Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fant mobiltelefon - straffbart å ikke levere den inn?

BorN

Anbefalte innlegg

Vi var på fest for ikke så lenge siden da en jeg kjenner fant en mobiltelefon på gata. Jeg sa han skulle levere den inn, og han sa han skulle gjøre det så snart han fikk tid. Men nå har han ikke levert den inn enda.

Kan han bli straffet på noen måte for ikke å levere inn mobiltelefonen til politiet?

Hva om han selger den videre?

Telefonen er en Sony Ericsson Cybershot-telefon, sikkert verdt et par tusenlapper for den rette personen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hittegodsloven §2 sier eksplisitt at ting skal leveres tilbake til eier ASAP, eventult til politiet på stedet dersom man ikke vet hvem eieren er. Loven nevner ingen sanksjoner hvis man ikke gjør dette, men jeg vil tro straffeloven da kommer til anvendelse. Å selge tingen videre er enda et hakk verre (heleri?). Husk at telefoner kan spores på IMEI-nummer.

Edit: Normalt vil man ha krav på litt finnerlønn!

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Hittegodsloven §2 sier eksplisitt at ting skal leveres tilbake til eier ASAP, eventult til politiet på stedet dersom man ikke vet hvem eieren er. Loven nevner ingen sanksjoner hvis man ikke gjør dette, men jeg vil tro straffeloven da kommer til anvendelse. Å selge tingen videre er enda et hakk verre (heleri?). Husk at telefoner kan spores på IMEI-nummer.

Edit: Normalt vil man ha krav på litt finnerlønn!

Det er straffelovens § 394 som oppsetter straffen for ikke å innlevere hittegods.

§ 394. Den som ulovlig tilegner seg hittegods, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

Den som ulovlig unnlater å anmelde en funnet gjenstand til politiet eller å innlevere den til politiet eller andre som etter bestemmelse i lov skal ta vare på den, straffes med bøter.

Under særdeles formildende omstendigheter kan straff etter første og annet ledd falle bort.

Endret ved lover 11 mai 1951 nr. 2, 29 mai 1953 nr. 3, 11 juni 1993 nr. 76.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...