Gå til innhold

Wind, Aspire One, eller Eee 901?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk min MSI Wind i går, og her er mine første erfaringer med maskinen:

Dataen i seg selv er enda mindre enn jeg hadde trodd rett og slett utmerket størrelse. Min Msi Wind har 3 cellers batteri, og det tømmes dessverre ganske raskt. Etter tre episoder med Simpsons, og 15 minutter med surfing over wlan i Windows, og med skjermen skrudd ned til nest laveste lysnivå har batteriet gått fra helt fult, til 12%. Uten at pcen er i bruk bruker jeg omtrent 2 timer på å lade den fullt opp. Som dere vet er denne pcen utstyrt med hardisk. Det medfører en anelse støy , og litt varme.

Verken varmen eller støyen er plagsom for meg, men jeg vil anta at varmen for enkelte kan bli et irritasjonsmoment om man sitter med pcen på fanget over lengre tid.

Tastaturet er overraskende behagelig, å skrive lengre stiler, eller artikler vil ikke være noe problem.

Høyttalerne er dessverre ikke noe å skryte av, hvis formålet er å spille av musikk kan du nesten like gjerne bruke mobilhøyttaleren din. Webkameraet er heller ikke mye å skryte av mtp kvalitet, men det fungerer utmerket til msn, og lignende.

Første gangen jeg startet den opp installerte Windows XP seg. Installasjonen tok ca 30 min.

Når XP er ferdig installert rebooter maskinen inn i XP (boot tid til start meny +/- 40 sek). Inne i XP fungerer alt som det skal alt av drivere er installert, og maskinen er ganske enkelt helt klar til bruk.

Skalering er heller ikke noe problem, alt fungerer valing, og som forventet.

Installasjon av Pc Suite, Mozilla Firefox og Avg 8 free går greit uten at maskinen føles treg, eller henger seg. Etterhvert kommer allikevel maskinens (og operativsystemets) svakheter frem, og jeg opplever endel småheng i forbindelse med åpning og lukking av programmer, det gikk allikevel bedre enn forventet.

Den klaginga som til tider har vært på kapasiteten til nettverkskortet kjenner jeg meg ikke igjen i, jeg fant faktisk trådløse nett jeg aldri hadde sett før.

Installasjonen var heller ikke bloated, eneste programvaren som var forhåndsinstalert var Winrar.

I og med at jeg ganske enkelt hater Windows bestemmer jeg meg for å installere nyeste versjon av Ubuntu (Hardy Heron). Siden Msi Wind ikke har cd-rom bruker jeg live usb. Installasjonen går knirkefritt, og all masminvare fungerer ut av boksen, med unntak av wlan og webkamera. Googler litt og finner diverse oppskrifter som skal få kortet til å virke, noen oppskrifter mer avanserte enn andre. Prøver flere uten hell. Til slutt finner jeg denne: http://forums.msiwind.net/default-msiwind/...untu-t1976.html

Den virker, og jeg er straks på nett. Webkameraet har jeg ikke prøvd å få til å virke enda, men det skal vist være mulig.

I Ubuntu har jeg ikke opplevd ett eneste heng, selv om jeg kjører med endel Compiz effekter, maskinen føles like rask og responsiv som hjemmepcen min.

Jeg kunne omtrent ikke vært mer fornøyd med denne dataen, skulle det vært noe ville jeg hatt bedre høyttalere, og bedre batteri (noe jeg får snart, da jeg kjøper 6 cells batteri)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Vurderte asus 900, kjøpte acer one pga. keyboard.

Kan ikke si jeg angrer på det. Keyboardet på acer one kan faktisk brukes til å skrive rimelig greit men så fort du går over til et vanlig keyboard, merker du jo at det er trangt. Ettersom asus har vesentlig mindre keyboard, så tror jeg det rett og slett blir litt ubehagelig. Asus har nok på den andre siden sikkert bedre touchpad, men en ekstern mus banker sånt uansett, og dessuten bør man lære seg å bruke keyboard mest mulig på laptops. Touchpaden på aspire one er faktisk ikke så dårlig som jeg hadde forventet heller.

Asus 900 er et bedre kjøp utenom keyboardet. Bedre webcam, mer minne, større flashminne, muligens raskere prosessor også? Alt dette må ses opp mot pris, og for de 2800 jeg ga for min aspire one i butikken, så kan du kjøpe en asus 900 fra nettet MED et digert ekstrabatteri, og da vil den mose aspire one på batteritid. Hovedfordelen med en 901 er ekstra batteritid, men når du til den prisen kan kjøpe en 900 pluss ett eller to ekstra batterier, så ser jeg ikke poenget med 901 utenom at batteriene er mindre for samme antall minutter. Aspire one sitt batteri er veldig dyrt for øyeblikket, mens asus 900 har LANGT billigere batterier til opplysning.

Så hvis du kan leve med et lite tastatur, så er det bare å gå for asus 900 fremfor 901, one og wind slik jeg ser det. For pengene du sparer, stabler du opp ekstrabatterier :)

Men utelukkende pga. keyboardstørrelsen, er jeg personlig veldig fornøyd med mitt eget valg av aspire one. Det er en herlig liten maskin. Som jeg har mest nerdet med for å være ærlig men det føles bare godt å eie den liksom. La inn ubuntu på den i går (fordi debian netboot ikke ville). :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv mest lyst på en eee 901, men gadd ikke vente. Nå som jeg har fått Msi Wind tror jeg den er et bedre kjøp, pga lagringsplass, tastatur og windass (når alt kommer til alt er det greit å ha en windows versjon til ting som bare ikke vil fungere i Linux. Dessuten er skolen min et eneste stort windowsmonopol).

Aspire one vet jeg ingenting om, men det høres jo ut som en god maskin;)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...