Stigma Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Hei, Et spørsmål til de av dere som har peil på wifi og anetenner: Er det mulig å bruke mer enn èn antenne på en og samme ruter, dvs. i samme antenneutgang via en eller annen slags Y-kobling, eller blir det bare tull? Jeg vet det finnes rutere som har flere antenner som standard, men jeg vet ikek om de gjør noe spesiellt for at det skal fungere. For mitt tilfelle så vil jeg gjerne ha mulighet til å koble på to antenner på en ruter som bare har et enkelt antenneinntak. Ideen er at jeg vil ha en direksjonell antenne for å lage en nettverksbro mellom to hus i nabolaget, plus en iomnidireksjonell antenne i tillegg for å spre nettverket lokalt i huset. Den direksjonelle vil jo peke i helt feil retning, så den vil vel neppe fungere særlig bra innover i huset. Går det ann, og hva vil jeg i såfall behøve å kjøpe for noe? -Stigma Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Nei det er ikke mulig å gjøre det slik, da må du eventuellt ha en router med to helt separate radio deler. Selv en router med to antenner uten to radioer på innsiden vil kunne ha en til nabo og en til lokalt nett. Kan forresten anbefale routerboard kortene, med 433 kortet for eks kan du ha 3 radioer på ett kort og kommer i samme "format" som en standard router. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Det går fint an å bruke en splitter (eks: Link). Finnes sikkert rimeligere om du googler eller prøver e-bay. Du vil da fordele halve signalet til hver av antennene slik at en 10dBi yagi vil yte tilsvarende en 7dBi signalmessig. Problemet med routere med 2 antenneuttak er lugubre løsninger for switching og sensing av antenner. Det er nok langt sikrere å bruke en fast splitter. Endret 4. august 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Ja, jeg har vel kommet til den konklusjonen at det går ann, men at splitteren fort vil koste mer enn å bare kjøpe en ekstra Buffalo ruter slik som jeg allerede har, og så bare koble dem i LAN og la dem sende signal i hver sin retning. Takk for forslagene -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå