BALT3 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hei. Vanligvis er jeg flink å finne og forstå tutorials på nettet når jeg må finne ut av noe som jeg egentlig ikke forstår meg på. Denne gangen er jeg nødt å gi opp. Saken er den at jeg har en Wordpress-blogg (på eget domene), og for en tid tilbake fant jeg endelig ut hvor og hvordan man fikset bakgrunn med et enkelt 8x8-bilde. Men den originale bakgrunnen besto av en enkelt farge og et .gif-bilde som var 1x650 pixler og gjentatt bortover (repeat-x) slik at bakgrunnen fadet mot toppen av siden. Dette var en fin effekt, men jeg ønsker 8x8-bildet siden siden passer bra med diagonale striper. Etter å ha eksperimentert litt i Photoshop, fant jeg ut at det ville sett veldig bra ut om jeg kunne brukt 8x8-bildet samtidig som 1x650-bildet, slik at jeg fikk en stripete bakgrunn som fadet mot toppen. Slik jeg har forstått det så er det mulig, men komplisert å få til i CSS. Er det mulig? Kan noen hjelpe meg? Slik ser koden for bakgrunn ut i style.css: body { background: #42afdc url(images/html-bg.gif) repeat-x; font: 75%/170% Arial, Helvetica, sans-serif; padding: 0px; margin: 0px; color: #333333; } Takk på forhånd til den som tar seg bryet med å hjelpe en ny nybegynner innen webdesign Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Er det mulig a lage et 80x650 bildet, hvor du overlayer 80x80 over det originale 650x bildet i photoshop? Endret 4. august 2008 av coax Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Vel, nei. Da får jeg jo bare striper på de øverste 650 pixlene, mens alt under blir ensfarget. For at dette skal funke er jeg nødt å bruke to bilder... . Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Men hvis bildet du legger over 80x80 er 650px vertikalt, vil det jo bare dekke de 650 pixelene.. (uansett teknikk) eller? Men uansett, jeg googlet litt og fant disse: http://haacked.com/archive/2005/04/04/2541.aspx http://www.velocityreviews.com/forums/t157...s-possible.html Jeg har ikke testet ut noen teknikker selv for i ditt tilfelle matte jeg da photoshoppe noen bilder, lage en html og css, og det kan ta lang tid.. Du ma prove selv kanskje de linkene kan hjelpe. Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Altså, hvis jeg blander bildene i Photoshop får jeg striper øverst, som blir lysere og lysere og som til slutt fader helt ut i bakgrunnens farge nedover (jeg har forresten det på bloggen nå, litt striper ser bedre ut enn ingen striper...). Det jeg ønsker er det omvendte, stripete bakgrunn som fader ut i en mørkere farge øverst på siden, slik som dette: Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Effekten er fullt mulig å skape, men ikke som overlappende bakgrunnsbilder. Hvertfall ikke med dagens CSS-versjon. Måten du kan gjøre det på er ved å sette rutene som bakgrunn på body og opprette en div som strekker seg 100% i bredden og som er absolutt posisjonert på toppen, under alt annet. I denne setter du gradient-bakgrunnen. Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Det irriterer meg grenseløst når folk som ikke har peiling prøver å gi svar..!!!! Sencured, det du gjør er å legge to div's med forskjellige bakgrunsbilder, så legger du din eksisterende markup inne i de. eks: div.top { background: url(http://www.norsafe.no/gfx/bgTopFade.png) repeat-x; } div.bottom { background: url(http://www.stemplate.com/assets/files/downloads/backgrounds/background3.jpg); } <div class="bottom"> <div class="top"> DIN MARKUP HER!!!!!!!!! </div></div> Bilder som er brukt er tilfeldig funnet på google! Du må også benytte deg av en 100% høyde og 100% bredde for å få dette til å se bra ut For å oppnå dette må du ha 100% høyde i både body og html, samt 0 på margin og padding så i den div'en du ønsker; position: relative; width: 100%; height: 100%; height: auto; min-height: 100%; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå