Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke. Feil på stasjonsbokstaver. * LØST *

Anbefalte innlegg

Fruen har en Acer travelmate 2410.

Jeg brant ut recovery-delen og slettet partisjonen den lå på. Deretter utvidet jeg C: med den slettede partisjonen. Brukte et gratis partisjoneringsprogram jeg fant på internett.

EASEUS Partition Manager.

Av en eller merkelig grunn så har nå D: blitt til C: og C: har blitt ?:. Dvs at den ikke har noen gyldig bokstav.

Resultatet av det er at maskinen nå ikke vil starte. Den går i en loop hvor den stopper opp med en melding om at programmet for diskcheck ikke er der og at autocheck skippes.

Har prøvd med GParted uten hell. Har prøvd å reparere med en annen XP-cd uten hell.

Har prøvd å kjøre Linux Mandriva for å endre på bokstavene, men får ikke lov til å "montere" C:.

I Linux får jeg frem riktige stasjonsbokstaver, men får ikke endringen til å vare. C: forblir "UMONTERT".

Jeg får heller ikke reinnstallert, hverken med recovery-cd`en eller med en ren XP cd.

Vet noen hvordan jeg kan få endret tilbake stasjonsbokstavene slik at jeg kan få kjørt repareringskonsollen på XP-cd`en? Når jeg nå kjører chkdsk /p skjer det jo på det som før var D:, iogmed at den nå heter C:

Jeg er også litt usikker på om jeg kan formatere den opprinnelige C: for så innstallere XP med recovery-cd`en. Hva da med stasjonsbokstavene? Kan de da bare endres etterpå?

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk med partisjons programmet ditt igjen at den riktige partisjonen står som "active" (den det skal bootes fra NTLDR,boot.ini,NTDETECT.COM ligger på denne .

Den som var D: nå C: ? er det noe viktig på den , hvis ikke hva med å slette den partisjonen.

Skal du ta ut data kan du boote systemet med ultimate boot cd , BartPE CD , Linux Live CD e.l for å kopiere ut til USB det du må ta vare på .

Problemet er at du har tillatt at det partisjonsprogrammet du brukte først har gjort endringer i windows registry mht til drive letters.

Slik det er nå er det visst bare root iom at C: er blitt opptatt av en data partisjon og OS partisjonen ikke kan mountes (derfor heller ikke leses fra).

Hva du har av stasjonsbokstaver når du booter utenifra ditt OS (f.eks med en bootbar partisjonsverktøy CD) har ingen ting å si. Det er din OS installasjons sitt register som har data for dette.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Sjekk med partisjons programmet ditt igjen at den riktige partisjonen står som "active" (den det skal bootes fra NTLDR,boot.ini,NTDETECT.COM ligger på denne .

Den som var D: nå C: ? er det noe viktig på den , hvis ikke hva med å slette den partisjonen.

Skal du ta ut data kan du boote systemet med ultimate boot cd , BartPE CD , Linux Live CD e.l for å kopiere ut til USB det du må ta vare på .

Problemet er at du har tillatt at det partisjonsprogrammet du brukte først har gjort endringer i windows registry mht til drive letters.

Slik det er nå er det visst bare root iom at C: er blitt opptatt av en data partisjon og OS partisjonen ikke kan mountes (derfor heller ikke leses fra).

Hva du har av stasjonsbokstaver når du booter utenifra ditt OS (f.eks med en bootbar partisjonsverktøy CD) har ingen ting å si. Det er din OS installasjons sitt register som har data for dette.

Takker for raskt svar.

På D: ligger det bilder, musikk, osv. Den kan da ikke slettes.

Prøvde å boote med Linux Mandriva, men den kjente ikke igjen den eksterne harddisken min. Fikk derfor ikke tatt backup, men jeg kan jo selvfølgelig prøve med minnepinnen vi har.

Skal også prøve de andre mulighetene du nevner.

Håper dette går uten reinnstallasjon.

Lenke til kommentar

Vi har ingen aning om hvordan disse to partisjonene er/var.

Kanskje opplyse om det føre noe drastisk gjøres.

Hva slags partisjon er den første : Er den primary og boot/system disk/med OS på ?.

Hva slags partisjon er den andre : Er den primary eller extended/logical , er OS'et på denne ?

Lenke til kommentar
Vi har ingen aning om hvordan disse to partisjonene er/var.

Kanskje opplyse om det føre noe drastisk gjøres.

Hva slags partisjon er den første : Er den primary og boot/system disk/med OS på ?.

Hva slags partisjon er den andre : Er den primary eller extended/logical , er OS'et på denne ?

Maskinen var konfigurert slik:

PÅ C: ligger det XP Home, og kun det.

På D: ligger resten. Programmer, bilder, musikk osv.

Tror begge partisjonene er primær, uten at jeg skal garantere noe.

Lenke til kommentar

Har system restore vært aktiv på windowsen kan du gjøre følgende:

Gå til:

http://www.nu2.nu/pebuilder/

-Last ned PEBuilder

-Installer dette på en "annen" PC.

-Ha en bootbar XP CD m/SP1 eller SP2 (original , eller ISO kopi av en orginal)

-Bruk PEBuilder da etter guiden til å lage en windows mini (PE) OS

cd iso fil. Brenn denne ISO til CD.

-Boot Acer'n med denne og bruk A43 filemanager fra NU2Menu

Med filemanager gå til \Windows\System32\Config

rename filene (registry)

SYSTEM -> SYSTEM.OLD

SOFTWARE -> SOFTWARE.OLD

SAM -> SAM.OLD

SECURITY -> SECURITY.OLD

DEFAULT -> DEFAULT.OLD

Gå nå til nest siste system restore point

Browse deg inn i \System Volume Information

Der er en mappe som begynner med _restore{xxxx gå inn i denne.

RP0 -> RP115 kan listes opp som eksempel her den med høyest nr er

den siste. Gå inn i den nest siste (for sikkerhets skyld)

Kopier følgende filer under RPxx\snapshot

_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM -> \Windows\System32\Config som SYSTEM

_REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE -> \Windows\System32\Config som SOFTWARE

_REGISTRY_MACHINE_SAM -> \Windows\System32\Config som SAM

_REGISTRY_MACHINE_SECURITY -> \Windows\System32\Config som SECURITY

_REGISTRY_USER_.DEFAULT -> \Windows\System32\Config som DEFAULT

Avslutt og prøv å boote Acer'n fra HD.

Du kan også kopiere ut filer til USB disker fra til NTFS / FAT med denne PE CD'n.

Bare husk å ha USB disken tilkoplet ved boot for at den skal dukke opp (hotplugging funker ikke).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Har system restore vært aktiv på windowsen kan du gjøre følgende:

Gå til:

http://www.nu2.nu/pebuilder/

-Last ned PEBuilder

-Installer dette på en "annen" PC.

-Ha en bootbar XP CD m/SP1 eller SP2 (original , eller ISO kopi av en orginal)

-Bruk PEBuilder da etter guiden til å lage en windows mini (PE) OS

cd iso fil. Brenn denne ISO til CD.

-Boot Acer'n med denne og bruk A43 filemanager fra NU2Menu

Med filemanager gå til \Windows\System32\Config

rename filene (registry)

SYSTEM -> SYSTEM.OLD

SOFTWARE -> SOFTWARE.OLD

SAM -> SAM.OLD

SECURITY -> SECURITY.OLD

DEFAULT -> DEFAULT.OLD

Gå nå til nest siste system restore point

Browse deg inn i \System Volume Information

Der er en mappe som begynner med _restore{xxxx gå inn i denne.

RP0 -> RP115 kan listes opp som eksempel her den med høyest nr er

den siste. Gå inn i den nest siste (for sikkerhets skyld)

Kopier følgende filer under RPxx\snapshot

_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM -> \Windows\System32\Config som SYSTEM

_REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE -> \Windows\System32\Config som SOFTWARE

_REGISTRY_MACHINE_SAM -> \Windows\System32\Config som SAM

_REGISTRY_MACHINE_SECURITY -> \Windows\System32\Config som SECURITY

_REGISTRY_USER_.DEFAULT -> \Windows\System32\Config som DEFAULT

Avslutt og prøv å boote Acer'n fra HD.

Du kan også kopiere ut filer til USB disker fra til NTFS / FAT med denne PE CD'n.

Bare husk å ha USB disken tilkoplet ved boot for at den skal dukke opp (hotplugging funker ikke).

Dette skal prøves i løpet av dagen. Kommer med tilbakemelding etterhvert. Tusen tusen takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Har fått startet opp med cd`en, men når jeg bruker A43 File manager får jeg opp den gamle C: som RAMDisk B: og den gamle D: som C:.

Det eneste jeg finner på RAMDisk B: er "Documents&Settings" mappen.

A43 sier også at total størrelse på RAMDisk er 32MB.

Jeg finner altså ikke Windows\system32 osv, og kommer ergo ikke videre.

På det som nå er C: ligger alle bilder og musikk som det gjorde på D:.

Forøvrig er dette et genialt verktøy for tullinger som meg som klarer å rote det til. :blush:

Edit: Riskleif

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Sagt det før , glem stasjonsbokstaver når du booter med noe som IKKE er din egen windows install , da betyr de ingenting annet enn et mount point for det man booter med akkurat der og da. Tenk på at stasjonsbokstav med BartPE boot CD er kun for tilgang til partisjonen (er mountet med en bokstav) . Om de to du har på HD blir hetendes K: eller L: eller M: er irrelevant (de er normalt likevel C: og D: når du booter din egen windows installasjon).

For meg virker det som partisjonen du resizet er ødelagt siden du ikke ser denne gjennom PE boot CD'n men kun den etterfølgende.

Det lukter kanskje en reinstallasjon her ja ..

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tok den med at stasjonsbokstavene ikke er nøye. Sa det bare for å beskrive det jeg så i A43 filemanager.

Da blir det formatering og reinstallering.

Kan jeg bruke BartPE til det? Ved høyreklikking på RAMDisk så er formatering ett av valgene.

Eller bør/kan jeg bruke GParted?

Edit: Reformulering

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Det er "helt" unødvendig.

Slette og opprette nye partisjoner gjør du med XP install CD'n.

Se eksempel : http://www.theeldergeek.com/hard_drives_03.htm

D = Delete ( bruk denne for å slette de som er der , Norsk XP kan ha en annen bokstav enn D for delete)

C = Create , skriv så inn i MB hvor stor den første skal være

f.eks 50GB = 50x1024 = legger du inn 51200 MB

Ny C for create i unpartitioned space til din neste partisjon.

Deretter merker du den XP skal installeres på og fortsetter installasjonen.

Lenke til kommentar
Det er "helt" unødvendig.

Slette og opprette nye partisjoner gjør du med XP install CD'n.

Se eksempel : http://www.theeldergeek.com/hard_drives_03.htm

D = Delete ( bruk denne for å slette de som er der , Norsk XP kan ha en annen bokstav enn D for delete)

C = Create , skriv så inn i MB hvor stor den første skal være

f.eks 50GB = 50x1024 = legger du inn 51200 MB

Ny C for create i unpartitioned space til din neste partisjon.

Deretter merker du den XP skal installeres på og fortsetter installasjonen.

Har ikke den muligheten med recovery cd`en tror jeg.

På Acer-maskinen lå recovery-cd`en som en skjult partisjon kalt PQSERVICE. Den setter maskinen til slik en er når den er ny. Den har jeg brent ut for å kunne slette partisjonen og utnytte plassen til andre ting.(Det var da jeg fikk problemene jeg sliter med nå).

Kan jeg bruke en XP Pro cd`en til formatering og oppdeling av HD, for så å installere XP Home med recovery cd`en? Litt usikker her nå.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan Acer gjør det egentlig.

Kan være det er fast satt i unattend scriptet hviklen størrelse C: blir satt opp til.

Men du kan jo forsåvidt slette alle partisjoner føre du kjører recoveryen. Hva du bruker til å slette de blir vel egentlig det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...