Gå til innhold

(u)normalt høy temp? (AMD64 6000+X2 på Asus M2N32-SLI)

solskogen

Anbefalte innlegg

Både bios, og programmet mbmon(som er utdatert) rapporterer at CPU-en holder 40 grader idle, og rundt 90 grader (celsius) under load. Dette tallet syntes jeg virker unormalt høyt til en slik cpu, og ikke minst med den cpu-vifta jeg har på(Thermaltake Blue Orb II).

Jeg er helt sikker på at viften er skrudd på skikkelig(i den verdi at jeg kan ikke rikke den kjøleribba en millimeter), og bare for å teste har jeg nå fjernet kjølepastaen jeg hadde smørt på for å se om jeg av en eller annen grunn hadde tatt på for mye. Ingenting tyder dithen. Den er fortsatt like varm med kjølepasta som uten.

"Problemet" er at kjølevifta er overhodet ikke varm, selv etter høy load. Jeg rekker dog ikke å få av vifta i tide for å kjenne etter om den er like varm. Abre er den at jeg ikke kan finne noe sted på nett at dette hovedkortet, eller biosen rettere sagt, leser temperaturen fullstendig feil. Varmen som sensoren måler i kabinettet mener jeg er ganske likt med virkeligheten. Grunnen til min frustrasjon er jo at jeg ikke vil risikere at jeg brenner ned huset, for tester på nett med den vifta jeg benytter taler jo for at varmen på cpuen ikke bør overstige 40 under last.

Det hører med til historien at maskinen er helt stabil. BIOS er siste utgave, og CMOS er resatt etter oppgradering. Nedgradering av BIOS er også et alternativ.

Jeg har nå bestilt ny kjølepasta (Artic Silver 5), og jeg skal følge bruksanvisningen til punkt og prikke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme prosessor som deg, med standard vifta og Asus hovedkort - min cpu får temp mellom 65 og 70 grader når jeg spiller f.eks. Mass Effect. Synes dette er høyt - har vurdert å sjekke om kjølepastaen er tilstrekkelig. Du snakker om 40 grader og det er jo temperaturer uten load for meg.... :)

Lenke til kommentar
Jeg har samme prosessor som deg, med standard vifta og Asus hovedkort - min cpu får temp mellom 65 og 70 grader når jeg spiller f.eks. Mass Effect. Synes dette er høyt - har vurdert å sjekke om kjølepastaen er tilstrekkelig. Du snakker om 40 grader og det er jo temperaturer uten load for meg.... :)

40 grader er det min cpu også er, uten load. Men okaj. Nå har ikke jeg standardvifte akuratt, men så har jeg alltid vært mer interesert i å ha en stille maskin enn en kald en (overklokking utgår med skyhøye kneløft.)

Lenke til kommentar

Man må huske på at dette er en CPU med 125W TDP.

Dvs normalt at den blir "het" under load.

solskogen! Å forvente å ha 40° under load med X2 6000 125W er ikke realistisk , mere noe mellom 55-65°. Supre kjølere ligger på rise (over ambient) på 10-15°. Medium bra på 15-25° . Men det vil også kreve at ambient temperaturen ikke stiger (dvs bra nok kabinett utlufting)

Lenke til kommentar
Den slår seg av før 90 grader ihvertfall. Tror smertegrensen er rundt 70 grader på 90nm Windsors. Har du forsøkt å lese temp med f.eks Asus probe, speedfan eller core temp?

Nei. Maskinen blir brukt som server, og kjører FreeBSD.

Men jeg kan alltids ta den offline for en stund og installere Windows på en annen disk, og se hva de applikasjonene rapporterer.

Lenke til kommentar
Den slår seg av før 90 grader ihvertfall. Tror smertegrensen er rundt 70 grader på 90nm Windsors. Har du forsøkt å lese temp med f.eks Asus probe, speedfan eller core temp?

Nei. Maskinen blir brukt som server, og kjører FreeBSD.

Men jeg kan alltids ta den offline for en stund og installere Windows på en annen disk, og se hva de applikasjonene rapporterer.

Hvis den surrer og går uten problemer ville jeg bare avskrevet det som feilrapportert temperaturmåling. Alternativt sjekket temp med en ordentlig temperaturmåler, evt fingeren mot bunnen av kjøleren. Er det 90 grader, kjenner du det ;)

Lenke til kommentar

Hvis den surrer og går uten problemer ville jeg bare avskrevet det som feilrapportert temperaturmåling. Alternativt sjekket temp med en ordentlig temperaturmåler, evt fingeren mot bunnen av kjøleren. Er det 90 grader, kjenner du det ;)

Det er i grunn min konklusjon også. Jeg har som tidligere nevnt bestilt ny pasta; Så planen er å få smurt et tynttynttynt lag med det, også la være. Det at både bios, og andre programmer rapporterer feil er ikke jo akkurat noen nyhet.

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...