(få og frivelige forelesninger, lange ferier, aldri noe sånt som kvelds- og helgetjeneste og ordre med trusler om represalier om du ikke adlyder) og mulighet for et rikt sosialt liv. Du får istedet liten frihet med fast tjeneste fra 08.00-15.30 hver dag + vask og oppstilling før start av skoledagen.

 

Blir helt oppgitt når jeg leser slikt som dette. FIH tvinger INGEN til å søke. De som søker BURDE skjønne at en skole i regi av FORSVARET og der FORSVARET dekker kostnadene (kost, losji, studiemateriell, etc) selvfølgelig kjører et løp tilpasset Forsvarets behov. De utdanner ingeniører for Forsvaret primært, men med en utdannelse som også kan benyttes sivilt. Det er ikke en sjel fra en sivil ingeniørskole som kunne brukes av Forsvaret uten ekstra militær utdanning.

Om man er sugen på det avslappende sivile studieliv så bør man ikke søke på FIH. Gjør man det så bør man strengt tatt holde kjeft om man synes en arbeidsdag fra 0700-1530 er fælt. Da er man strengt tatt ikke ønsket av Forsvaret heller. Jeg er imponert over holdningen til de elevene jeg får besøk av fra FIH. Nå senest gikk de til dyst på Statsraad Lehmkuhl med iver til tross for meldinger om stygt vær i Nordsjøen. Når jeg underviser dem er de vel så ivrige på å suge til seg informasjon som mine "normale" elever. Stå på iveren og innsatsen har jeg ofte blitt imponert over. Jeg vet også at går man til jobben med slik iver så blir også pliktårene verdifulle og meningsfulle.

Lenke til kommentar
Som elev ved FIH gir du opp å være sivil student som går på en skole med et rikt og moderne fagmiljø, å ha frihet(få og frivelige forelesninger, lange ferier, aldri noe sånt som kvelds- og helgetjeneste og ordre med trusler om represalier om du ikke adlyder) og mulighet for et rikt sosialt liv. Du får istedet liten frihet med fast tjeneste fra 08.00-15.30 hver dag + vask og oppstilling før start av skoledagen.

 

Blir helt oppgitt når jeg leser slikt som dette. FIH tvinger INGEN til å søke. De som søker BURDE skjønne at en skole i regi av FORSVARET og der FORSVARET dekker kostnadene (kost, losji, studiemateriell, etc) selvfølgelig kjører et løp tilpasset Forsvarets behov. De utdanner ingeniører for Forsvaret primært, men med en utdannelse som også kan benyttes sivilt. Det er ikke en sjel fra en sivil ingeniørskole som kunne brukes av Forsvaret uten ekstra militær utdanning.

Om man er sugen på det avslappende sivile studieliv så bør man ikke søke på FIH. Gjør man det så bør man strengt tatt holde kjeft om man synes en arbeidsdag fra 0700-1530 er fælt. Da er man strengt tatt ikke ønsket av Forsvaret heller. Jeg er imponert over holdningen til de elevene jeg får besøk av fra FIH. Nå senest gikk de til dyst på Statsraad Lehmkuhl med iver til tross for meldinger om stygt vær i Nordsjøen. Når jeg underviser dem er de vel så ivrige på å suge til seg informasjon som mine "normale" elever. Stå på iveren og innsatsen har jeg ofte blitt imponert over. Jeg vet også at går man til jobben med slik iver så blir også pliktårene verdifulle og meningsfulle.

Må bare legge inn en kommentar her.

 

Jeg jobber i forsvaret og registrerer at på Kjevik(Luftforsvarets tekniske skolesenter) så blir elevene gitt Sersjant's grad og lønn etter 1 skoleår selv om utdannelsen er lengere enn 1 år. Du blir ikke Ingeniør på Kjevik da, men allikevel det er forskjellsbehandling.

 

Når det gjelder andre ting så er det jo opp til den som søker å vurdere om han/hun vil underlegge seg militær disiplin i 3,5 år kontra å gå en sivil Ingeniørhøyskole.

 

Man vet jo hva man går til når man søker og det virker litt rart at folk klager på dette i ettertid.

Lenke til kommentar
Jeg jobber i forsvaret og registrerer at på Kjevik(Luftforsvarets tekniske skolesenter) så blir elevene gitt Sersjant's grad og lønn etter 1 skoleår selv om utdannelsen er lengere enn 1 år. Du blir ikke Ingeniør på Kjevik da, men allikevel det er forskjellsbehandling.

 

Ja, det er en viss forskjellsbehandling, men skal man drive en ingeniørhøyskole så er man avhengig av at elevene forblir soldater/grenaderer/matroser så lenge som mulig. Dette argumenteres nok mest av rent praktiske årsaker og ikke minst økonomiske. Straks man er befal så smeller det til med en mengde rettigheter som ville være svært kostnadsdrivende for en 3 årig ingeniørutdanning. Det er vel "betalingen" Forsvaret tar for å dekke alle utgifter.

På en ingeniørutdanning så tar det nok også betydelig lenger tid å få plassert alle militære timer innimellom alle fagene. Noe som igjen medfører at de ikke har de kvalifikasjoner man skal ha som befal før det er gått tre år.

De som velger å gå BSIF får også befalsgrad etter et år, men så går de et halvårlig GBU før den faglige delen. Konklusjonen får bli at de skilles mellom befalsskole og ingeniørhøyskole. Må si jeg er mer bekymret for SKSK sin konkurrent til FIH. Den kan fort medføre frafall til FIH, men "heldigvis" er den mindre kjent i systemet utenfor.

Lenke til kommentar

Jeg går nå mitt siste år ved FIH. Må si at til tross for at skolen på ingen måte er perfekt, angrer jeg ikke sekund på at jeg søkte der, og tenkte jeg ville skrive noen ord om mine opplevelser ved skolen.

 

For 3 år siden var jeg altså ferdig med VGS ved Oslo Katedralskole og tenkte meg videre til NTNU for å studere informatikk. På en studiemesse i Oslo Spektrum tok jeg turen forbi Forsvarets informasjonstand hvor jeg ble informert om FIH. Jeg synes utdanningen virket svært spennende og jeg tenkte at en utdanning som ga meg noe mer enn en ren faglig utdanning hørtes meget fristende, og jeg søkte. Jeg fikk tilbud om studieplass ved NTNU men anntar da at noen andre fikk den etter at jeg kom inn på FIH istedet.

 

Min motivasjon for å starte på skolen var særdeles lite grunnet de økonomiske forholdene. Jeg bryr meg svært lite om jeg blir betalt for å ta utdanning eller om jeg selv må betale så lenge utdanningen var god, noe som har vært intensjonen min til en hver tid: Få en god utdanning. Det jeg dog er bevisst på er at jeg opplever at Forsvaret satser på meg og min utdanning gjennom bruk av ressurser. Jeg føler at Forsvaret vil gi meg en virkelig god utdanning, og det takker jeg ja til!

 

Gjennom mine 2 år ved skolen har jeg fått en god faglig utdanning innenfor informatikk og telekommunikasjon og jeg opplever at systemet med pliktig oppmøte til undervisning fungerer svært godt for min egen del. I tillegg skal man ikke stikke under en stol at det stilles krav og forventinger til hver elev. Vi skal ikke bare bli ingeniører vi skal også bli ledere, noe som forøvrig er høyt verdsatt også i det sivile arbeidsliv. I motsetning til en vanlig befalskole så har man her 3 år med oppfølging og utvikling.

 

I tillegg til den faglige utdanningen har jeg som person utviklet meg helt vanvittig og ikke minst har jeg minner for resten av livet etter de opplevelser jeg har fått gjennom tiden ved FIH.

 

Om et år er jeg ute i avdeling og avtjener pliktjeneste. Man kan si hva man vil, men 3 år med arbeiderfaring som er relevant til utdanningen man har tatt ser jeg på som en stor fordel. Velger jeg å søke sivil jobb har jeg faktisk noe å banke i bordet med som en nyutdannet student fra NTNU ikke har. Tidligere arbeidserfaring og en svært solid ledererfaring.

 

Sist vil jeg få si at skolen har utviklet seg enormt i positiv forstand etter ansettelse av nytt personell i ledelsen som virkelig har bidratt til å heve kvaliteten over utdanningen, spesielt i den militære delen.

 

Det at en elev som har "sluttet" ved skolen har gjort det til sitt livs mål å slakte den fordi han ikke klarte å fullføre selv velger jeg å ignorere.

 

At jeg valgte FIH fremfor NTNU er en beslutning jeg er svært glad for at jeg tok!

 

EDIT: Jeg mener forøvrig at skolen ikke har klart å markedsføre seg selv riktig. Hver gang jeg ser reklame for skolen er det alltid det at man får lønn som blir fremhevet mens kvaliteten på selve utdanningen blir sjeldent nevnt. Synd, for det er sistnevnte jeg bryr meg om..

Endret av Lokii
Lenke til kommentar

Ble litt engasjert da jeg leste et innlegg om FIH i Soldatnytt...

 

Jeg vil påstå at de fleste ikke vet hva de går til når de søker seg inn på FIH. De fleste tenker at ingeniørutdanningen kommer foran befalsutdanningen, men dette er altså ikke et faktum. Befalsutdanningen kommer først på listen.

 

En hel skoledag er ganske tøft, men når det forventes at du skal sitte å jobbe til kl.22.00 blir det litt for mye. Utdanningen er periodevis krydret av grønn teneste, som av og til er ganske gunstig plassert. Eks: Mestringsøvelse rett foran en eksamensperiode...haha..

Det forventes at du skal ta ansvar for egen læring, men alt er jo obligatorisk så hvordan skal du få studert på en måte som passer deg. Det blir riktig nok mer rom for selvstudie det tredje året.

 

Når det gjelder det faglige innholdet i ingeniørutd. så er det ganske lite av den "røde tråden", som er et kjent begrep i Forsvaret. Ingeniørutd. er en vill blanding av fag, noe som resulterer i at du sitter igjen med overfladisk kunnskap, og lurer på hva du egentlig kan. Fagene 2.året bygger nemlig ikke så mye på første året, noe som er vanlig på andre høgskoler.

 

Når du skal ut i en stilling etter endt utdanning, er det ikke sikkert at denne er så veldig relevant for videre læring. Viss du da ikke skal jobbe som MRR-operatør resten av din yrkeskarriere som da blir i Forsvaret. Det skal nevnes at mange får spennende og interressante stillinger. Men poenget mitt er at du nødvendigvis ikke får så mye ut av den erfaringen som verdsettes så høyt.

 

Jeg har nå gitt rikelig av det som kalles konstruktiv kritikk. Jeg vil nå legge litt vekt på hva som er positivt. Personlig utvikling, altså lederutdanningen har en bra standard når du kunn ser på denne delen for seg selv. Denne går parallelt over tre år, og jeg vil påstå at du er en livs-og erfarings-rik person når du går ut av skolen.

 

Mvh.

 

Tidligere Korporal

FIH.

Endret av kalllen
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir feil å fremstille det som om man må sitte på skolebenken fra 0800-1530 og så sitte med lekser til kl 2200. Dette gjør ihvertfall ikke jeg eller noen andre i mitt kull for den saks skyld, og jeg tør påstå at jeg klarer meg godt. Jeg tør også påstå at utdanningen ikke er verken mer eller mindre faglig krevende enn en ordinær høgskoleutdanning innenfor samme emne. Det vil alltid være enkelte som sliter mer enn andre men tør påstå at ingen i kullet mitt sliter seg ihjel.

 

Når det gjelder den grønne tjenesten som har en tendens til å trumfe foran bachelorutdanningen kan jeg forstå synspunktet men jeg vil også hevde at dette er et område skolen har definitivt utviklet seg mest på. Det er en balansegang, men det skal sies at innflytelsen elevene har på ledelsen ikke kan sammenliknes med slik det er på en vanlig befalskole. Her er det konstant dialog, og jeg opplever at elevene har mange fingre med i spillet.

Endret av Lokii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...