Gå til innhold

Ny forsterker med HDMI-Switch

Anbefalte innlegg

Hoi folkens. Jeg har en 42" plasma TV som er en to-tre år gammel. Det som irriterer meg er at det kun er èn HDMI-inngang på denne TVen. Har bestemt meg for å kjøpe en forsterker(eller reciever, vet ikke forskjellen, herunder blir det kalt forsterker) med HDMI-switch, slik at jeg har en kontroll å trykke på. Skal også ha høytalere og sub (5.1). Problemet mitt er at jeg er helt blank på dette emnet, og derfor søker jeg hjelp fra dere som vet litt. Har et par spørsmål:

1) Hvor mye må jeg regne med å gi for en forsterker* med 3-4 HDMI-innganger og en HDMI ut?

2) Er det noen merker jeg bør fokusere på, evt holde meg unna?

3) Er det noen lydsystemer som jeg bare "må" ha? (ytelse/pris).

Er veldig usikker på hvor mye jeg vil bruke, så jeg er åpen for forslag (gjerne totalpakker på mindre enn 20 000)

Takk for svar :) Om topic er feilpostet håper jeg at MOD kan sende meg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør iallefall unngå diverse modeller/merker som lover deg 7x500W til 2000 kr. God dimensjonert strømforsyning er viktig, ikkje se deg blind på antall watt. Viss du har hoppa på hd-toget så trenger du støtte for lydsystem som blir brukt der, viss ikkje så kan du skippe det, sparer ein del penger.

Ser at Soundgarden kjører kampanje på eit JBL system, førpris 17k, på tilbud til 10k. Så har du ca. 10.000 igjen du kan bruke på forsterker. Pioneer, Onkyo, Yamaha f.eks.

Lenke til kommentar
Kan du forklare litt hvorfor det er en knallpakke :)

Jepp, er en veldig god forsterker som i tillegg til å ha alle de tekniske duppedingsene man trenger også har et veldig kraftig effektrinn. Noe de aller fleste andre kinamerkene mangler. Det betyr at du får mere kraft, bedre kontroll og alt i alt bedre lyd.

Så mye kraft, HDMI v.1.3 med oppskalering, og støtte for de nye HD formatene Dolby True HD og DTS-HD. Alt det du trenger. I tillegg ser den jo grisebra ut, synes nå jeg. :wee:

Harman/Kardon sin elektronikk er også kjent for å matche veldig godt lydmessig med JBL.

Høyttalerpakken er jo ingenting annet enn et røverkjøp. Du skal lete hardt og lenge for å finne noe som gir mer for penga mener jeg hvertfall. Med riktig forsterker låter det virkelig engasjerende og tøft, uten at det blir slitsomt eller anstrengende og høre på. Og subwooferen i denne pakken er faktisk overraskende god synes jeg.

Ellers så synes jeg finishen er bra, og at de har et ganske stilig utseende. Men det blir nå veldig smak og behag regner jeg med.

Håper det hjalp. :)

Lenke til kommentar

Det gjorde det :) Bare for å være heeelt sikker før jeg drar ned i Strandgaten og handler i morgen, kan jeg gjøre følgende med denne forsterkeren:

1) Koble PS3en til den (HDMI) og få godlyd når jeg spiller/ser på film(får jeg HD lyd?)

2) Kjøpe meg et fett lydkort til dataen, og få godlyd når jeg spiller av filmer via PCen?

3) Koble PCen til via HDMI

4) Koble HDMI-dekoder fra (k)Anal Digital

5) Styre alt dette via forsterker-kontrollen? Evt kjøpe meg en logitech universalkontroll

Blir det forøvrig bedre kvalitet på TVen hvis ikke-HD kanaler som kommer fra dekoderen går via forsterkeren og inn i TVen?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Kan du forklare litt hvorfor det er en knallpakke :)

Jepp, er en veldig god forsterker som i tillegg til å ha alle de tekniske duppedingsene man trenger også har et veldig kraftig effektrinn. Noe de aller fleste andre kinamerkene mangler. Det betyr at du får mere kraft, bedre kontroll og alt i alt bedre lyd.

Så mye kraft, HDMI v.1.3 med oppskalering, og støtte for de nye HD formatene Dolby True HD og DTS-HD. Alt det du trenger. I tillegg ser den jo grisebra ut, synes nå jeg. :wee:

Harman/Kardon sin elektronikk er også kjent for å matche veldig godt lydmessig med JBL.

Høyttalerpakken er jo ingenting annet enn et røverkjøp. Du skal lete hardt og lenge for å finne noe som gir mer for penga mener jeg hvertfall. Med riktig forsterker låter det virkelig engasjerende og tøft, uten at det blir slitsomt eller anstrengende og høre på. Og subwooferen i denne pakken er faktisk overraskende god synes jeg.

Ellers så synes jeg finishen er bra, og at de har et ganske stilig utseende. Men det blir nå veldig smak og behag regner jeg med.

Håper det hjalp. :)

Gnomiz kommer ofte med gode forslag til pakker. Og jeg ville faktisk ha anbefalt akkurat det samme oppsettet når det kommer til høyttalerne. Samt at recieveren er et ganske bra valg. . Anbefales fra dette holdet også :thumbs:

Forresten. Reciever er en forsterker med innebygd FM/AM Tuner.

Endret av Breiker
Lenke til kommentar
Det gjorde det :) Bare for å være heeelt sikker før jeg drar ned i Strandgaten og handler i morgen, kan jeg gjøre følgende med denne forsterkeren:

1) Koble PS3en til den (HDMI) og få godlyd når jeg spiller/ser på film(får jeg HD lyd?)

2) Kjøpe meg et fett lydkort til dataen, og få godlyd når jeg spiller av filmer via PCen?

3) Koble PCen til via HDMI

4) Koble HDMI-dekoder fra (k)Anal Digital

5) Styre alt dette via forsterker-kontrollen? Evt kjøpe meg en logitech universalkontroll

Blir det forøvrig bedre kvalitet på TVen hvis ikke-HD kanaler som kommer fra dekoderen går via forsterkeren og inn i TVen?

Takk for svar :)

Svar:

1. Ja. Du får HD lyd hvis PS3 støtter det. Er litt usikker på akkurat det.

2 & 3. Ja du kan koble PC'n til recieveren via HDMI. HDMI sender ikke bare bilde men også lyd. Har du HDMIutgang på pcn? Hvis ja, på skjerm- eller hovedkortet? Kan tenkes at du kan bruke den utgangen til både sende lyd og bilde.

4. Ja

5. En harmony One er å anbefale her.

Lenke til kommentar

Yamaha skal være noe av det beste når det kommer til stereoavspilling. (I denne prisklassen...) Ettersom det var ett på den tiden (april) godt tilbud på Onkyo 805, valgte jeg denne istedenfor Yamaha eller Denon. Jeg ville gjerne kjøpe en forsterker med de nye

lydformatene. Det som er ett problem med de større Onkyoene, er vamreutviklingen (dvs. 805 eller større). Dersom du ikke er redd for varmen, ville jeg vurdert å gå for

Onkyo 875 http://www.hirschille.de/hishop1/product_i...05cfba9c37eb9ef, selvom du muligens må importere den

selv.

Fordelen med 875 kontra 805 og de fleste andre recievere er at den skal være veldig god

til å skalere opp videomateriale. Dersom ovennevnte sjappe ikke sender til Norge, kan du forsøke www.amazon.de eller www.redcoon.de og se om en av de sender til Norge. Er usikker på fraktkostnadene på noe slikt, men de bør være overkommelige. Legg til 25% mva, men du skal kunne trekke fra den tyske momsen på 19%, så det bør bli en grei pris uansett. Muligens du finner den i en norsk butikk til et ikke avskrekkende prispålegg, og da vil det være ett godt kjøp. (Ettersom du får 5 år ihht norsk kjøpslov mot 2 år i Tyskland.)

Innenfor samme segment er det stort sett ikke så alt for mye som skiller de forskjellige produsentene. Det er hvilke egne simuleringer osv og sertifiseringer som er valgt. Egne simuleringer mistenker jeg Yamaha for å være førende, da de kan hente kunnskap fra pro-segmentet.

Hvorvidt høyttalere passer eller ikke passer til en bestemt forsterker blir nok ofte noe overdrevet. Det viktigste er at forsterkeren har nok kraft til å drive høyttalerene kontrollert. Hvilket både H/K AVR 355, Yamaha 1800, Onkyo 805/875 eller andre anerkjente merker i dette segmentet vil ha.

Dersom tysken din er brukbar, er www.hifi-forum.de en god plass å lete etter meninger og tips.

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen :) Fra å stå på bar bakke har jeg en noenlunde peiling på hva jeg skal gå etter nå. Tror ikke jeg importerer noe fra Tyskland, liker å ha norsk forbrukerkjøpslov i ryggen. Men ser man bort i fra de gode rådene fra Tyskland, hvilken av forsterkene bør jeg velge? Yamaha eller H/K?

Lenke til kommentar

AVR355 har 3 HDMI-innganger, holder dette? (pc, tuner& ps3; ikke hd-cam og HD-opptaker) Jeg ville valgt H/K pga design. Tipper du ikke blir misfornøyd med lyden uansett valg. Hvis du har mulighet til å prøvelytte begge med kort mellomrom og passende høyttalere så gjør det. Ikke la butikkene velge cd og høyttalere til testen, da blir det noe som matcher anlegget de vil selge best.

Fjernkontrollen er ganske bra også nå, og kan programmeres, men regn med endel tastetrykk før du får lyd fra riktig kilde. Gjelder spesielt ved bruk av lyd og bilde fra pc. Harmony er blitt veldig bra nå og kan lett stilles via pcen.

Selv bruker jeg dvi->hdmi og optisk lydkabel fra pc til tv og det fungerer knirkefritt. Eneste er jo at du må justere endel avspillingsprogrammer før de sender via Spdif-utgangen. MediaPlayer Classic er en vinner.

PS3 i full surround er utrolig digg!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...