Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

FRI fra Sparebank 1? Bare sånn uten videre?

-Serenity-

Anbefalte innlegg

Sparebank 1 har jo nå kommet med sin såkalte FRI-løsning, som innebærer gebyrfrihet samt at andre typiske "småkostnader" forsvinner. Jeg - som generell skeptiker - lurer bare på hva haken ved dette er. Ser liksom ikke for meg at de bare gir slipp på denne inntekten uten videre, selv om mange andre banker har gjort det lenge. Hvis det faktisk innebærer at de bare kutter ut gebyrer etc, hvorfor må jeg gå aktivt ut å "melde meg på"? Det hadde jo vært enklere om de bare sluttet å kreve de inn for alle og enhver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken til at overgangen til gebyrfri kontoene ikke skjer automatisk er følgende:

gebyrfri:

- Den gebyrfrie kontoen har årspris 275 på visakort med bilde, dersom du skal ha gratis visakort må du ha uten bilde (samme type kort som skandiabanken bare at de tar 250 i gebyr)

- Den gebyrfrie kontoen har 0,5% rente inntill 100.000 kroner (5% på det over)

den andre kontoen

- 720kroner i årspris for de over 34år

- Gratis visakort med bilde

- 3,5% rente <--- Dette er en VIKTIG faktor, dersom du har over cirka 25000kroner inne på brukskontoen til enhver tid vil rentene føre til at denne kontoen er mer lønnsom enn den som er gebyrfri

På begge kontoene er følgende gratis:

- Uttak i sparebank 1 sine minibanker

- Kjøp av valuta i sparebank 1 sine minibanker

- Uttak av valuta i utlandet

- varekjøp i norge OG i utlandet.

Dersom du er 18-34 år

Dersom du er i aldersgruppen 18-34år er månedsprisen på skikkelig konto 30kroner og du får da med gratis visakort med bilde + 3,5% rente. Min anbefaling her helt klart at 90% av de i aldersgruppen 18-34 er mest tjent med å ha denne løsningen.

Banken kan altså ikke kaste alle kundene over på gebyrfri ettersom mange kunder faktisk vil tape på dette pga rentetap.

EDIT: ser ut som sparebank 1 der oppe i nord har et helt annet opplegg... Latterlig at de forskjellige sparebank 1 avdelingene skal kjøre så forskjellige produktpakker :S jaja er nok noe som er relavant for deg også der :)

Jeg lar uansett innlegget mitt stå, da det kan hjelpe de som evt har Sparebank 1 SR-Bank eller andre Sparebank 1 som tilbyr "Alltid" kontoer :)

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...