Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fryseproblemer når jeg kjører spill eller fullskjermsprogrammer!

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen. Her kommer en liten post fra meg hvor jeg skal prøve å forklare mine problem så godt som mulig.

Jeg har selv lest massevis av forumposter over hele internett hvor folk klager på at de nye pc'ene dems fryser eller stopper opp innimellom når de kjører spill eller fullskjermsprogram. Så langt gjennom lesingen har jeg ikke funnet noen slags form for problemløsning når det kommer til min pc. Mange tror dette skyldes dårlige drivere fra utgiverne, men det jeg ikke skjønner er at det ser ut som i de fleste tilfeller er datamaskinene ganske nye (ikke like mange med gamle pc'er sliter med akkurat disse problemene).

Uansett så er mine problem akkurat de samme. Hvis jeg kjører spill som for eksempel Warcraft 3: TFT eller World of Warcraft så stopper pc'en min opp, i de aller fleste tilfeller så kan jeg fortsatt høre musikken fra winampen min. Det jeg ikke skjønner er at jeg kan spille både Counter-Strike 1.6 og Counter-Strike: Source i evigheter uten at det skjer noe lignende. Er det noen som har peiling på hva feilen kan være? Er det noen som _vet_ mer eller mindre 100% sikkert at driverne til de forskjellige utgiverne er ustabile for tiden? Trenger sårt hjelp her, er ikke morsomt å måtte reboote pc'en sin 3-4 ganger manuelt om dagen, tror ikke den har godt av det heller :/

Og ja, problem som dette oppstår også veldig ofte. Jeg kan fortsatt spille normalt, men som dere ser så er det kanskje ikke vits. Jeg trodde kanskje det var skjermkortet som var ødelagt først, men når jeg kjøpte nytt fikk jeg akkurat samme feil:

234466.jpeg

Dette er faktisk det mest vanlige problemet jeg har for tiden. Det skjer mer eller mindre 1 gang om dagen, og hvis jeg da skal avslutte WoW låser pc'en seg i 10-20 sekunder (i verste fall 1 minutt) før jeg kommer ut i windows. Deretter må jeg restarte maskinen for at alt skal fungere som det skal igjen.

Har også oppdaget at pc'en kan låse seg helt hvis jeg for eksempel skal se en film eller lignende, men det er skjeldent at dette har skjedd.

Har prøvd med formatering, nye drivere (til alt), demontering/montering, ja det meste. Har så langt ikke hatt flaks med noe! Trenger hjelp.. Pcen er bare 6-7 mnd'er gammel, og problemene har vært der siden dag 1.

Specs:

AMD Athlon 64 X2 4400+

MSI K9N NEO-F V3, nForce 560

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

XFX Gainward GeForce 8800GT 256MB

Win XP Pro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det kan være drivere, tempraturer eller noe du mangler og innstalere i pc-en.

1 Sjekk at du har de nyeste driverne vis du ikke har det innstaler de.

2 sjekk om pc-en er stabil med OCCT stress test program

OCCT

3 sjekk at du ikke har noe som ødelegger for pc-en bruk crap cleaner

Crap cleaner

jeg hadde selv et lignende problem med age of empires 2 min fiks ble og reinstallere spillet så funka det for en fil som hadde rotet seg til eller noe tror jeg.

Lenke til kommentar
Det kan være drivere, tempraturer eller noe du mangler og innstalere i pc-en.

1 Sjekk at du har de nyeste driverne vis du ikke har det innstaler de.

2 sjekk om pc-en er stabil med OCCT stress test program

OCCT

3 sjekk at du ikke har noe som ødelegger for pc-en bruk crap cleaner

Crap cleaner

jeg hadde selv et lignende problem med age of empires 2 min fiks ble og reinstallere spillet så funka det for en fil som hadde rotet seg til eller noe tror jeg.

Jeg har absolutt alle nye drivere. Temperaturer og er som de skal. Er det vits å kjøre noe crap cleaner når jeg både har formatert og reinstallert alt opptil flere ganger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Kan være skjermkortet ditt som er noe galt med, har du hatt problemene ofte?

vurder og ring ditt du kjøpte skjermkortet og forklar problemet.

For kan være at noe er galt med det.

Enten det eller så er strømforsyningen som er for svak kanskje, hvor sterk er den?

Lenke til kommentar

Nå mens jeg var ute lot jeg OCCT stå på, og kom over dette:

235163.jpeg

Ikke at jeg vet hva det betyr, men det ser litt galt ut.. Hjelp! :p

Kan være skjermkortet ditt som er noe galt med, har du hatt problemene ofte?

vurder og ring ditt du kjøpte skjermkortet og forklar problemet.

For kan være at noe er galt med det.

Enten det eller så er strømforsyningen som er for svak kanskje, hvor sterk er den?

Jeg kjøpte nytt skjermkort som sagt for jeg trodde kanskje det var ødelagt, men fikk akkurat samme problem. Strømforsyninga mi er på 350w.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Aha.. Men er det ingen måte å sjekke det på? Den 5V-greia, er det den ledningen man setter i selve hovedkortet?

5V er en spenning som PSU leverer via kontakt til hk'et ja.

Du kan åpne kabinettet og fortelle oss hvilken type PSU som sitter i systemet.

Gjerne full modellbetegnelse og data for Amps/watt (skal stå på PSU).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hallo igjen. Nå har jeg testet å bytte PSU, men problemet er der fortsatt. Er det mulig at hovedkortet kan være ødelagt? I BIOS og i MSI Dual Core Center vises det at spenningene er riktige. Men hvis jeg bruker for eksempel PC Wizard 2008 eller OCCT vises de spenningene som jeg tidligere oppga i denne tråden. Så, ja. Er det mulig at hovedkortet er ødelagt? Alle andre spenninger er som de skal (CPU osv).

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hallo igjen. Nå har jeg testet å bytte PSU, men problemet er der fortsatt. Er det mulig at hovedkortet kan være ødelagt? I BIOS og i MSI Dual Core Center vises det at spenningene er riktige. Men hvis jeg bruker for eksempel PC Wizard 2008 eller OCCT vises de spenningene som jeg tidligere oppga i denne tråden. Så, ja. Er det mulig at hovedkortet er ødelagt? Alle andre spenninger er som de skal (CPU osv).

Takk for svar :)

Ikke alle hk/bios'er er helt komptatible med diverse tredjepartsoftware (som OCCT, "PC Wizard").

Programmene leser av feil sensorer/leser av feil verdier.

Hk'et ditt er nok helt i orden, - ihvertfall mtp spenninger. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...