k-ryeng Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Hvis Canon hadde en L-S serie for EF-S kamera ville mange halv-proffe kunder med masse dyr crop optikk vært nødt å bytte denne ut hvis de ønsket FF kamera. Og hvis man allikevel må bytte ut all optikken, hvorfor ikke bytte kamera-merke også? - Tror ikke Canon vil gjøre det spesielt vanskelig å gå fra crop til FF. Det er helt klart, og er nok en medvirkende årsak til at Canon satser marginalt på optikk til crop-kameraer. På den annen side betyr det at Canon ikke får solgt mye optikk til crop-kameraer, som Sigma 50-150 f/2.8. For brukere som aldri har tenkt å gå over til fullformat, men ønsker seg skikkelig optikk, er det bedre å kjøpe optikk som er crop-tilpasset, da den har brennviddeomfang som er mer egnet til crop... Endret 3. august 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) L-optikk har som oftest bedre kontrast, bokeh og skarphet enn andre objektiver i klassen under - eller fra tredje parts produsenter. Bare ta en titt på skarpheten til EF 200mm f/2.0L IS USM og EF 300mm f/2.8L IS USM her - sylskarpe på største blender! Er ikke ofte du finner objektiver som yter så godt. Ta for eksempel å sammenlign EF 50mm f/1.4 USM med EF 50mm f/1.2L USM på f/5.6 - ut ifra det jeg ser, så er ikke-L optikken skarpere. L-versjonen vil likevel gi bedre farger og bokeh, samt ørlite skarpere ved største blender. Ikke minst er L-versjonen værforseglet. Endret 3. august 2008 av gorpium Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Den er ikke L mye fordi den er EF-S og ikke bare EF - egentlig rart at Canon ikke har laget en egen grading-serie for EF-S, men dem om det... Ville noen andre enn 17-55 og 10-22 kunne fått seg en "gul" ring, da? 50 1.2 er vel kjent for å være skarpere på de største blenderne, for så å bli overgått av 1.4? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Ville noen andre enn 17-55 og 10-22 kunne fått seg en "gul" ring, da?Ja, EF-S 60mm Macro kunne nok det... Lenke til kommentar
fryseboks Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 L-optikk har som oftest bedre kontrast, bokeh og skarphet enn andre objektiver i klassen under - eller fra tredje parts produsenter. Bare ta en titt på skarpheten til EF 200mm f/2.0L IS USM og EF 300mm f/2.8L IS USM her - sylskarpe på største blender! Er ikke ofte du finner objektiver som yter så godt. Ta for eksempel å sammenlign EF 50mm f/1.4 USM med EF 50mm f/1.2L USM på f/5.6 - ut ifra det jeg ser, så er ikke-L optikken skarpere. L-versjonen vil likevel gi bedre farger og bokeh, samt ørlite skarpere ved største blender. Ikke minst er L-versjonen værforseglet. andre enn jeg som ser heftig CA på L objektivet i den sammenligningen? Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Du er ikke aleine der. Har for øvrig vært mer plaget med CA og min 50/1.4 enn det som vises i testen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Perfekt er 50/1,4 ikke, men det er regnet som et særdeles vellykket objektiv. Mange ser ikke nødvendigheten av 1,2 L på grunn av kvaliteten på 1,4. Den er ikke blitt en moderne klassiker uten grunn. Men hadde jeg hatt pengene så hadde de gått til en 1,2. Lenke til kommentar
t_k Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Jeg kjøpte feks EF-S 17-55 f2.8 IS etter og ha testet det mot en Canon EF 17-40 f/4L USM linse. I mine øyne så kunne jeg ikke gjøre et annet kjøp, og jeg ELSKER mitt "simple" EF-S glass. Test linsene og avgjør selv. Nettet er fult av folk som skriver preikepreik. Lenke til kommentar
audunbra Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg skiftet for en tid tilbake ut tredjepartsoptikken min (dvs. en Sigma 17-70) med L-linser (17-40mm og 70-200mm f4 IS), og må si at bildene ble av en helt annen klasse etter dette! Fargegjengivelsen er rett og slett til å bli forelska i ! Autofokus og zoom mye bedre. Jepp, det koster mange dollars, men jeg mener det er verdt det. Kjøpte nylig også en brukt EF-S 10-22mm, og den gir akkurat samme fargene som mine to L-linser. Byggekvaliteten er dog ikke helt den samme, og særlig zoomringen føles litt skrall (mulig dette er tilfeldig for mitt eksemplar...). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå