ColdMiner Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Med kunst mener jeg all form for kreativ tenkning som går utover ren dokumentasjon, informasjon etc. - og som materialiserer seg i form av bøker, filmer, bilder, skulpturer, musikk, dikt etc. etc. I tidligere tider kan man si at kunst hadde den intensjon å gi et slags visuelt bilde av samtiden. I senere tider har kunsten i større grad vært å utfordre samtidens etablerte sannheter. 1. Hva er kunst? 2. Har kunsten en betydning og mening for oss nå i våre dager? Eller er den defragmentert, navlebeskuende og meningsløs? 3. Hva betyr kunsten for deg? 4. Kan kunsten være med på å besvare våre spørsmål knyttet til meningen med livet? Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Kunst for meg er i stor grad underholdning. Og så får den vel meg til å tenke til tider...men i stor grad underholdning. Og det er vel en god nok mening med livet (å bli tilstrekkelig underholdt)? Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 1. Kunstbegrepet kan defineres på utrolig mange måter og det krangles stadig vekk om hva som er kunst og ikke. Her har ikke jeg noe særlig mer å bidra med. 2. Jeg vil si at en del kunst absolutt kan ha mening for oss i dag. Men dette er subjektivt. For meg er en del kunst navlebeskuende, naiv, dårlig og så videre. Men det betyr ikke at all kunst er det. Banksy er en kunster som jeg har mye glede av i dag og som har stor betydning for meg (leker blant annet litt med tanken om å lage mine egne sjablonger og gå ut i byen). 3. For meg er kunsten underholdning, den utforder etablerte tankerammer og den produsrerer nye ideer. 4. Vel, for meg personlig nei. Men de er jo de som har funnet sannehten i forskjellige kunstverker. Men når ingen kan gi oss et objektivt svar på meningen med livet, selv ikke vitenskapen, så kan ikke kunsten det heller. Men den kan foreslå det. Lenke til kommentar
The Grand Vizier Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 1. Kunst er kunst 2. Kunstnere som Roger Waters bl.a. i Pink Floyd kan bety mye for en person. Nei, ikke bare underholdning i kunst, også læring. Språklig er det selvfølgelig uten tvil læring å hente hvis du liker utenomnorsk kunst i form av lyrikk, epos etc. 3. Mye, går med mange timer av dagen på kunst. 4. Nei, det er et spørsmål som ingenting kan hjelpe oss med å besvare. Det er et spørsmål som aldri vil bli besvart. Dog kan det påvirke synet til enkeltindivider, noe som sannsynligvis gjelder mange. (Inkludert meg) Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 4. Kan kunsten være med på å besvare våre spørsmål knyttet til meningen med livet? Enkelte kunstnere er opplyste mennesker og kan bruke sin kunst til si noe smart, men mange kreative mennesker har fått erstattet sin rasjonalitet med en overdose estetikk. På samme måte som ikke alle filosofer kan tegne, male og spille på piano er det heller ikke gitt at alle kunstnere kan si noe brukbart om livet. Kunstnere kan altså like ofte gi feil svar, fordi det er nemlig svært sjelden deres spesialfelt å svare på spørsmål om livet. Ett og annet renessansemenneske finnes, men de aller færreste kunstnere er renessansemennesker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå