Gå til innhold

The Day the Earth Stood Still (2008 remake)

AvidGamer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før jeg begynner å skrive noe som helst, skal det skrives at jeg ikke har sett orginalen

(jada, shame on me)

Jeg ligger hele greien i spoiler jeg, ettersom det er sikkert hadde vært noen som kom til å klage.

Første 30-40 min (oppbygningen): Fantastisk.

Etter 30-40 min : berg- og dalbane.

Keanu Reeves taklet oppgaven med å spille Klaatu overraskende bra. Jennifer Connelly er og blir drømme dama, hun spilte også bra i filmen. Det var litt overranskende å se John Cleese i filmen, men han hadde ikke den største rollen.

Jeg kan egentlig ikke sammenligne orginalen og denne, men denne versjonen passet bra inn med hvordan verden er i dag.

Det jeg lå spesielt merke til var lyssettingen i filmen. Den var klar og kraftig. Spesialeffektene var gode (i vært fall med kulene), men de kunne ha spantet på seg et ekte hellikopter litt oftere.

Skal vel egentlig ikke si så mye mer uten å røpe så mye.

Når Klaatu blir født ser han VELDIG lik ut som "vampyrene" i I am Legend

Filmen tar i grunn og bunn opp et veldig alvorlig tema, at vi må ta vare på Jorden og ikke ødlegge en slik spesiell planet.

Lenke til kommentar

Så filmen idag, har ikke sett orginalen, men har hørt om det. Har ikke tenkt å si stort bortsett fra at jeg likte filmen, blir vel til at orginalen jeg må få sett orginalen en gang også. Skjønner godt hvorfor det ble lagd en remake dog, temaet denne filmen tar for seg har vel aldri vært viktigere enn det den er i dag.

Edit: En ting, skulle ønske filmen var lengre, syns det hele var over litt vel fort.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Så denne på nattkino, jeg syns den var bra uten at det var noe fantastisk. Begynner sterkt, som noen skrev i spoiler var det faktisk utrolig bra de første 30-40 min. Resten var ikke like bra også var det litt for kort, hele filmen. Hadde ønsket at den var litt over 2 timer og at vi fikk se litt mer eller noe. Syns også at:

etter Helen sier, "it's gone" eller noe, så var det helt unødvendig å ha det siste som vi hører med sønnen som sier "no, he's gone", tror jeg det var. litt unødvendig spør du meg, ødelegger slutten litt.

Hmmm, tror jeg hadde gitt den filmen 7-7.5/10 om jeg skrev anmeldelse, men det gjør jeg ikke helt så :)

EDIT: Men syns alt i alt at det var verdt å se på kino pga. special effects osv., så anbefaler det når det gjelder å se filmen på kino :)

Endret av tc47
Lenke til kommentar

Nja, har nå sett filmen og den ender nok opp på en 6/10 hos meg, mens orginalen er på en 9/10.

Den manglet inntrykket som den orginalen hadde. De var det heller mer en "lettelse" følelse istenden for en "Gud så dumme vi er, vi må skjerpe oss." som den orginale satt fast på med dens avsluttnings tale og dialogen mellom han og famlien. Der satt jeg stile og var egentlig helt målløs da jeg først så den, mens denne 2008 versionen var liksom "Jaja, det var det".

Likte heller ikke at jeg hadde hele tiden følelsen at jeg satt og så på en Sphere remake (som jeg likte mye bedre enn denne), særlig i starten av filmen med tanke på samlingen av alle osv.

Det er litt ironisk, men filmen bommet totalt på det humane... :roll:

Det var digg å se GORT, likte at de holdt på designet.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

uff, detta var dårlig. begynte middels og dalte nedover.

"Gud så dumme vi er, vi må skjerpe oss" ja, det må vi. Hollywood kan ikke ta skylden alene, det er vi som ser på det greiene her.

Keanu Reeves var ikke så værst, han greide seg fint. så lenge man slipper å vise følelser..

nå skal jeg The Day the Earth Stopped, kanskje den er bedre.

Lenke til kommentar
Fikk du virkelig "Gud så dumme vi er, vi må skjerpe oss" følelse av originalen? Hadde skjønt det hvis du levde på 50-tallet og aldri sett en sci-fi før men...

Klart det, budskapet er jo tidløs. Selv om den er over 50 år. Vi er like destruktive nå, om ikke mer. Hvorfor meiner du at den orginale skulle ikke sette inntrykk? Dialogen er svært åpen og spesifiserer ikke direkte til mer enn hvor ødeleggende vi mennesker er.

I orginalen er det også er troverdig at Klaatu fikk forståelse for kjærlighet og at det fins godhet i mennesker siden han er mest med famlien og inngår mye dialog. Han prater mye med ungen, ser rundt i huset osv. Han får inntrykk.

Mens i den nye er det svært lite av dette. Bare 2 scener, 1 der han prater med proffesoren, og 2 der han ser de klemmer. Synes det var helt tåpelig. De forsøkte jo å få enda en "alien" å fortelle han om kjærlighet, isteden ble dette helt patetisk å se på...ingen kan forklare en slikt følelse til noen som har ikke opplevd det. Sammenlignet i orginalen der han fikk så å si oppleve det personlig.

Så i orginalen fikk Klaatu følelse for mennesker, isteden for å få "logik" fra en enkel settning som proffesoren sa til han.

Nå ser jeg hovedsakelig bare gammle filmer da, så det er mulig derfor jeg klarer å få sterkere inntrykk av handlingen.

Men jeg likte veldig godt hvordan de forandret på hvorfor han er der og hva skal gjøres. Hvis det ikke var for det ville filmen fått mye mye lavere poeng fra meg.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Fikk du virkelig "Gud så dumme vi er, vi må skjerpe oss" følelse av originalen? Hadde skjønt det hvis du levde på 50-tallet og aldri sett en sci-fi før men...
Klart det, budskapet er jo tidløs. Selv om den er over 50 år. Vi er like destruktive nå, om ikke mer. Hvorfor meiner du at den orginale skulle ikke sette inntrykk? Dialogen er svært åpen og spesifiserer ikke direkte til mer enn hvor ødeleggende vi mennesker er.

Budskapet var sikkert fint og flott tilbake på 50-tallet, men for meg blir det hele litt kunstig å få servert idag. Ihvertfall på måten det gjøres og ordene som er valgt. Derfor er jeg også veldig spent på hvordan de har gjort det i remaken, ettersom det for meg er tydelig at innpakningen ikke kan være den samme.

Håper jeg får sett denne før juleferien ringer inn.

Lenke til kommentar
Det er her jeg synes Keanu Reeves grusomme skuespilling kommer til gode, som det gjorde for Arnold i The Terminator.

Vet du, at det er AKKURAT det jeg skrev i mini-anmeldelsestråden. Keanu Reeves gjør det innmari godt som robot fordi han ikke har noe særlig spekter he he. Tror du treffer spikeren på hodet med Arnie-kommentaren også.

Grei popcorn film, men det virker som den flopper litt... var bare noen få dusin på Klingenberg i kveld.

Ahh kult! Du må gi oss en review på den! Det må være den enaste norske filmen jeg virkelig gleder meg til å se!

Jeg lurer på om vi to har mye til felles, for det var akkurat det jeg tenkte også... endelig en norsk film som interesserer meg. Veldig strategisk av dem å plassere reklamen bak Valkyrie også (som jeg også skal se). To sanne historier ifra WW2 som ikke BARE omhandler nedslakting på frontlinjene.

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar

Nå er ikke Valkyrie en sann historie, den er basert på sanne heldelser, selve story og plot rundt det er oppdiktet for å lage en film ut av draps forsøket.

Men jeg er enig, Valkyrie skal også sees. Den blir sikkert en DVD film for meg. Jeg gidder ikke betale for kino til en film du vet hvordan den slutter....som å se Titanic og håper det skal gå bra liksom.... :!:

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Nå er ikke Valkyrie en sann historie, den er basert på sanne heldelser, selve story og plot rundt det er oppdiktet for å lage en film ut av draps forsøket.

Hmm... det høres litt snodig ut. Vet at "based on" selvsagt ikke betyr "akkurat som gjenfortalt", men om det er som Titanic og de bygger opp en romansehistorie osv. inni det som virkelig skjedde, så er jo det småsyk historieforfalskning...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...