Gå til innhold

Dekrypter denne og vinn!


djgudleif

Anbefalte innlegg

Kan du tyde / "dekryptere" denne teksten?

 

Tr zowir vigvhfkkv gro vm uivnnvw

 

Førstemann får bestemme noe jeg skal gjøre IRL.

Og jeg skal filme det og poste det her. :p

 

EDIT: Kommer sikkert med hint etterhvert.

 

Svaret er på norsk, men det er fortsatt det engelske alfabetet som gjelder.

 

------------------------------------------

 

 

pwned fant svaret!

 

Svaret:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hver bokstav tilsvarer en posisjon i det "motsatte alfabetet"

Så...

 

A = Z

B = Y

C = X

D = W

 

osv...

 

Så derfor:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Gi aldri ertesuppe til en fremmed

 

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke riktig desverre... :p

 

Resultatet skal være en lesbar setning.

 

Her må man bruke hodet. :)

Det kan være ganske vanskelig å komme fram til hva jeg kan ha gjort, men når man har forstått det er det ikke noe vanskelig å dekryptere.

 

Tenk hardt. :)

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Vel, hva kan jeg si. Uten å ha dekryptert den kan jeg si at jeg har noen teorier, gidder ikke sitte her og fikle med penn og papir akkurat nå.

 

Et såkalt educated guess" sier meg at det er den enkleste form for kryptering, monoalfabetisk substitusjon. Dette tar for seg, bokstav for bokstav, en plaintekst og bytter ut én bokstav med en annen. Disse finnes i en del ulike smaker:

Cæsar-cipher: Bytt hver bokstav for eksemplel tre hakk fram i alfabetet.

Substitusjon: Lag en mapping mellom to alfabeter og bytt om, for eksempel bytt alle a'er med én bokstav, alle b'er med en annen osv

Vigenere chipher: Substitusjon ved at man multipliserer posisjon og bokstavverdi.

 

Felles for alle disse er at de er komplett ubrukelige for å holde på sikkerheten, om man finner ut hva slags kryptering som er brukt er det kun et spørsmål om et par forsøk, så knekker man ting. Av det som brukes i dag, RSA, AES, TDES, Blowfish, EEC, Mist/Kasumi, RC4 etc så er de sikre så lenge du holder nøkkelen hemmelig. Selv om du kjenner krypteringsmåten er det så godt som umulig å finne plaintext.

 

For alt vi vet kan du jo ha brukt en one-time pad, i så fall er den i prinsippet ikke mulig å knekke.

Lenke til kommentar
Vel, hva kan jeg si. Uten å ha dekryptert den kan jeg si at jeg har noen teorier, gidder ikke sitte her og fikle med penn og papir akkurat nå.

 

Et såkalt educated guess" sier meg at det er den enkleste form for kryptering, monoalfabetisk substitusjon. Dette tar for seg, bokstav for bokstav, en plaintekst og bytter ut én bokstav med en annen. Disse finnes i en del ulike smaker:

Cæsar-cipher: Bytt hver bokstav for eksemplel tre hakk fram i alfabetet.

Substitusjon: Lag en mapping mellom to alfabeter og bytt om, for eksempel bytt alle a'er med én bokstav, alle b'er med en annen osv

Vigenere chipher: Substitusjon ved at man multipliserer posisjon og bokstavverdi.

 

Felles for alle disse er at de er komplett ubrukelige for å holde på sikkerheten, om man finner ut hva slags kryptering som er brukt er det kun et spørsmål om et par forsøk, så knekker man ting. Av det som brukes i dag, RSA, AES, TDES, Blowfish, EEC, Mist/Kasumi, RC4 etc så er de sikre så lenge du holder nøkkelen hemmelig. Selv om du kjenner krypteringsmåten er det så godt som umulig å finne plaintext.

 

For alt vi vet kan du jo ha brukt en one-time pad, i så fall er den i prinsippet ikke mulig å knekke.

 

Jeg har prøvd med frekvens og cæsar-cipher, men det gir ingen mening, enten fordi jeg ikke bruker rette bokstavene.

 

Om dette er plukket utifra løse luften, så er det nærliggende å anta at trådstarter benytter seg av mest sannsynlig cæsarcipher.

 

E er mest brukte bokstav i Norge, og det gir ikke noe som gir mening.

Å gå frem eller tilbake gir heller ingen mening, så jeg tror trådstarter bør dele ut ett hint eller to, ihvertfall iforhold til hvilket språk det skal ende på, norsk eller engelsk...

 

Bare mine tanker

Lenke til kommentar

Frekvensanalyse på en så liten ciphertekst er nytteløst. Ban bør ihvertfall ha et helt avsnitt om det skal være nyttig. Om noen er litt kløpre i scripting er det vel ingen sak å få ut alle 26/29 varianter av det der gjennom cæsar-cipher.

 

Edit: Tviler på ordinær cæsar, tok de første to tegnene gjennom alle 26/29 varianter . Følgende resultat:

ca db ec fd ge hf ig jh ki lj mk nl om pn qo rp sq tr us vt wu xv yw zx ay bz / æy øz åæ aø bå

 

De jeg fulge opp med å ta neste ord var om, us ettersom det er vanlige ord, samt vt, ge, ig=TV, eg, gi baklengs.

 

Resultater:

-5: om ujrdm

+1: us (a/æ)pxjs

+2: vt bqykr

-11: ig odl(y/ø)g

-13: ge mbj(z/w)e

 

Ingenting av dette gir meg noe å gå etter. Substitusjon er neste tanke. Tror ikke jeg gidder å prøve meg fram noe med det nå.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Okey. Svaret er på norsk.

 

Og det er en slags monoalfabetisk substitusjon som du sier.

Med andre ord, det er like mange bokstaver i svaret som i gåten.

Metoden jeg har brukt kan være litt vanskelig å tenke seg fram til, men det er absolutt ikke noe random dritt egentlig.

 

Men ikke la det stoppe tankegangen deres.

Du trenger ikke tenke "monoalfabetisk substitusjon".

 

Bare se på det som en gåte. Man trenger ingen erfaring i kryptering, bare litt fritenking og kanskje litt tid. :p

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

ÅNEI!

 

RIKTIG!

Veldig bra! :D

 

 

Jaja... Du får ta premien din da. :cry:

 

Hva skal jeg gjøre IRL? F.eks springe naken rundt en lyktestolpe samtidig som jeg roper: "ost på badet"

 

Men bare ikke noe som innebærer å være naken da. :p

Skal putte deg på førsteposten nå...

 

EDIT: Btw pwned, putt spoiler om du ser denne i tide.

 

 

Sånn kom hun fram BTW:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hver bokstav tilsvarer en posisjon i det "motsatte alfabetet"

Så...

 

A = Z

B = Y

C = X

D = W

 

osv...

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...