runerask Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 @ Runerask: Er svaret 2 timer? Det spørs hvordan du kom frem til svaret Vil gjerne ha det med kommasvar i timer Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Er svaret 7 timer og 37,5 min? Lenke til kommentar
DreamHeaven Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Men jeg har en oppgave som dere kan prøve å løse (dem som kan): 3 hus skal males av to malere, en malemester og en malelærling. Malemesteren er rask og maler det ene huset på 3 timer, mens lærlingen trenger 5 timer på det andre huset. Hvor lang tid bruker dem hvis dem maler det siste huset sammen??? (Hint: Der er ikke 3 timer + 5 timer...hehe) er det 1,875 timer? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Det absolutt raskeste de to malerene kan få ferdigmalt husene på er 6,75 timer, eller 6 timer og 45 min. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Men jeg har en oppgave som dere kan prøve å løse (dem som kan): 3 hus skal males av to malere, en malemester og en malelærling. Malemesteren er rask og maler det ene huset på 3 timer, mens lærlingen trenger 5 timer på det andre huset. Hvor lang tid bruker dem hvis dem maler det siste huset sammen??? (Hint: Der er ikke 3 timer + 5 timer...hehe) er det 1,875 timer? Det er mye som blir 1,875, så om svaret er riktig kommer ann på hvordan du løste oppgaven Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Vel, jeg tenker som så: Maleren bruker 3 timer, lærlingen bruker 5 timer. 5+3=8 8/2=4, altså er gjennomsnittstiden 4 timer. Fordi de er to stykker vil de bruke 2 timer på å male huset(4/2). Da går jeg ut i fra at alle husene er like store? Lenke til kommentar
runerask Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Vel, jeg tenker som så: Maleren bruker 3 timer, lærlingen bruker 5 timer. 5+3=8 8/2=4, altså er gjennomsnittstiden 4 timer. Fordi de er to stykker vil de bruke 2 timer på å male huset(4/2). Da går jeg ut i fra at alle husene er like store? Da er nok svaret feil. Husk på at svaret må være mindre enn raskeste person, fordi hvis malemester hadde malt alene ville han klart det på 3 timer. Siden han får hjelp av en lærling må svaret nødvendigvis bli en del lavere en det malemester gjør alene... Det å beregne på din måte er bare en forenkling som kan føre at svaret blir ganske feil om vi hadde andre timetall her;) F.eks; Mester 2 timer og lærling 10 timer vil svaret bli 1,66667 timer og du får (10+2)/2= 6 timer Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Den oppgaven er egentlig altfor åpen. La oss si at de maler ett hver og med en gang en er ferdig med det ene huset starter han på det siste huset og lærlkingen join med en gang han er ferdig med huset sitt. Så da når lærlingen er ferdig med huset sitt har han ene malt i 2 timer alt på det siste. Da gjenstår bare 1 times jobb for han på det siste huset. Men iom at de ikke er like raske så blir ikke det siste ferdig på 0.5 timer, men litt mer. Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal regne dette helt. Men vil gjette på at de bruker rundt 5,7xxxt på alle tre husene tilsammen. Sikkert noen som greier å regne eksakt hvordan jeg mener. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Den oppgaven er egentlig altfor åpen. La oss si at de maler ett hver og med en gang en er ferdig med det ene huset starter han på det siste huset og lærlkingen join med en gang han er ferdig med huset sitt. Så da når lærlingen er ferdig med huset sitt har han ene malt i 2 timer alt på det siste. Da gjenstår bare 1 times jobb for han på det siste huset. Men iom at de ikke er like raske så blir ikke det siste ferdig på 0.5 timer, men litt mer. Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal regne dette helt. Men vil gjette på at de bruker rundt 5,7xxxt på alle tre husene tilsammen. Sikkert noen som greier å regne eksakt hvordan jeg mener. Meningen er at dem maler hvert sitt hus, deretter maler dem det siste sammen. Med andre ord så får mesteren en god kaffepause.... Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Siden malerene bare kan male det tredje huset sammen tenker jeg slik: De begynner med å male hvert sitt hus. Etter tre timer er mestermalener ferdig med sitt hus og begynner med å male det tredje. Etter enda to timer er lærlingen ferdig med sitt hus og blir med mestermaleren på det tredje huset. Malermesteren har til nå malt 2/3 av det siste huset og til sammen bruker de 37,5 min på å male den siste tredjedelen. Da bruker de 7 timer og 37,5 min. Oppgaven kan også tolkes som at malermesteren venter til lærlingen er ferdig med å male ferdig sitt hus, og så begynner de å male det tredje. EDIT: Hadde ikke mestermaleren vært en slask hadde jeg hatt rett. Endret 5. august 2008 av Emomilol Lenke til kommentar
runerask Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Siden malerene bare kan male det tredje huset sammen tenker jeg slik: De begynner med å male hvert sitt hus. Etter tre timer er mestermalener ferdig med sitt hus og begynner med å male det tredje. Etter enda to timer er lærlingen ferdig med sitt hus og blir med mestermaleren på det tredje huset. Malermesteren har til nå malt 2/3 av det siste huset og til sammen bruker de 37,5 min på å male den siste tredjedelen. Da bruker de 7 timer og 37,5 min. Oppgaven kan også tolkes som at malermesteren venter til lærlingen er ferdig med å male ferdig sitt hus, og så begynner de å male det tredje. Ja ble litt upresis der. Pleier å ta den oppgaven muntlig, og forenklet litt for å slippe å skrive så mye, men angrer litt nå. Svaret skal regnes ut fra formelen 1/((1/mester)+(1/lærling), da ut ifra at dem tar hvert sitt hus først Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Selv om ikke 1+1=2, kan vi i det minste trøste oss med at 1=2: La a = b Vi multipliserer begge sider med a a2 = ab Vi trekker fra b2 a2-b2 = ab-b2 Vi faktoriserer: (a-b)(a+b) = b(a-b) Vi deler på (a-b): a+b = b I første linje observerer vi at a = b: b+b = b b=2b Vi deler på b: 1=2 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 L4r5! Nå må du ikke glemme 0 da. Når man teller, så begynner man med 1. Som mye annet er det og relativt. Innenfor programmeringsbransjen starter mye på 0, er høyeste tall 4 i en liste inneholder det 5 elementer. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Selv om ikke 1+1=2, kan vi i det minste trøste oss med at 1=2: La a = b Vi multipliserer begge sider med a a2 = ab Vi trekker fra b2 a2-b2 = ab-b2 Vi faktoriserer: (a-b)(a+b) = b(a-b) Vi deler på (a-b): a+b = b I første linje observerer vi at a = b: b+b = b b=2b Vi deler på b: 1=2 Å dele på null funkærnte EDIT: Finnes så utrolig mange utgaver av den her, men uansett hvor avansert man gjør dem så er det bare å whine om nulldelingen så blir man ikke eid Endret 5. august 2008 av luser32 Lenke til kommentar
DreamHeaven Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Men jeg har en oppgave som dere kan prøve å løse (dem som kan): 3 hus skal males av to malere, en malemester og en malelærling. Malemesteren er rask og maler det ene huset på 3 timer, mens lærlingen trenger 5 timer på det andre huset. Hvor lang tid bruker dem hvis dem maler det siste huset sammen??? (Hint: Der er ikke 3 timer + 5 timer...hehe) er det 1,875 timer? Det er mye som blir 1,875, så om svaret er riktig kommer ann på hvordan du løste oppgaven 1/3 = 0.33333 1/5 = 0.2 0.2+0.3333=0.5333333 1/0.533333=1.875 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 1/3 = 0.333331/5 = 0.2 0.2+0.3333=0.5333333 1/0.533333=1.875 Med andre ord, 1/((1/mester)+(1/lærling) Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 poenget er at ingen matematikere noengang har klart å bevise matematisk at 1+1=2 1 + 1 != 2 er vel mere fysikk enn matematikk Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 poenget er at ingen matematikere noengang har klart å bevise matematisk at 1+1=2 1 + 1 != 2 er vel mere fysikk enn matematikk Hva mener du med det? Uansett, det finnes mange beviser for at 1+1=2 Her er et: http://mathforum.org/library/drmath/view/51551.html Det står også et i det berømte verket Principia Mathematica: Virker litt pedantisk, men er morsomt uansett. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Har hørt og lest at mange mener at 1+1 ikke er lik 2. Jeg skjønner ikke hvor logikken i dette utsagnet ligger, så kunne noen her på forumet prøvd å forklare det for meg? (Helst slik at en niende klassing noenlunde forstår ) Tror nok trådstarter misforstår denne saken litt og dere svarer ut i fra hvordan trådstarter oppfatter dette. Er vel ikke noen som sier at 1 + 1 ikke er 2, det man sier er at det er ikke sikkert at 1 + 1 er 2 så intil noen beviser at 1 + 1 virkelig er 2 og har 2 som eneste løsning må man holde andre muligheter åpne. Det som er hele poenget med å si at "det er ikke sikkert 1 + 1 er 2" er å fortelle at man må ha ett åpent sinn, være åpne for andre muligheter og ikke være så trangsynt. Det er jo litt av poenget med matematikk, man velger seg noen aksiomer, og utleder resten utifra dette. Det er ikke snakk om å være trangsynt, men at utifra de valgte aksiomene, så kan an utlede ting som er riktig. Det er jo heller ikke noe filosofiksk fiksfakseri å lede ut av dette såvidt jeg ser. Utledningen som er gjort er sanne i et system basert på de aksiomene utledningene er basert på. AtW Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 poenget er at ingen matematikere noengang har klart å bevise matematisk at 1+1=2 1 + 1 != 2 er vel mere fysikk enn matematikk Hva mener du med det? Uansett, det finnes mange beviser for at 1+1=2 Her er et: http://mathforum.org/library/drmath/view/51551.html Det står også et i det berømte verket Principia Mathematica: Virker litt pedantisk, men er morsomt uansett. Ja jeg er klar over at 1 + 1 = 2 i matematikken Men at 1 + 1 ikke = 2 er i fysikken ikke i matematikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå