rubrav Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Har en HP Pavilion ze5244 på XP HE som ikke booter lenger. Det mest sørgelige er at jeg gjerne skulle hatt bildene som ligger på harddisken. Hvordan kan jeg koble til harddisken på denne maskinen til en annen PC? Finnes det et slags adapter slik t den kan kobles til en vanlig stasjonær PC? Se bildene av HD og pinnekonfigurasjon. Lenke til kommentar
Ezpen91 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Da kan du bruke en overgang til 3,5" hdd fra 2,5" hdd og koble til i en stasjoner pc. Overgang (trykkbar) Espen Lenke til kommentar
rubrav Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Så greit når en bare kjenner svaret! Jeg takker for svar og søker videre etter den dingsen. Lenke til kommentar
Ezpen91 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Ja det er greit når en veit hva som skal til Tror nok du må kjøpe en sånnen, har ikke sett sånne rl selv, så er nok få som har det egentlig.. Lenke til kommentar
rubrav Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Ja,ja. Dagen startet bra i byen der jeg på den lokale databutikken fikk låne et bærenett med kabler og koblingre for berging av disker (diverse IDE,SATA,USB og powerledninger for tilkobling av HD inne i maskinen) Jeg fant en kobling til min 2,5" HD som hadde en grei USB-tilkobling. Spenning. Men nei,- bare forsøk på oppstart av disken (snurrer litt, stanser og begynner op nytt. USB-lampen lyser) Vet noen hvor jeg kan finne en DRIVER til et DIGITUS adapter for IDE/USB. Evt kjenner du til om det må kobles power i tilleg til datakontakten på HD? Lenke til kommentar
Ezpen91 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Må vel muligens ha en sånn dobbel usb port ting, så den tar strøm fra to usb-porter. Lenke til kommentar
rubrav Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Nå må jeg nok ha litt enklere hjelp her. Prøver å forklare problemet med to bilder. Det ene viser pinnene på 2,5" HD som står(stod) i den bærbare. Det andre bildet viser adapteret når det er koblet til den samme HD. Når jeg kobler til USB-porten starter HD å snurre et øyeblikk men stanser så. Starter å snurre igjen men stanser på nytt osv... Adapteret (Digitus) har i tillegg en inngang for SATA-kabel som følger med. Hvordan ser denne doble USB-port tingen ut som kan hjelpe? Endret 4. august 2008 av rubrav Lenke til kommentar
Ezpen91 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) jeg ville gått til butikken du kjøpte denne i og spurt om hjelp, for den enkle usb-kabelen skal gi nok strøm til hdd. Men før du gjør det, koble kabelen til direkte på hovedkortet, utenom huber osv, har du gjort det så ville jeg, som sagt, gått i butikken å spør om de kan hjelpe deg.. Jeg kan iallefall ikke hjelpe deg lenger. Espen Endret 4. august 2008 av Ezpen91 Lenke til kommentar
m99 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 for den enkle usb-kabelen skal gi nok strøm til hdd. Det er nok ikke tilfelle, derfor leveres som oftest USB-HD-adaptere med en slik Y-kabel. Lenke til kommentar
Ezpen91 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 De fleste eksterne 2,5" ide hdd leveres og kjører bra med kun enkel kabel så skjønner ikke hvorfor det samme skal bli noe problem her men.. Lenke til kommentar
m99 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 USB kan levere 0,5A, det blir 2,5W med en spenning på 5V som den skal levere. Dette er ofte i minste laget for 2,5" harddisker (for 3,5" er det alt for lite). Lenke til kommentar
rubrav Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Bestilte alternativt adapter på lokal shop. adapter 2,5" - 3,5"Spent på hvordan dette virker når det kommer i morgen. Lenke til kommentar
Noiria Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Alternativt USB 2.0 IBM-Compatible 2.5-inch HDD-Enclosure. Hvordan arter problemene med disken seg? Litt rart at forsøkene du har gjort så langt ikke har virket. Dersom maskinen ikke klarer å lese fra den i det hele tatt (som ofte arter seg som 'Boot Error') er det mulig at disken er skadet, og da hjelper det ikke hvordan man forsøker å koble den til... Lenke til kommentar
rubrav Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Adapteret jeg kjøpte virket ikke noe bedre. Det gjorde imidlertid innholdet i tiligere omtalte bærepose med ledninger jeg prøvde første gangen. Fant et produktark på hvordan ledningene skulle kobles og det skulle ikke være noe problem med for lite power til HDD. Nå er jeg ganske sikker på at HDD er ødelagt. Det kommer ikke opp som noe disk alternativ i Datamaskinbehandling. Når power eller USB kobles til DIGITUS-adapteret kommer lyder av forsøk på oppstart fra HDD. Ja ja,- jeg gir opp her,- hadde vært fint med tips til hvordan bildene på harddisken kunne berges for opptil noen lapper. harddisk_med_problem1.mp3 Endret 10. august 2008 av rubrav Lenke til kommentar
Noiria Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Hmm. det høres ikke helt bra ut. Komplett (eller Datakjeden - husker ikke hva deres fysiske butikker het da jeg leverte den inn) har en deal der det koster 2,500 om de klarer å berge noe, og som ikke koster noe om de ikke klarer det. Det kan være en mulig løsning. Men de tar etter hva jeg forstår ikke ut platene, og det er demed fungerer ikke alltid deres løsning når disken er fysisk ødelagt (kanskje kjører de bare et recovery program?) Men ettersom det ikke koster noe om det feilet gav jeg det er forsøk, og måtte ikke betale noe da jeg fikk den tilbake (selv om jeg hadde foretrukket det motsatte). Den beste måten for å få ut tapt data er å gå til IBAS. Om nødvendig tar de ut platene og leser informasjonen dirkete fra de (ikke prøv dette selv ). Det gjøres i et sterilt miljø og om platene selv ikke er fysisk skadet (noe jeg tviler på er tilfelle gitt lydene som kommer fra din) vil de klare å hente ut alt som er der. Dette fungerer derimot relativt dårlig om platene er skadet, enten ved at lesehodet har ripet den opp e.l. IBAS er dermed et utmerket alternativ bortsett fra det lille problemet at det lett kommer på omkring 10,000... Da min HD døde spant den helt fint og dukket opp i Windows, men filsystemet ble ikke gjenkjent. Jeg tror det dukket opp som filformat: RAW og size: 0. Antar at skadet eller løst lesehode er feilen. Komplett/Datakjeden fikk ikke løst problemet, og jeg har enda ikke klart å bla opp for å få IBAS til å gjøre det. Og om jeg ikke vinner betydelig mengder penger på magisk måte kommer jeg vel heller ikke til å gjøre det. Men jeg har den nå liggende. I tilfelle... Endret 10. august 2008 av Noiria Lenke til kommentar
Gadgeteer Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Ja ja,- jeg gir opp her,- hadde vært fint med tips til hvordan bildene på harddisken kunne berges for opptil noen lapper. Putt HD-en i fryseren. Putt HD-en og evt overgang/adapter i en plastpose og putt det hele i fryseren en stund. Det er på grunn av kondens når du tar disken ut du skal bruke posen (tett den godt), så ikke ta den ut av posen når den er kald. Jeg har hatt en HD som oppførte seg på den måten som du beskriver, dvs. at den gir opp å starte. Etter en times tid i fryseren fikk jeg en halvtime eller så til å redde data. Etter 5-6 turer i fryseren, så hadde jeg redda det viktigste. Da var disken død. Lenke til kommentar
rubrav Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Takk for svarene. Jeg prøvde HDD en tur i fryseren noen timer.(Lot den ligge der under tilkobling av power-ledning og USB-ledning til en PC) Vedlagte bilde dukket da opp i Datamaskinbehandling/Diskbehandling. Prøvde å Initsialisere disken med høyreklikk-meny uten at det funket.("Initsialiering ikke mulig"). Etter å ha tatt ut HDD til romtemperatur ble fikk den etter noen minutter tilbake den ekle lyden ovenfor. Da var den heller ikke lenger synlig som DISK1 i Datamaskinbehandling/Diskbehandling. Har noen forslag til programvare for å lese en ikke-initsialisert disk? (burde vel endre topics til lagringsmedium nå men vet ikke hvordan jeg gjør dette) Endret 12. august 2008 av rubrav Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå