ToTTy Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Diskusjon som gikk... er Light brus (eller Zero) usunt? De inneholder nesten ingenting kcal... Kullsyre er ikke farlig, mens e-stoffer er diskutabelt farlig. Svar som "bare drikk vann" gidder jeg ikke, spørsmålet er vel om Light brus er 2. best drikkevare? Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Mange av de kunstige søtningsstoffene kan være helseskadelige. For meg er juice/melk best som 2. drikke da de har masse nyttige vitaminer/fettsyrer etc og jeg ikke trenger å tneke på energiinntaket. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Tja, I og med at det inneholder kullsyre så er det definitivt ikke bedre enn vann og direkte usunt er det også, hvis man tenker på hva kullsyreinnholdige drikker gjør med beindensiteten din. Andre gode grunner til å ikke drikke light / vanlig : *Inneholder mye rart (coca-cola). *I tester så belaster de nyrene 1.5x mer enn for eksempel fruktjuice. *Mange av brusene kan være med å lage magesår om man er utsatt for slikt (ph). Sånn personlig så gir jeg litt faen og drikker brus innimellom, og da synnes jeg at vanlig smaker best, men for eksempel 7up Free er også en god brus som ikke er tilsatt sukker. Lenke til kommentar
8ball Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Tja, I og med at det inneholder kullsyre så er det definitivt ikke bedre enn vann og direkte usunt er det også, hvis man tenker på hva kullsyreinnholdige drikker gjør med beindensiteten din. Hva mener du med beindensiteten? Får man sprøere ben? Og hvordan er det da med Farris o.l. Er det også usunt fordi det har kullsyre? Spør bare av ren uvitenhet. Selv så drikker jeg bare vann med kullsyre og helt sluttet med brus. Lurer på om det egentlig var kullsyren jeg var hektet på. For om det ligger en flaske farris og en flaske cola i kjøleskapet, tar jeg farrisen lett! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Jepp, mener det er beindensitet som blir lavere, dvs sprøere som du sier. Man kan med andre ord på osteoporosis pga brusdrikking. "We really don’t know for certain why carbonated drinks, colas in particular, increased the likelihood of bone fractures," Så joda, det er vell for all kulsyreholdig drikke, men spesielt cola / caffein. http://www.hno.harvard.edu/gazette/2000/06.15/soda.html Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 For at smaken skal være nogenlunde lik i "light" bruser som i orginalene er de selvsagt tilsatt søtningsstoffer, JA du får ikke i deg sukkeret gjennom brusen, men disse kunstige søtnignsstoffene gjør øker din lyst på sukker/mat og du får i feg sukekret ved å spise ekstra/mer... Correct me if I'm wrong Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hvordan i allverden får du light brus til og være det beste etter vann? Jeg ville da tro at melk og fruktjuice er mye bedre. deretter ville jeg sagt at te ligger på fjerde plass. Jeg har også mange andre ting som er sundere/bedre enn light brus. Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Andreplass er grønn te uten sukker. Mennesker er laget for å drikke vann, ikke juice, melk eller brus. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Jo, vi er en av de få pattedyrene som er spesiallaget for å drikke melk i voksen alder. Dette som følge av et gen som produserer enzymet lactase, som igjen bryter ned lactosen i melken slik at vi kan ta opp næringsstoffene og energien til melka. Dette genet er (visstnok) mest utbredt i scandinavia, tyskland og storbritannia. Vi mennesker er også ment for å spise frukt og grønnsaker i all hovedsak, og dette går vel mer eller mindre under juice. (så jo, vi er absolutt laget for å drikke juice) Ligh brus ville jeg vel sett på som nærmere bunnen enn toppen av hva som er bra å drikke.. Alt etter hvordan livsstil du har, så kan også vanlig brus være bedre. Endret 11. august 2008 av andrull Lenke til kommentar
Havard_92 Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 ''Light brus beste valg etter vann?'' Skal det være en spøk? Finnes sikkert 100 ting du bør drikke istede for det pisset der. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg bruker å ta litt vanlig sukker og presse sitron i rent vann hvis jeg skal ha noe litt ekstra. Tror ikke det er så helt jævlig skadelig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg bruker å ta litt vanlig sukker og presse sitron i rent vann hvis jeg skal ha noe litt ekstra. Tror ikke det er så helt jævlig skadelig. Tja, akkurat den blandingen er jo etsende på tennene da... Vann + Sitron = Gøyal Ph for tennene dine... Trikset er å drikke det uten å gurgle det gjennom tanngarden (drikker selv vann og sitron). Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Om det er det beste valget, kommer ann på hva du definerer som best. Slankende eller sunnhet? er faktisk forskjell på disse tingene selv om folk har en tendens til å blande disse 2.. Ta melk VS lettbrus da, er jo mindre kcal i lettbrus, men langt fra sunnere enn melk.. Lenke til kommentar
fragaria Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Siden søtningsstoffene er kunstige, skylles de jo rett gjennom kroppen og går ut i kloakksystemer og liknende. Det vil si at de skylles ut i naturen igjen og forurenser miljøet. Det er ikke bevist hvor stor skade det gjør enda, men jeg vil likevel fraråde folk å spise/drikke for mye kunstig søtning både med tanke på skader på egen kropp (er jo faktisk ikke bevist at det er uskadelig) og miljøet. Jeg tenker at du heller kan droppe 4 lightbruser for å heller kose deg med 1 skikkelig brus. Men da har vi problemet med syre og slikt i tillegg.. Vann er uansett det beste! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå