karl hungus Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Kjaere forum ! Da var det paa tide med ny maskin igjen, da min XP2500@3200/GF7600GS-kombo har gjort jobben lenge nok og ikke helt henger med i svingene lenger. Denne gangen vil jeg stoyen enda bedre til livs enn sist, men la oss begynne med hovedkortet. Hvis jeg har forstaatt riktig, er det Core 2 Duo som gjelder for folk som vil ha mest ytelse per dB, da AMD for tiden er noe varmere ? Jeg trenger da et prisgunstig hovedkort basert paa P45, muligens X48 siden det aapner for 2 stk 16x grafikklinjer hvis jeg vil legge til skjermkort nr to om et par aar. Har jeg det riktig saa langt ? Da lurer jeg bare paa en ting: er det nevneverdig forskjell pa lyd-chipen som leveres med hovedkortene i dag ? Jeg har et 5.1-system som fulgte med en Dell og som funker helt greit, saa det beholder jeg nok, men jeg vil gjerne ha saa mye godlyd ut av det som mulig! Er det noe jeg maa vare obs paa; DTS, Dolby Home Theater, HD Audio... hva er viktig ? Og hvilket hovedkort har den beste lyden ?? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 De fleste HK bortsett fra ASUS ser ut til å leveres med Realtek lyd, jeg er fornøyd med min men da igjen jeg har ikke noe stor stereo og er ikke lydmann i det hele tatt. Kjører selv med billige 99 kroners hodetelefoner lydmessig så det sier vell det meste, men er fornøyd med det. Ellers kan du kjøre 2 kort med P45 også selv om det er bare 8x men siden maskinen skal være lenge i drift vil jeg anbefale X48 så du har full båndbredde for fremtiden og de skjermkort som kommer og som muligens vil ha såpass med båndbredde. ASUS mener jeg leverer med sitt eget lydkort, har hørt at det er litt mer driver kluss på den siden ifra ASUS men jeg er ikke sikker på det, fullt driver krasj er det i allefall fra Creative. Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Skal du ha DDR2 eller DDR3? Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Takk for svar saa langt ! Har ikke bestemt meg for DDR2/3, inntrykket jeg har er at DDR3 ikke gir nok bang for bucks enda ? Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Har sjekket opp litt, det blir nok DDR2, ja ! Ser Gigabyte har et X48-kort med DDR2, men det koster jo litt mer enn P45 da... Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 OK, naa har jeg drevet litt research paa egen haand her, saa vidt jeg kan se er Realtek ALC889 den beste lyd-chipen man faar integrert i dag ! Lenke til kommentar
XYG Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg trenger da et prisgunstig hovedkort basert paa P45, muligens X48 siden det aapner for 2 stk 16x grafikklinjer hvis jeg vil legge til skjermkort nr to om et par aar. Har jeg det riktig saa langt ? Er det dette som er hovedforskjellen på P45 og X48? Hva er fordelene med X38/ X48 fremfor P45? Og hva vil det si når f.eks. et Asus P5Q kun støtter 8x "grafikklinjer", som Karl sa det, ved kobling av fler enn ett skjermkort med Crossfire? Som ellers støtter 16x "grafikklinjer" eller hva det nå offisielt het... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Kort fortalt, du får ikke mer enn halvparten av max båndbredden med 2 kort siden det går etter svakeste ledd. Port nr 1 har 16x men nr 2 har "bare" 8 stykk, når du da setter opp Crossfire vil den sette hastigheten på port 1 til 8 for å få det hele synkronisert. X38 og 48 har 16x på begge portene og kjører derfor fullt ut på begge to. P35 har 4x på port nr 2, pluss at det går via sør brua så der blir det sirup! Lenke til kommentar
XYG Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Kort fortalt, du får ikke mer enn halvparten av max båndbredden med 2 kort siden det går etter svakeste ledd.Port nr 1 har 16x men nr 2 har "bare" 8 stykk, når du da setter opp Crossfire vil den sette hastigheten på port 1 til 8 for å få det hele synkronisert. X38 og 48 har 16x på begge portene og kjører derfor fullt ut på begge to. P35 har 4x på port nr 2, pluss at det går via sør brua så der blir det sirup! Takk for den. Du bor i Sverige ser jeg? Tjena! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Kort fortalt, du får ikke mer enn halvparten av max båndbredden med 2 kort siden det går etter svakeste ledd.Port nr 1 har 16x men nr 2 har "bare" 8 stykk, når du da setter opp Crossfire vil den sette hastigheten på port 1 til 8 for å få det hele synkronisert. X38 og 48 har 16x på begge portene og kjører derfor fullt ut på begge to. P35 har 4x på port nr 2, pluss at det går via sør brua så der blir det sirup! Takk for den. Du bor i Sverige ser jeg? Tjena! Mja, skal vell tilbake til Norge om noen uker, ferdig med utdannelsen her og 3 år som svensk eller halvsvensk kan du si. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Da har jeg bestemt meg for aa gaa for et P45-kort og gi opp crossfire for aa spare noen kroner. Skal bruke kortet med et Gigabyte 4850 fanless grafikkort (eneste fanless som finnes visstnok), er vel kanskje en god idé aa kjoepe Gigabyte hovedkort naar jeg forst holder paa ? Noen som har peiling paa hvilket Gigabyte-kort som er kjekke, de har jo femti modeller basert paa P45 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå