grizley Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Hei. Jeg lurer på om noen av dere har det nevnte objektiv, og kan fortelle litt om den. Jeg fant dessverre ingen erfaringer i Produktguiden. Jeg lurer også på om det er verdt å kjøpe den da jeg har 85mm f/1.8 fra før. Edit: leif Endret 4. august 2008 av Aetius Lenke til kommentar
buitre Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Bruker 85 f/1,8 selv, og ser ingen grunn til å kjøpe 100 f/2. For info om Canon utstyr, er vel denne siden den beste. For brukererfaringer, går man gjerne hit. Har lekt litt med en 100mm f/2, men jeg så ingen grunn til å kjøpe den når jeg har 85mm'ern. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Ok. Da blir det enten en 135mm f/2L, eller 200mm f/2.8L. Lenke til kommentar
Smurfelurf Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Siden du har 85mm f1.8 fra før, ser jeg ingen grunn til å gå til anskaffelse av 100mm f2 macro med mindre du nettopp skal fotografere i macro. I så fall er Canon EF 100mm f2 macro er et dedikert makroobjektiv. Like gode optisk er også makroobjektiver fra Tamron og Sigma, men de slår ikke byggekvaliteten til Canon. Bortsett fra macroegenskapene til Canons 100mm, er 85mm og 100mm "samme sak". Man kommer noe nærmere med 100mm, men dette kompenseres med å ta ett skritt nærmere med 85mm. Forholdet mellom 85mm og 135mm er større, men siden begge er utmerkede portrettobjektiver, bør du tenke grundig igjennom om du virkelig trenger ett portrettobjektiv til. Jeg har begge og er ofte i tvil om hvilket jeg skal ha med meg, men ender ofte med 85mm fordi denne er mindre/lettere og har en mer praktisk brennvidde. Jeg sier ikke at du ikke skal gå til anskaffelse av Canon EF 135mm f2. Dette er et av Canons aller beste objektiver og slår beina under 85mm. Den gir nydelige resultater nærmest automatisk påmontert og er en fryd å bruke. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Nå er ikke 100mm f/2 macro, men f/2.8 er det Grunnen til at jeg nå vurderer 135mm f/2, eventuelt 200mm f/2.8 er at jeg skyter en god del innendørs sport (ishockey for det meste), og med det trenger jeg god brennvidde med så vid blender som mulig. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Endret emnetittel. Husk at emnetittelen skal beskrive HVA spørsmålet ditt er - ikke AT du har et spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå