kari Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Kan noen hjelpe meg med et raidproblem? Mens maskinen var online inatt, hadde den kræsjet, og da jeg prøvde å restart den i dag morges, fikk jeg feilmelding om "broken raid". Jeg har et Asus P4 hovedkort , Intel Pentium 2,8 prossessor, High Point Rocket Raid. 1 stk 20Gb harddisk som primary master u/raid, hvor Winxp er innstallert, 2 x 200 WD harddisker i raid. Disse er nå ikke lenger tilgjengelige. Kan jeg rekonstruere raidet uten å miste mine 6700 Mp3èr og 120 Gb videofilmer? Det var 4 partisjoner på de to harddiskene, da jeg hadde problemer med størrelsen (200 GB) i Windows. Er det evnt. mulig å fjerne raidet, legge diskene inn som slave, og overføre filene til min andre maskin som er i nettverk? Vil partisjonene fortsatt være som før NB! Kjørte (desverre) på raid 0 Utrolig takknemlig for alle forslag. Kari Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Desverre. Skal du få tak i data fra et RAID som har trynet så må det nok sterkere lut til. Når diskene står i RAID 0 betyr dette at den skriver data til begge disker samtidig. Dette betyr at hvis en av diskene feiler så mister du 100% av data på hele RAIDet. Det finnes firma som kan gjenopprette disker for deg, men dette koster veldig masse penger. Ta dette som en lærepenge Husk backup. En DVD brenner er såpass billig per i dag at det er lett å ta backup av forholdsvis store mengder data uten at det koster skjorta. -KJ Lenke til kommentar
bjoen2 Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Hvis du ikke allerede har gjort det, ville jeg sjekket "raid manualen" som medfulgte Hk eller "raidkort" Mulig det kan stå noe der, som er til nytte! Jeg hadde en megakrasj etter flashing av bios på mitt MSI 266 PRO-2Ru HK med 2 WD 80GB i raid 0, mistet all tilgang til data på raiddelen, husker ikke eksakt hva jeg gjorde, da det er ca. 6mnd siden, mener jeg reinnstallerte raiddriverene. Fikk deretter full tilgang till alle lagrede data bortsett fra att spill på raidpartisjonene ikke lenger virket. Men har 1 av HDD tatt kvelden, så er vel alt håp ute, hvis du da ikke vil legge mye penger i det, det finnes som nevnt i en tidligere post firmaer som gjennoppretter tapte data. Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Har du muligheten ta ut diskene og prøv dem på en annen maskin med raid kontroller. Gå da ikke inn i raid bios men rett in i windows og prøv og importer fremmede disker. Har fungert med meg ved ett par anledninger. Inne i windows kjørte jeg da da en disk sjekk med norton system works og den fant skadete filer som den fikset. Tok så ut diskene og satte dem inn igjen i min maskin og alt fungerte fint. Skader ikke og prøve for deg helder om du kan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå