Gå til innhold

Dualboot xp og Mint

Anbefalte innlegg

Har innstallert Xp på en bærbar og skal ha Linux Mint som andre op.system. Når jeg skal velge diskplass på innstalleringen av Mint så blir det en error når den skal forandre partisjonen. Jeg får lest en feilmelding om at det er ntfs i partisjonene som forstyrrer eller overstyrer innstalleringen så linux ikke får mounted disken til sitt bruk.

Feilmeldingen anbefaler å gå inn i Xp og ta bort disken i "safe removal" i taskbaren. Men det er jo ikke et slik felt der. Kan det gjøres på andre måter slik at ikke ntfs overstyrer linux sitt forsøk på å partisjonere den opp til ønsket bruk. Skal ha halvparten av disken til hver av systemene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at partisjonen er markert som "i bruk", altså at den ikke har blitt skikkelig avmontert når du avsluttet windows. Enten er det en feil som gjør at windows krasjet når du skrudde det av sist, eller så brukte du svenskeknappen. Vil anbefale at du kjører chkdsk /r i cmd og starter windows på nytt en gang før du prøver på nytt. Det er også lurt å defragmentere harddisken.

Lenke til kommentar
Problemet er at partisjonen er markert som "i bruk", altså at den ikke har blitt skikkelig avmontert når du avsluttet windows. Enten er det en feil som gjør at windows krasjet når du skrudde det av sist, eller så brukte du svenskeknappen. Vil anbefale at du kjører chkdsk /r i cmd og starter windows på nytt en gang før du prøver på nytt. Det er også lurt å defragmentere harddisken.

Der tror jeg feilen ligger ja. Skal prøve det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...