iacob Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Vurderer å kjøpe en renault grand scenic. Den jeg har sett på har ikke cruise controll. Er det noe man kan ettermontere til en rimelig penge? Edit: Endret topic etter at diskusjonen tok en mer generell dreining. Endret 7. august 2008 av iacob Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Det er sikkert mulig, men jeg vil bare komme med et innspill. Min bil har cruisecontrol og jeg bruker den aldri. Sikkert en kurant funksjon å ha dersom du kjører mye på motorvei på nattestid, men det er da ikke så vanskelig å holde foten på gasspedalen. Jeg ville uansett ventet til jeg fant en bil med original cruisecontrol i stedet for å kjøpe en uten og ettermontere. Unødvendig kostnad og ettermonterte ting har en tendens til å se jalla ut. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 CC er helt genialt, hør med Renault om de har sett for ettermontering, på noen biler er CC nesten bare ett spørsmål om og sette inn bryteren. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Cruise control er kjekt, ja. Og som agvg sier, mange moderne biler har dette klargjort på forhånd, det er bare snakk om å aktivere funksjonen. Vet at f. eks. Saab 9000 har det, og mange nyere VAG-biler (Passat etc.) Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg har CC på min - og av funksjonene bilen har, er det en av de jeg bruker mest etter radioen og aircondition. Kjører mye på motorvei og lange veistrekninger. Kjempegreiit å ha! Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg bruker veldig mye cruisecontrol, mest på landevei/motorvei det sparer faktisk litt bensin vill jeg tro. Også bruker jeg det forbi fotobokser For meg er regnsensor det tilleggsutstyret jeg bruker minst. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg bruker regnsensoren min hele tiden, hvorfor bruker du ikke den? Det er da mye mer behagelig med vinduspuss ved behov enn ved faste intervaller? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Tenker du på uoriginal eller original? Den originale har både hastighetsholder og hastighetsbegrenser, og når du bruker den, står informasjon om innstilt hastighet (ev i minne, for Resume) eller max hastighet (for begrenser) der hvor du vanligvis ser km- og trippteller (og kjørecomputer). Du må ha velgerhjul for funksjon på venstre side av rattstammen, og kontroller på rattet for + og - (2 km/t pr "klikk"), R (resume) og 0 (off). Når det gjelder bilen, ville jeg ikke kjøpt den fordi: - Lastebilposisjon på rattet (selv om det kan justeres, blir det feil kjørestilling) - Gearspakkonsollen gnager på høyre kne/ øvre del av legg under kjøring - Fothviler for høyre bein er for nærme førersetet (du blir sittende skjevt) - Lav åpningshøyde på bakluken, du må trykke den opp for å få de siste 10 cm (jeg er høy, slår hodet borti hele tiden) - Design på bakluken gjør at man lett slår hodet borti kantene med luftutslippene fra kupeen (uansett høyde) når man går rundt bilen med åpen bakluke - Dårlig sikt på skrå bakover pga svært bred C-stolpe - Midtstilte instrumenter (noe som riktignok er en smaksak), digitalt speedometer som du må se på for å lese av, unøyaktig turteller. Dette er riktignok basert på erfaringer med en Scenic, men det er vel samme bilen fra baksetet og fremover? Lenke til kommentar
iacob Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Tenker du på uoriginal eller original? Den originale har både hastighetsholder og hastighetsbegrenser, og når du bruker den, står informasjon om innstilt hastighet (ev i minne, for Resume) eller max hastighet (for begrenser) der hvor du vanligvis ser km- og trippteller (og kjørecomputer). Du må ha velgerhjul for funksjon på venstre side av rattstammen, og kontroller på rattet for + og - (2 km/t pr "klikk"), R (resume) og 0 (off). Når det gjelder bilen, ville jeg ikke kjøpt den fordi: - Lastebilposisjon på rattet (selv om det kan justeres, blir det feil kjørestilling) - Gearspakkonsollen gnager på høyre kne/ øvre del av legg under kjøring - Fothviler for høyre bein er for nærme førersetet (du blir sittende skjevt) - Lav åpningshøyde på bakluken, du må trykke den opp for å få de siste 10 cm (jeg er høy, slår hodet borti hele tiden) - Design på bakluken gjør at man lett slår hodet borti kantene med luftutslippene fra kupeen (uansett høyde) når man går rundt bilen med åpen bakluke - Dårlig sikt på skrå bakover pga svært bred C-stolpe - Midtstilte instrumenter (noe som riktignok er en smaksak), digitalt speedometer som du må se på for å lese av, unøyaktig turteller. Dette er riktignok basert på erfaringer med en Scenic, men det er vel samme bilen fra baksetet og fremover? Jeg har nå prøvekjørt tre sånne biler, og er til dels enig i noe av det du sier. Har allerede dunket hodet i takluka bla. Men så handler det også om pris. Man får ekstremt mye bil for pengene. Nærmeste konkurrent Zafira koster fort 40-50 000 mer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Zafira og Touran koster mer, ja, men jeg tror du får dette igjen når du skal selge. Det hjelper selvsagt ikke dersom du ikke har penger nå... Jeg hadde likevel heller vurdert en av disse, og spart litt på utstyret (ev. Cosmo-pakke på Zafira). Sjekk ut Mazda 5, den har jeg prøvd noen mil, og likte den godt. Lenke til kommentar
iacob Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Zafira og Touran koster mer, ja, men jeg tror du får dette igjen når du skal selge. Det hjelper selvsagt ikke dersom du ikke har penger nå... Jeg hadde likevel heller vurdert en av disse, og spart litt på utstyret (ev. Cosmo-pakke på Zafira). Sjekk ut Mazda 5, den har jeg prøvd noen mil, og likte den godt. Vi kjøper brukt, så mye av verditapet er allerede unnagjort. Dette får vi for 170.000 fra forhandler. Privelidge-utgave (1,6 bensin) med alt utstyr, skinnseter og glasstak i 2005-modell som har gått 70000 i svart perlemor. Får med div. nytt ekstrautstyr (bla nytt ipod-opplegg og stort sykkelstativ) for ca 10 000. Jeg er litt sucker for sånt. Og bare så det er sagt. Ja, jeg vet den har litt svak motor. Jeg har lett meg grønn og blå for å finne noe som er i nærheten av denne prisen blant Zafira, Mazda 5, Picasso osv. som ikke har gått for langt. Det klarte jeg ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 1.6 bensin er ikke mye, men etter min mening holder det fint for norske forhold. Jeg hadde 1.5 dCI 106 hk, og den motoren var jeg veldig fornøyd med. "Alle" skal ha diesel om dagen, så en brukt med bensin vil være forholdsvis rimelig sammenlignet med samme bil med diesel. For min egen del spiller det ingen rolle om det er bensin eller diesel, og jeg hadde ikke betenkt meg på å kjøpe en 1.6 forutsatt at prisen var riktig. Populær karosseritype dette, ja... Du får mer bil for pengene og mye bedre utvalg dersom du kan tenke deg en vanlig stasjonsvogn i stedet for "kassebil", men du er kanskje 100% bestemt på denne typen? Et par ting til, forresten, om Scenic: - Håndbrekket (min hadde elektrisk, vet ikke om dette er std) lever sitt eget liv. Det gikk som regel på av seg selv når jeg stoppet motoren, men bare av og til gikk det av av seg selv når jeg startet/begynte å kjøre igjen. Lampen på håndbrekket er så svak at jeg ikke kunne se om den lyste eller ikke i dagslys. - ESP/antispinn: Bryteren for å slå av denne er montert under dashbordet, ved siden av justeringene for lyshøyde og for instrumentbelysning. Du får varsel når du slår den av, men ikke når du slår den på. Denne lever også sitt eget liv: Selv om du slår den av, slår den seg på igjen etter en stund (uten at jeg bet meg merke i når). Du får ikke varsel om dette, men dersom det er mørkt, ser du at den svake gule lampen slukker (den er også så svak at du ikke ser den i dagslys). - En siste ting: Noen venner av oss hadde en Scenic, og den ble DYYYYR i vedlikehold når den hadde kjørt noen år. Den var stadig på verksted for et eller annet. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg bruker regnsensoren min hele tiden, hvorfor bruker du ikke den? Det er da mye mer behagelig med vinduspuss ved behov enn ved faste intervaller? Er ikke alltid regnet treffer sensoren eller noe sånt, så den visker ikke selvom ruten har vann på seg. Nok offtopic fra meg. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Tør jeg spørre hvordan en cruisecontrol fungerer? Jeg tenker da på det tekniske. Er dette noe som kobles opp mot gassen og speedometeret? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Tør jeg spørre hvordan en cruisecontrol fungerer? Jeg tenker da på det tekniske. Er dette noe som kobles opp mot gassen og speedometeret? Består av en fartssensor, som uansett er der fra før enten i form av egen modul (pre-ABS ofte) eller via ABS-sensor(er). På biler med wirestyrt gasspedal står det en modul mellom gaspedalen og spjeld som kan holde fast wiren på en eller annen måte og dra/slippe den ut for å regulere spjeldposisjonen. På biler med elektrisk overført gasspedal er det bare en del av programvaren til motorstyringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå