Gå til innhold

Noe feil med 1 mnd gammel mobil. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Da jeg var på ferie i Kr.sand i begynnelsen av juli, kjøpte jeg meg ny mobil, en SE C702. Det første jeg reagerte på, var at den var ufattelig treg. Og verre har det blitt i løpet av den mnd jeg har hatt den. I tillegg syns jeg batteriet er dårlig på den. Kan aldri huske at jeg har måttet lade telefonen så mye som jeg har gjort med denne.

Telefonen henger seg når jeg skriver meldinger, og det går tregt å bla gjennom menyen.

Den ble kjøpt på Spaceworld, så jeg sendte mail til kundeservice og spurte hva jeg burde gjøre. Fikk dette svaret tilbake:

Hei

Takk for mail

Jeg foreslår at du kontakter forretningen så raskt som mulig slik at de kan utbedre en evt feil på din telefon. Feilen kan være relatert til softwaren på telefonen eller selve hardwaren, dette kan ikke jeg dessverre svar på helt uten videre.

Med vennlig hilsen

Spaceworld kundeservice

Det er greit nok det, men jeg bor ikke i Kr.sand, og nærmeste Spaceworld butikk i nærheten av der jeg bor, ligger 2.5 time unna.

Hvilke rettigheter har jeg? Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå på spaceworld.no og ta kontakt med dem via. live-chat og forhør deg hvilke retningslinjer de har på service evnt. om de bruker tredjepartsfirmaer eller utfører service via eget verksted. Uansett har du jo garantitid på 1 år eller mer på telefonen og reperasjon vil derfor dekkes så sant det ikke skyldes feilbruk eller ytreskader (fuktskader etc.) (ref. Samsung.no)

Dine rettigheter ved feil og mangler (Reklamasjon)

”Dersom produktene har feil eller mangler kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves.

Feilen må foreligge når du får produktene i din besittelse. Feil du oppdager innen seks måneder etter at du fikk produktene, skal imidlertid normalt regnes som feil som har oppstått før du fikk produktene.

Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Dette må skje innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen eller mangelen. Du har likevel alltid minst to måneders reklamasjonsfrist. Vi anbefaler av bevishensyn at reklamasjonen sendes oss skriftlig.

Vi vil skriftlig bekrefte mottak av alle reklamasjoner. Vi vil også skriftlig bekrefte mottak av varer som sendes tilbake til oss eller vårt serviceverksted for inspeksjon eller feilretting.

Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år. Retten til reklamasjon kommer i tillegg til angreretten etter pkt. 11. ”

(www.spaceworld.no) Endret av Star
Lenke til kommentar

"Etter kjøpsloven skal det være 2 års garantitid på telefoner i Norge selv om mindre er oppgitt "...

----------------------------------------------------

Nei nei nei nei nei !! Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på ......

FORBRUKERkjøpsloven sier INGENTING om garanti,men reklamasjon..to HELT forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Huff, kjøpsloven gir deg ingenting. Forbrukerkjøpsloven gir deg minst to års reklamasjonsrett. Høyesterett har servert deg 5 år reklamasjonsrett på sølvfat.

Telefonen er 1 mnd, ta kontakt med selger. De kan sikkert være behjelpelig med adresse du kan sende telefonen til. Du kan jo alltids prøve forhandlere som har egne teknikkere (Nordialog?) om de ligger nærmere deg. Du KAN også snakke med annen forhandler om de kan sende inn for deg. De er ikke nødvendigvis særlig behjelpelig når du kommer med konkurrentens kvittering, men har de litt goodwill, så kanskje.

Lenke til kommentar

Det første du kan gjøre er å oppgradere programvaren på telefonen dersom du fikk med en USB-kabel. Dersom det ikke er mulig kan sende mobilen med post til butikken der du kjøpte den. De kan ikke nekte å ta den imot for å sende den på service, men du burde ta kontakt med deres kundeservice først for å avklare rutinene.

Det beste du kan gjøre dersom en programvareoppdatering ikke fungerer, er å sende mobilen direkte inn til mcare. Online-serviceskjema finner du her: Serviceskjema for mcare

Husk på å ta vare på kvitteringen for frakt til verksted slik at du kan kreve at selger betaler tilbake dine utlegg jfr. forbrukerkjøpsloven.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Som selger i en av Spaceworld-butikkene i landet anbefaler jeg deg som nevnt over å først prøve selv å oppdatere telefonen. Om ikke dette hjelper så bør du ta kontakt med Spaceworld Sørlandssenteret.

Selgerne der kan hjelpe deg å sende den inn til Deltaservice i Drammen. Mest sannsynlig må telefonen gå via butikken slik at det blir registrert en serviceordre på telefonen. Husk at tredje gangs samme feil gir ny telefon!

Lenke til kommentar
Som selger i en av Spaceworld-butikkene i landet anbefaler jeg deg som nevnt over å først prøve selv å oppdatere telefonen. Om ikke dette hjelper så bør du ta kontakt med Spaceworld Sørlandssenteret.

Selgerne der kan hjelpe deg å sende den inn til Deltaservice i Drammen. Mest sannsynlig må telefonen gå via butikken slik at det blir registrert en serviceordre på telefonen. Husk at tredje gangs samme feil gir ny telefon!

Skal telefonen sendes med post til butikken for så at butikken skal sende den på verksted, så vil det gå en del unødvendig tid. Da er det bedre å sende den direkte til mcare (online-skjema i innlegget litt over) for så å sende Spaceworld en kopi av kvittering på frakt. Det er nok det aller enkleste og raskeste dersom en programvareoppdatering ikke virker.

Lenke til kommentar

Hvis man sender den direkte inn til verkstedet uten godkjennelse fra butikken, kan man da kreve refundert fraktutgifter?

Får man dekket mertutgifter til frakt når et produkt er kjøpt i en fysisk butikk, og man selv forflytter seg vekk fra butikkens lokasjon?

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Skal man i det hele tatt få dekket frakt utgifter?

Kan ikke butikken kreve penger for å sende et produkt til et service verksted, når kunden likegodt kan gjøre dette selv?

Det er vel ikke butikken som gir deg ny telefon, men produsenten? Altså etter 3 ganger rep. med samme feil.

Lenke til kommentar
Hvis man sender den direkte inn til verkstedet uten godkjennelse fra butikken, kan man da kreve refundert fraktutgifter?

Får man dekket mertutgifter til frakt når et produkt er kjøpt i en fysisk butikk, og man selv forflytter seg vekk fra butikkens lokasjon?

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Jobber selv i butikk..

Lenke til kommentar
Skal man i det hele tatt få dekket frakt utgifter?

Kan ikke butikken kreve penger for å sende et produkt til et service verksted, når kunden likegodt kan gjøre dette selv?

Det er vel ikke butikken som gir deg ny telefon, men produsenten? Altså etter 3 ganger rep. med samme feil.

Nope, se forrige innlegg..

Lenke til kommentar

Hvis man skal kreve at butikken dekker frakt, bør man følge butikkens retningslinjer ved innsending. Vil butikken ha produktet tilsendt for å sende det inn til sitt verksted, gjør man dette. Da kan du be butikken om å sende deg pakkelapp. Ja, dette tar litt tid.

Jeg har aldri vært borti at kunder har kommet med kvittering for frakt til verksted i min butikk.

Jeg kjenner veldig lite til mcare/zodiac, sender ikke de ut ferdig frankerte konvolutter som f.eks infocare gjør for ipod ?

Lenke til kommentar
Hvis man skal kreve at butikken dekker frakt, bør man følge butikkens retningslinjer ved innsending. Vil butikken ha produktet tilsendt for å sende det inn til sitt verksted, gjør man dette. Da kan du be butikken om å sende deg pakkelapp. Ja, dette tar litt tid.

Jeg har aldri vært borti at kunder har kommet med kvittering for frakt til verksted i min butikk.

Jeg kjenner veldig lite til mcare/zodiac, sender ikke de ut ferdig frankerte konvolutter som f.eks infocare gjør for ipod ?

Spiller ingen trille hvilken fremgangsmetode man velger, men det er som sagt alltid smart å høre med selger først.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror ikke det ang frakt skal være et problem, hvis dette er en garantisak, så er det jo produsenten som må betale frakten. Ikke du, eller butikken. Det beste er jo kanskje at du ber de om å sende deg en ferdig frankert postlappe, som nevnt tidligere. Og skriver kort og godt hva som er galt og legger ved orginal kvittering. Så bør du vel få den tilbake i posten.

Lenke til kommentar
Tror ikke det ang frakt skal være et problem, hvis dette er en garantisak, så er det jo produsenten som må betale frakten. Ikke du, eller butikken. Det beste er jo kanskje at du ber de om å sende deg en ferdig frankert postlappe, som nevnt tidligere. Og skriver kort og godt hva som er galt og legger ved orginal kvittering. Så bør du vel få den tilbake i posten.

Selger får ikke refundert sine kostnader fra produsent. Dette skjer kun dersom selger/kunde får tilsendt fraktseddel fra verksted, men det er noe som gjør at servicen tar litt lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...