Gå til innhold

populære animeer us/japan

Anbefalte innlegg

de mest populære/animeene som folk liker best er jo geass, gundam, haruhi, szs, osv, men når du spør en amerikaner (og nå også europere :( *snufs*) svarer alle "BLEACH!!! and nartuo rulez 2!! ZOMFGS!!" elns..=Þ hvorfor liker amerikanere hjernedøde shounen-"action"-er=Þ?

Endret av aria-sama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, sjekker litt på Wikipedia nå.. På One Piece-artikkelen der står det feks: "With over 140 million copies sold, One Piece is the third highest selling manga in the history of Weekly Shōnen Jump. It is considered their most acclaimed and all-time third-best-selling title in Japan."

På Naruto-artikkelen står det: "Serialized in Viz's Shonen Jump magazine, Naruto has become the company's best-selling manga series. As of volume 36, the manga has sold over 71 million copies in Japan."

Utfra det er nok ikke de nevnte titlene så upopulære i Japan heller.. Kan hende de har et litt yngre publikum der men.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det er sånn horror skal være :)

Ja, de er ganske forskjellige, men jeg snakker om horror generelt så tok bare et eksempel.

Higurashi no Naku Koroni Kai er jo en serie som egner seg for de litt eldre, men likevell så har den barsnlige personer, så en anime kan ha barnslige personer og fortsatt være egnet for de eldre.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Hva folk ser på som voksent er jo veldig individuelt, og alt etter hvilken erfaring de har med anime/manga/cartoons. At en person syns noe er voksent og du ikke syns det betyr ikke at han har lave standarder, det betyr at han har andre preferanser.

Enkelte sitter så høyt på tronen uten å kunne argumentere for seg. Hva med å komme ned på jordfast grunn igjen aria-sama?

Personlig syns jeg både Naruto og Bleach er gode serier, om enn noe treg progresjon til tider. Skal jeg ha noe skikkelig brainiac eller voksent foretrekker jeg en skikkelig film. Det sier seg selv at utifra dagens egentlige normal, så er tegneserier i grunn barnslig.

Lenke til kommentar

Slimda: Spesifiser. Folk kanse forskjellig på både det jeg og aria-sama sier, så det er ikke så lett å vite hva du sikter til.

For å argumentere litt bedre for siste avsnitt i det forrige innlegget: Med normal mener jeg gjennomsnittsbefolkningen - eldre grupper. Hvor mangt ungdom/voksen er det som egentlig hadde valgt voksen anime/manga foran en tv-serie eller en god film? Jeg estimerer få.

Endret av Expired product
Lenke til kommentar
Slimda: Spesifiser. Folk kanse forskjellig på både det jeg og aria-sama sier, så det er ikke så lett å vite hva du sikter til.

For å argumentere litt bedre for siste avsnitt i det forrige innlegget: Med normal mener jeg gjennomsnittsbefolkningen - eldre grupper. Hvor mangt ungdom/voksen er det som egentlig hadde valgt voksen anime/manga foran en tv-serie eller en god film? Jeg estimerer få.

Ja, det er selvfølgelig forskjellig fra person til person :)

Selv foretrekker jeg voksen anime/manga fremfor en vanlig film og vanlig tv-serie. Er bare noe helt spesielt med anime som får meg til å like det bedre enn vanlig film og vanlige tv-serier.

Lenke til kommentar

Vel det er jo for det første ingen grunn til at voksne ikke kan se "barnslige ting".

Den der "åeee det er så barnslig" minner meg mer om en typisk fjortisholdning som passer hos personer som tror de er voksne.

Når det er sagt er jeg fullstendig enig med deg i at naruto nok er mer en serie ment for et ungt publikum enn hva noen fans av serien vil innrømme. Men dette er nok akkurat fordi fansen er i denne "vi kan ikke være barnslige" alderen at de protesterer så hardnakket hver gang noen tar frem at det er en serie for et ungt publikum.

Et kanskje kjent utrykk er "En er ikke voksen før en kan være barnslig uten å skjemmes", dette gjelder kanskje en del av seriene aria føler er for barnslige til å være "voksen serier".

Men tilbake til hvorfor Naruto er så populært i USA. Se på den amerikanske seriekulturen, det dreier seg som SUPERHELTER, SUPERHELTER, og enda flere SUPERHELTER. Ofte har disse "heltene" sine små personlige problemer, men inderst inne kjemper de alltid for det gode. Seriene er fremstilt veldig svart/hvitt når det gjeler personligheter. Her passer naruto rett inn. Hvis man samtidig tar med den "moralske" læren man blir indoktrinert med i nesten samtlige av naruto episodene, (Ja når du ser dem merker du... nå kommer moralen/lærdommen fra dagens episode), Ser man at denne passer rett inn i de fleste amerikanske tv-serier for ungdom.

Lenke til kommentar

Thorsen: Jeg er helt enig, men poenget mitt var nok ikke at vi ikke er barnslige nok til å se på det, eller for voksen om du vil.

Om du presenterer to filmer for en person, uten at han er noe særlig fan av, la oss si batman, og han har valget mellom The Dark Knight og en animert versjon av samme greia, begge filmene med tilsvarende gørr/eksplosjoner osv, hvilken tror du han velger?

Endret av Expired product
Lenke til kommentar
Thorsen: Jeg er helt enig, men poenget mitt var nok ikke at vi ikke er barnslige nok til å se på det, eller for voksen om du vil.

Om du presenterer to filmer for en person, uten at han er noe særlig fan av, la oss si batman, og han har valget mellom The Dark Knight og en animert versjon av samme greia, begge filmene med tilsvarende gørr/eksplosjoner osv, hvilken tror du han velger?

Jeg hadde valgt filmen med ekte skuespillere. Og det selv om jeg har sett min del av anime. Anime er ikke noe helligdom som er hevet over enhver annen form for utrykksform. Det finnes bra anime og dårlig anime på samme måte som det finnes bra og dårlig film. Det finnes også kultanime og main-stream anime på samme måte som innenfor vanlig film.

Mens vi er inne på det, ta Batman f.eks en film som har blitt utrolig populær og som selger godt. Men direkte filmteknisk og historieteknisk er den ikke noe spesiell god/genial. Skuespiller prestasjonene er også på et helt normalt nivå, med unntak av Heath Ledger som gjør en veldig bra jobb.

Det samme fenomenet finner vi også innenfor litteratur, ta for eksempel listen over nobelprisvinnere http://en.wikipedia.org/wiki/Nobel_Prize_i...st_of_Laureates dette er kanskje noen av de ypperste forfattere og verk som er skrevet, men veldig få av dem er det man kan kalle main-stream.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...