Raytee Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Dette er ikke snakk om meg.. Er det ikke lovlig med softgun i Norge vist man er over 18 år? =S http://www.rbnett.no/article/20080801/NYHE.../608768659/1085 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Tatt med softgun En ung bilfører må regne med oppgjør med politiet. Klokka 21.20 torsdag ble han stoppet i trafikkontroll i Molde. Politiet fant ut at bilføreren, en moldegutt i slutten av tenårene, hadde en softgun i bilen. Våpenet ble beslaglagt da dette ikke er i henhold til våpenforskriftene. Moldegutten kan vente en reaksjon fra politiets side Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Softgun kan kjøpes uten tillatelse av personer over 18 år. Personer under 18 år må ha politiets samtykke. Politiet kan gi samtykke til personer som er medlemmer av klubber tilsuttet Norsk softgunforbund.Personer under 18 år må også ha minst seks måneders aktivt medlemskap i et skytterlag eller en skytterklubb for å kunne ha en softgun. Loven sier at dette også gjelder for luft- og fjærvåpen. Det koster ingen ting å få en slik tillatelse fra politiet. Vi har svært strenge våpenforskrifter i Norge, og bra er det. Bilen er ikke et våpenskap, så pistoler og geværer har ingenting der å gjøre. Særlig når softgun'en høyst sansynlig var lagt på en svært uforsvarlig måte. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Det er da fullstendig lovlig å transportere airsoft-våpen så sant man dekker dem til, men i saken det linkes til i førstepost vil jeg anta at det er snakk om en idiot som har hatt våpenet liggende i passasjersetet. kilde § 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket. Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted. Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart. 2 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Bumper bare denne jeg. Dette vil da si at det er lov å transportere en softgun i bilen så lenge den ligger tildekket (i hanskerommet)? Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Bumper bare denne jeg. Dette vil da si at det er lov å transportere en softgun i bilen så lenge den ligger tildekket (i hanskerommet)? Ja, men merk ordet "transportere". Det er lov å transportere en softgun til og fra skytetrening, men å kjøre rundt med en softgun i hanskerommet til daglig bryter såvidt jeg forstår mot forbudet mot å ha med våpen til offentlig sted "uten aktverdig grunn". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå