Patrik89 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) For 15 min siden startet pcen helt greit. Men nA sA vill den ikke starte opp. Det er noe i Pcen som brAker helt forferdelig ogsA. Har ganske stor mistanke om at det er viften. Jeg Apnet kabinettet og ser at hele vifta er full av stOv. Kan det vaere at den er overopphetet? Den virker ikke noe varm men jeg vet ikke jeg. NAr man starter pcen, sA ser man at det kommer opp sAn hvilken versjon osv det er pA pcen og der det stAr at man kan trykke DEL/F1 for A komme i bios, ogsA etter det sier PCen "tikk" sA blir alt bare svart fremover og ingen ting skjer. Tastaturet reagerer pA sA hvis jeg trykker ctrlALTdel sA restarter pcen igjen. Andre problemet er at jeg ikke kommer inn i BIOS. NAr jeg trykker DEL eller F1, sA kommer jeg til BIOS menyen men sA tar det mindre enn et milisekund sA blir alt svart. SA jeg kan se den blAe menyen for .1 sekund sA stAr det stille pA en svart skjerm. CtrlALTdel funker etter dette ogsA. Hva kan greia vAre?:S Tror jeg hvertfall skal ta ut vifta A cleane den fAr stOv. Edit: Merka at det er helt latterlig mye stOv i vifta. Er egentlig bare stOv der. FAr prOve A ta den av A renset den. Noen tips? Endret 3. august 2008 av Patrik89 Lenke til kommentar
Star Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Vet du hvordan du renser cpu og vifte og eventuelt tar på ny kjølepasta? Jeg hadde prøvd dette først - evnt. sjekket om vifteløsningen sitter godt og at vifta spinner på normalt turtall. Du kan jo bruke jumper på hovedkortet til å resette BIOS om du har feil innstillinger, kan tenkes at dette muliggjør boot. Ellers ville jeg krysstestet komponenter evnt. tatt ut ALT som ikke trengs og prøvd å boote med kun det aller nødvendigste ( cpu, hk, ram ) Lenke til kommentar
Patrik89 Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Problemet er at jeg ikke har peiling pA hva jeg skulle tatt ut. Jeg har prOvd A resette BIOS fOr men funket ikke. Jeg har renset viften og latt det stAtt over natten men ingen ting hjelper :s. Men hvis jeg skulle kjOpt en ny PC, kan jeg vell bruke den hard disken som er i PCen jeg har nA sAn at jeg ikke mister alt? Lenke til kommentar
Entim Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Finn en liten kost (en ny malekost er bra) og børst vekk støvet fra vifta, vær forsiktig så du ikke brekker av noe plast deler eller komponenter. Det beste hadde vært å blåse rent med luft, ikke noe kompressor ala spikerannlegg, men en boks til signalhorn eller lignende. Det er nok vifta som ikke kjøler godt nok med alt støvet så CPU stenger ned for ikke å bli ødelagt av varme Lenke til kommentar
Patrik89 Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Skal jeg bare vente da til den er avkjOlt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå