Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen booter ikke etter overopphetning

Anbefalte innlegg

Pcen har sluttet å boote etter at den ble overopphetet. Dette er årsaken da pcen kjørte tungt uten å få gjennomstrømmende luft, hvor den etterhvert slo seg av og temperaturen var mildt sagt høy (jeg vet at jeg dret meg ut... :whistle: ). Etter at pcen er blitt avkjølt vil den ikke lenger starte. Jeg kan se at dioden på hovedkortet lyser når PSU-switchen er på, men når jeg trykker inne pwr-switchen går cpu- og chassis-vifta i bare et halvt sekund før de stopper igjen. Når dette skjer må jeg bryte strømtilførselen i en lengre tid for at det skal kunne skje igjen. Hvis jeg ikke gjør det reagerer den ikke i det hele tatt når jeg forsøker å starte pcen.

Jeg tror feilen ligger enten i PSU, CPU eller hovedkortet, men jeg er ikke sikker. Vet noen her om hva som vil ryke først ved overoppheting eller hva de gjeldende symptomene tilsier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper prosessoren har fått ett hjerteinfarkt og muligens tatt med seg hovedkortet... Hva definerer du som høy temperatur? Først når det nærmer seg 70-90 grader over periode bør man frykte at komponentene svir seg. PSU er nok i orden - jeg ville krysstestet ram og demontert cpuvifte og fysisk sjekket CPU :)

Lenke til kommentar
Jeg tipper prosessoren har fått ett hjerteinfarkt og muligens tatt med seg hovedkortet... Hva definerer du som høy temperatur? Først når det nærmer seg 70-90 grader over periode bør man frykte at komponentene svir seg. PSU er nok i orden - jeg ville krysstestet ram og demontert cpuvifte og fysisk sjekket CPU :)

Det er visstnok en BIOS-funksjon som gjør at pcen vil resette seg før den vil svi seg ved høy cpu-temperatur og denne funksjonen er default "on" på de fleste hovedkort. Uansett så har jeg nå byttet PSU og pcen fungerer helt OK igjen! Oh yeah! Takk allikevel for respons!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...