Gå til innhold

Statskirka skal endelig rydde opp i registeret

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme skjedde meg. Var hverken døpt eller konfirmert, likevel var jeg medlem av kirken. De burde forandre registreringsreglene totalt, og gjøre sånn at man må selv melde seg inn for å bli medlem.

Selv synes jeg det burde være minst 15 års grense, så barnet selv får være med å bestemme.

Lenke til kommentar
God løsning er å slette medlemsregisteret og kreve aktiv innmelding. avskaffe statskirken.

Ettersom det i praksis vil ha mye av samme virkning kan vi like greit gjøre det først som sist.

Da slipper vi å bli stemplet som en kristen nasjon. (Stemplet vil nok stå seg ved at størsteparten av de religiøse bekjenner seg til den evangelisk-lutherske kirke, men jeg slipper å få trødd ned i halsen at jeg "må" være kristen fordi jeg bor her.)

Det vil kreve en endring av grunnloven, men skitt au. Det tok oss bare 120 år å lovfeste parlamentarismen, hvor lang tid kan det vel ta å avskaffe statskirken? :roll:

Lenke til kommentar

Har lurt en stund på hvorfor dette er det eneste stedet du ikke trenger å melde deg inn... Du blir innmeldt automatisk :no: Jeg mener, du blir jo ikke automatisk meldt inn i fremskritts partiet, gjør du vel? (Arbeider partiet er jeg derimot ikke helt sikker på... De har også en masse medlemmer som KUN har gått forbi lokalene til AUF en eller to ganger har jeg hørt og vips, de sto som medlemmer i partiet.. :) )

Listevasking kalte de det da jeg sendte mail og lurte på hvordan det sto til med listene deres...

De kristne syntes sikkert ikke det er ille i det hele tatt å stå som medlem i denne foreningen og tar det derfor ikke alvorlig ser det ut til.... Tror de ville vært tjent med å sende ut blanketter til alle i hele landet og KUN skrive inn de som sender kortet tilbake... Er redd det ikke hadde vært rare medlems massen etter noe slikt, men det er det som er mest rettferdig, både for dem og for oss som ikke vil stå der.

"Hva er så galt med å stå der da?", er det sikkert en eller annen kristen som vil spørre, men ville de ha reagert hvis de plutselig sto auto oppført på human-etisk forbund sine lister spør jeg da? Å neivel, ikke det nei...... :)

Lenke til kommentar
Kirkerådet har foreslått for departementet å få skaffet en oversikt via menighetsrådsvalget i 2009, der de sender ut valgkort til alle i medlemsregisteret. På den måten kan de som ikke er klar over at de er medlemmer, og som ikke ønsker å være det, melde seg ut av statskirken.

Det sier sitt. Det er jo rett og slett politikerene som er helt på trynet her.

Antar at jeg selv er medlem tross at jeg ikke er dømt eller konfirmert, men jeg er litt lat og har ikke orket å undersøke.

Lenke til kommentar
Kirkerådet har foreslått for departementet å få skaffet en oversikt via menighetsrådsvalget i 2009, der de sender ut valgkort til alle i medlemsregisteret. På den måten kan de som ikke er klar over at de er medlemmer, og som ikke ønsker å være det, melde seg ut av statskirken.

Lurer på hvor mange titusener, kanskje hundretusener av medlemmer de mister på dette. Hvis det blir som det står sitert.

Lenke til kommentar
Departementet valgte å ikke informere nye, ufrivillige personer om at de nå var blitt medlemmer av statskirken.

Mon tro hvorfor? Bondevik-regjeringa hadde nok et ord med i spillet her, ja...Kjøpt og betalt. Enkel måte å få mer penger til Kirka.

Ellers er det gledelig å se at man nå kan melde seg ut av Statskirka per telefon.

23 08 12 00

Er det mulig å politianmelde DNK for dette medlemsjukset?

Endret av Velkopopovicky
Lenke til kommentar

Jeg er ikke døpt, og skal konfirmere meg borgerlig. Likevel er jeg medlem av kirken. Nekter å melde meg ut gjør de og. har sendt brev og ringt flere ganger men jeg er fortsatt medlem.

Men om de vil kreve aktiv innmelding blir det nok ferre medlemmer av kirken. Gjør meg igrunn ingenting

Endret av mitrus
Lenke til kommentar
Glad for at foreldrene mine var fornuftige nok til å ikke døpe meg eller melde meg inn i statskirken :p Og det selv om de var kristne :p

Er du sikker på at du ikke står der da? De KAN nemlig med letthet skrive deg inn vet du...

Kongens slagord er "alt for norge" mens kirkens slagord er: "alt for kirken..!"... :)

Så jeg sjekker med jevne mellomrom.... bare for å være sikker på at de ikke får tellt med meg når pengene skal fordeles. Jeg VIL ikke støtte det foretaket med mine penger....

Lenke til kommentar
Ellers er det gledelig å se at man nå kan melde seg ut av Statskirka per telefon.

23 08 12 00

Dette stemmer ikke.

Nettopp på tråden med departementet og det er ikke mulig å melde seg ut via telefon, det må være en underskrift av deg som person hvis du skal melde deg ut av statskirken.

Dagsavisen.no har rett og slett ikke gjort nok research.

Lenke til kommentar
valgte å bruke Folkeregisteret som grunnlag for medlemsregisteret i Den norske kirke. Man mente det ville bli for dyrt å gå gjennom alle kirkebøker der dåp registreres manuelt.

Dermed er alle som ikke aktivt har meldt seg ut av statskirken etter 1998 fortsatt medlemmer. Det er uvesentlig om man er døpt, eller om foreldrene har vært eller er medlemmer av statskirken. Departementet valgte å ikke informere nye, ufrivillige personer om at de nå var blitt medlemmer av statskirken.

Et unntak gjelder personer som er medlem av et annet trossamfunn.Etter mange protester fra humanetikere, muslimer, jøder og pinsevenner som var oppført som medlemmer, tok Kultur- og kirkedepartementet affære og fikk ryddet opp i 75.000 ufrivillige medlemmer av statskirken ved å kryssjekke personnumre i andre tros- og livssynsamfunnsregister.

Slik jeg forstår dette så ble alle personer som står oppført i folkeregisteret meldt inn. Så ble det gjordt en liten oppryddning, og 75000 ble fjernet. Ser ut til at det er ca 4 mill + medlemmer da ?

Dette er ett bra forslag, håper det blir gjennomført. Dette medlemsregisteret er neppe representativt for faktisk antall kristne i norge.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår dette så ble alle personer som står oppført i folkeregisteret meldt inn. Så ble det gjordt en liten oppryddning, og 75000 ble fjernet. Ser ut til at det er ca 4 mill + medlemmer da ?

Minus alle de som aktivt har meldt seg ut. Om jeg har faktaene mine straight så er fortsatt over 70% av nordmenn innmeldt, mens kun ca 20% ser på seg selv som kristne.

Selv meldte jeg meg ut for et par år siden (var døpt), og er nå med i HEF og HU, men har funnet ut at jeg skal melde meg ut der også :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...