Gå til innhold

Reklamasjon bærbar pc.Kan noen hjelpe meg

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bærbar pc av en dame for 1.5 år siden

Da var det en uke siden hun kjøpte den.

Nå har skjermen gått i stykker og når jeg ringer fujitsu siemens sier de at

Reklamasjon gjelder kun for den som har kjøpt pcen.(Navnet hennes står på kvitteringen)

Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes at det hørtes latterlig ut ja. Da ville jeg valgt et annet merke neste gang. Men kunden/eieren av varen har vel rett til å sende varen til butikken, så de må sende den videre? Det er jo normal prosedyre.

Du kan jo høre med personen du kjøpte maskinen av, om hun kan sende den inn for deg.

Men det blir bare unødvendig arbeid og vas.

Lenke til kommentar

Skal ta dette så enkelt som mulig.

Siden det er snakk om kjøp mellom to privatpersoner er det Kjøpsloven som gjelder. Krav mot tidligere salgsledd i denne saken blir styrt gjennom Kjøpsloven §84. Her finner vi blandt annet dette:

(2) Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35.

Dermed er vi plutselig over i vanlig Forbrukerkjøpslov igjen, som gjør alt så mye enklere. I §35 i Forbrukerkjøpsloven finner vi nemlig følgende:

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Dermed er vi over i §27, som sier dette:

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Det vi har oppnådd her er at vi plutselig har en helt vanlig forbrukersak, hvor kunden, altså trådstarter, helt fritt kan velge om han vil reklamere mot butikken som solgte maskinen eller direkte mot Fujitsu Siemens.

Det jeg anbefaler her er at trådstarter kontakter butikken damen han kjøpte maskinen av kjøpte den fra, og reklamerer mot dem. Det er hans fulle rett å gjøre dette, og hvorvidt butikken får dekket kravet videre fra FS er egentlig ganske likegyldig for forbrukeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...