Brian Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Hei Fikk plutselig et merkelig problem her om dagen da jeg skulle inn på en partisjon. Det viser seg at noe har skjedd helt uten videre med den, og den er nå tydeligvis skadet. Dette er en 320gig disk som er delt opp i to partisjoner, hvorav den ene inneholder os'et. Partisjonen med os'et på fungerer helt som normalt, så da friskmelder jeg iallefall disken, men den andre partisjonen kommer jeg ikke inn på. Hvis jeg prøver å gå inn på partisjonen får jeg bare feilmeldinga " Filen eller mappen er skadet og kan ikke leses." Er det noe måte å redde det som lå på den partisjonen, eller er det tapt? Er det også håpløst å prøve å fikse partisjonen på noe vis? Endret 3. august 2008 av Brian Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Såframt det ikke er noe fysisk feil med disken, vil kanskje en checkdisk løse problet? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Har kjørt checkdisk flere ganger, men fortsatt samme problem. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Ingen flere tips? Vil bare vite om det overhodet er noe mulighet å redde/fikse det som er på partisjonen før jeg gir opp og formaterer den på nytt. Regner med at det kommer til å fungere da, men da mister jeg også alt jeg har der. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Last ned disksjekkings verktøy fra disk produsenten, og test hele disken med dette for å bekrefte at hele disken er OK. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Hvis det bare er filsystemet som er korrupt så vil en slik disksjekk si at alt er i orden. Prøv recoveryprogram som GetDataBack. Det er gratis å sjekke om det finner filene. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 GetDataBack fungerte faktisk. Scannet partisjonen og den fant alt tror jeg. Så nå må jeg bare gå til innkjøp av en ny disk siden jeg er nesten tom for plass utrolig nok. Blir nesten 300gig med recovery, så det er ikke akkurat lite som skal gjennopprettes. Men uansett, takk for hjelpa, nå slipper jeg MASSE jobb med å skaffe alle filene og organisere det på nytt. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Liten bump her, men har bare et spørsmål til. Har etter litt somling anskaffet 2stk terradisker og prøvde å kjøre recovery på den skadde partisjonen. Fikk berget alt av data, og det eneste som var uleselig for GetDataBack var system volume information, kansje det var synderen? Iallefall har jeg nå henta ut filene, men problemet er at jeg ikke får formatert partisjonen. Kjører jeg hurtigformatering av NTFS på partisjonen så får jeg feilmeldingen "Windows kan ikke fullføre formateringen." Hvis jeg ikke tar hurtigformatering skjer det ikke noe før etter kansje 1-2 timer før samme melding kommer igjen, så ingen av delene funker. Formatet på partisjonen er nå RAW, så jeg aner ikke hvorfor den ikke klarer å formatere den. Endret 7. september 2008 av Brian Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Kan hende den partisjonen du prøver og formatere har for mange skadde sectors? Prøv og formatere den med windows instalasjons cd\dvd'en Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Har du forsøkt med GParted? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Har du sett i Diskbehandling hvilken status den partisjonen har? Symptomene er typisk hvis en System partisjon. I såfall prøver Windows bare å hindre deg i å skyte deg selv i foten, for å si det slik. Fjerner du systemfilene så kan du ikke boote. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Bilde fra diskbehandlinga, ser ikke noe unormalt der bortsett fra at den ødelagte partisjonen ikke har NTFS. covah: Skal prøve GParted i morgen hvis jeg ikke får løst det i dag. Endret 7. september 2008 av Brian Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Du har i det minste System og Boot på hver sin disk, så potensialet er der. Ser heller ikke noe unormalt. Men prøv å slette partisjonen og lag ny. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå