Gå til innhold

Hva menes med at 1+1 ikke er lik 2?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du bare skriver 1, ligger det en usikkerhet i desimalen etter. Både 1,1 1,2 1,3 og 1,4 rundes ned til 1. Om du har 1,5 rundes det opp til 2.

Altså: 1,4 + 1,4 = 2,8 som rundes opp til 3.

1 + 1 er dermed lik 3 (i dette tilfellet)

Lenke til kommentar
Har hørt og lest at mange mener at 1+1 ikke er lik 2. Jeg skjønner ikke hvor logikken i dette utsagnet ligger, så kunne noen her på forumet prøvd å forklare det for meg? (Helst slik at en niende klassing noenlunde forstår ;))

Poenget er vel at summen av delene er mer enn delene hver for seg.

Eks, du har en harddisk, og en PC uten harddisk. Ikke mye du kan gjøre med de to hver for seg...

Enda et eksempel, et par (sånn av motsatte kjønn da) , kan fort bli mer... :p

PS! Fyren som skrev 10 mente fortsatt verdien 2, bare i 2-tallsystemet, hvor tallet 2 ikke finnes. Der finnes kun 1 og 0 (som er 2 tall, eller 2 verdier. At "10" har 2 siffer har ikke noe med det å gjøre, kunne vært 5 siffer: 00010).

0000 = 0

0001 = 1

0010 = 2

0011 = 3

0100 = 4

0101 = 5

osv

Det ble skikkelig teskje.

Edit: skriver sakte...

Endret av Z_for_Zero
Lenke til kommentar
There are only 10 kinds of people in the world. Those who understand binary and those who don't.

1+1 er ikke 2. 1 + 1 = 10 :yes:

HÆ?? Har du skippa hele skole gangen? :tease:

Hadde vært greit med litt info om hvorfor du mener dette..

En Null er tallet 2 på binær tallsystemet. Dermed er 10 lik 2

Når man skjønner det, blir det plutselig mening med utsagnet til Te'om.

Lenke til kommentar
De bare kødder med dere. De skriver i binærtall. Ikke totallsystemet som vi bruker.

Sist jeg sjekket var det binære systemet og totallssystemet det samme.

De vi bruker i dag mener jeg er 10-tallssystemet, eller er jeg helt på jordet.... :tease:

Lenke til kommentar
Angående det binære tallsystemet: Jeg ble jævlig forvirret av det :p

Det er egentlig helt parallelt med titallsystemet. Heller ikke i titallsystemet finnes det noe eget symbol for ti, og det gjør det altså heller ikke i totallsystemet (binærtallsystemet). I titallsystemet har vi ti ulike siffer, nemlig de ni naturlige tallene 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9, pluss det magiske tallet 0. I totallsystemet finnes to ulike siffer, det naturlige tallet 1 og det magiske tallet 0. Alene betyr 0 ingenting, men posisjonert til høyre for et annet tall så er tallet til venstre verdt seg selv ganget med grunntallet i tallsystemet. I titallsystemet betyr altså 10 egentlig 1 ganget med ti. 100 betyr 1•10•10. I totallsystemet betyr 10 én ganget med to, altså to, og 100 betyr 1•2•2 som jo er fire.

Det finnes forøvrig mange flere tallsystem, også i bruk. I dataspillet Riven er det et tallsytem med grunntallet fem, og bl.a i webfargekoder brukes et tallsystem med grunntall seksten (hexadesimaltall), da bruker man alle sifrene i titallsystemet pluss bokstavene A, B, C, D, E og F for å kunne få 16 ulike siffer. Visse indianerstammer i Sør-Amerika har hatt tallsystem med grunntall tjue (de telte med både fingrene og tærne), og et øysamfunn i Stillehavet brukte et tallsystem med grunntallet tjuesju (de telte med tærne, fingrene, albuene, skuldrene, ørene og nesa).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...