Gå til innhold

Domene registrar or DNS

nerevar

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ble litt usikker angående DNS og domene registrar og håper dere har noe tips å gi meg. Slik er problematikken:

Jeg har 3 maskiner med faste ip-adresser på internett. Den ene bruker jeg som lokal dns-server for de 3 maskinene (dette er kun et simplifisert scenario, da det skal være flere maskiner etterhvert). Jeg har registrert meg et domene (eksempel.no) hos en registrar.

Den lokale DNS-serveren inneholder da subdomene: maskin1.eksempel.no, maskin2.eksempel.no og maskin3.eksempel.no. Hvor maskin1 er der dns serveren kjører på. Alle 3 maskinene er satt opp mot den lokal dns-serveren slik at de klarer å finne hverandre med navn. Er det slikt jeg må be registraren registrere 3 ekstra subdomener slik at folk utenfra kan nå disse maskinene med navn? Isåfall må jeg da be registraren registrere nye maskiner hvis jeg skulle få nye maskiner etterhvert? Eller er det mulighet å be registraren kalle opp min lokale dns-server når folk utenfra prøver å finne disse 3 maskinene? For da trenger jeg kun å oppdatere min lokale DNS og ikke be registraren registrere nye maskiner.

Håper dere skjønner hva jeg babler om. Husk jeg har flere maskiner med FASTE ip-adresser på internett.

Håper dere kan oppklare eller rette eventuelle misforståelser jeg skulle hatt.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den lokale DNS serveren serverer A-Records til internett tilkobla ip'er (ikke interne ip'er), sa behover du bare registrere DNS servern hos registraren.

jeg er ikke sikker pa prosessen med .no, men hos domeneshop etc sa burde det vaere en meny for a legge til ns1.domene.no som navneserver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...