andrvas Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Var et par lyn over Stavanger ikveld, noe jeg selvsagt måtte prøve å forevige med kamera. Dessverre klarte jeg å bomme litt med fokus (manuellfokusering er ikke min sterke side), så bildet egner seg ikke i større format dessverre. Men vil gjerne ha litt kritikk . Nikon D80 + Tokina 11-16mm @ 16mm - f/5.6 - 30 sek - ISO 200 Lenke til kommentar
Carny Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Det ser kult ut, men du skulle ikke hatt så høy ISO. Dramatisk og fint. Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Kult nok, men det ble kanskje litt lite område med lyn? Vanskelig å vurdere det skikkelig når det blir såpass grovt og ufokusert. Skulle til å foreslå en crop hvor du viser høyresiden av bildet og mindre himmel, men da faller litt av inntrykket bort vil jeg tro... Carny: Hva legger du i at han ikke skulle hatt så høy ISO? Det er da bare ISO 100 som er lavere på de fleste kamera, og har jo sett enkelte kamera som starter på 200 også. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Carny: Hva legger du i at han ikke skulle hatt så høy ISO? Det er da bare ISO 100 som er lavere på de fleste kamera, og har jo sett enkelte kamera som starter på 200 også. Sant det. Det var vel helst pga de kornete områdene jeg kommenterte det. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Det virket ganske kornete ja. Men utenom det er bildet meget bra. Dramatisk himmel som viser både de varme fargene på slutt av solnedgangen til venstre, og den sterke intense blåfargen av lynet. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Tøft bilde, men for min del ble det alt for mye tull på sidene, hvis du skjønner? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Herlig. Kornene brydde meg ikke nevneverdig, eneste som var irriterende var skarpheten. Skulle ønske det kunne lyne nær meg snart : ( Lenke til kommentar
Luftvaffel Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Gammal tråd det her, men jeg klarte å fange en "arcus-sky" som oppstår i kraftige tordenvær og i forbindelse med superceller. Er ofte relatert til tornadoer (!). Tok bildet i forbindelse med de kraftige tordenværene som slo inn over Rogaland etter det varme været i sommer. Synes bildet ble sånn passe: (legg merke til at ja, det er midt på svarteste natta dette bildet, det er derfor isoen står så høyt) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Nå regnes det vel ikke som god kotyme å legge inn egne bilder i andres bildekritikk tråder ? Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg tror nok simenhjort ikke helt vet hva slags tråd dette er. For dette er ikke bare dårlig kotyme, det er helt feil. Lenke til kommentar
Luftvaffel Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg tror nok simenhjort ikke helt vet hva slags tråd dette er. For dette er ikke bare dårlig kotyme, det er helt feil. Ikke ta dette så tungt da folkens.. jeg så ikke hvilket forum denne tråden lå i da jeg ble linket her. Hva skal jeg gjøre for å dempe smerten? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Ikke ta dette så tungt da folkens.. jeg så ikke hvilket forum denne tråden lå i da jeg ble linket her. Hva skal jeg gjøre for å dempe smerten? Du har sagt unnskyld, det holder lenge Tom Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Vel, de som ikke forstår det store i den himmelen og bare bruker mikroskopet, bør tenke seg om hva som lager et bilde. Dette er ikke et studioportrett men et øyeblikksbilde. Og som sådann gir det er fantastisk inntrykk. Og å skape inntrykk er vel meningen med å fotografere.. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) ?? Siden vi nå har fått hele -to- bilder i samme tråd må jeg nesten spørre TorVidle hvilket du snakker om..? Er iallefall ikke enig i at Luftvaffels bilde er særlig bra. Sikkert interessant for de som har greie på forskjellige skyers navn og opptredener, men ikke ellers veldig bra. Det første, altså trådstarters bilde er mye bedre. Vanskelig å gjøre veldig mye mer med dette bildet vil jeg tro, da det skal mye til for at alt skal klaffe i bildet på et slikt lykketreff. Rent visuelt liker jeg det meget godt! Edit: Skriveleif Endret 28. desember 2008 av Larsenio Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Larsenio: Jeg mener selvsagt trådstarters bilde, det er jo det som er tema her. Og jeg ser at vi er enige omkring det bildet. Grunnen til at jeg reagerte ellers er at mange glemmer å skille mellom rene poseringsbilder med optimal tid og forhold, kontra situasjonsbilder. Dessuten: Hva er et perfekt bilde? Et bilde skal gi et inntrykk, ikke under mikroskopet, men for øyet, og tankene.. Tor Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Helt enig med deg der, men som ny på forumet her, har jeg oppdaget at veldig mange gir kritikk basert på kun det tekniske i et bilde. Sikkert logisk da mange av brukere og moderatorer er både utdannet og praktiserende profesjonelle fotografer. Men det ble for meg iallefall en liten oppvåker, å komme fra skryt og -sammenlignet med dette forumet- lite negativ oppmerksomhet på Flickr, og hit. Men nå har jeg forsonet meg med at svært mange vil kunne hjelpe meg med mye jeg ikke ennå forstår rundt fotografering og dets teknikker. Skjønner som sagt deg, men det vil være en svært tynn balansegang å vite hvilke bilder man evt kun skulle se det kreative/visuelle i, og hvilke man bør få slaktet pga fullstendig fraværende fototekniske kunnskaper. Er nå bare min mening. Mvh Larsenio Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Larsenio: Vel, jeg er ny her selv og, dog har jeg lest en stund og sett det du sier. Jeg mener at mange som gir kritikk har glemt de to verdener, dvs øyeblikksbilder og rene oppstillingsbilder hvor man har nær studioforhold og slått de begge sammen til det siste. På samme tid glemmes det at de fleste er amatører og fotograferer av glede og ikke for å oppnå en pris. Men mest av alt glemmes inntrykket oppi alt det tekniske som letes etter med lupe. Man bør gi kritikk etter "typen" motiv/bilde, og ikke minst huske at de aller fleste er amatører som man ikke er satt som dommere over i en konkuranse.. Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå