Gå til innhold

Priser i Sør-Korea


Anbefalte innlegg

For de som er interessert i priser i Sør-Korea så kan jeg fortelle at jeg var en tur i Seoul i November i fjor. Kjøpte da et Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM. For dette betalte jeg 800.000 WON etter en del pruting, noe som tilsvarer ca kr 4.200,- med dagens vekslingskurser.

 

Samme objektiv koster kr 7.894,- hos Japan foto og ca kr 6.000 (konvertert til NOK) i Singapore hvor jeg for tiden er bosatt. Så det er mye å spare på å handle i Sør-Korea.

 

Jeg handlet objektivet på Yongsan Electronics Market. Det er et enormt område med flere "kjøpesentra" som i all hovedsak selger forbrukerelektronikk. Om du kommer hit med T-banen så go tver gjennom det store 8-etasjes kjøpesenteret du kommer direkte inn i (prisene er jevnt over høyere der) og over en parkeringsplass så kommer du til det "egentlige Yongsan Electronics Market". Vær oppmerksom på at de etter beste evne forsøker å "flå" turister så man *må* ha gjort hjemmeleksa si på forhånd og vite hva man skal kjøpe og hva som er riktig prisnivå. Ellers blir man garantert lurt her. Det er bare å prute i vei og ikke ta på vei om selgere skriker til deg i fullt sinne. De fleste selgere i dette elektronikkmarkedet er "banditter" etter norsk målestokk og de er både verbale og høyrøstede men det er det bare å ignorere og gå videre til neste butikk. Merk at det kan virke som om mange samarbeider og egentlig får varene sine fra samme sted. Undersøk varene nøye og insister på å prøve objektivet der og da. Pass også på å få stemplet garantikortet. Jeg har i ettertid fått bekreftet fra Canon Singapore at "International warranty" er gyldig i ett år. Jeg har sett enkelte her på forumet hevde at dette kun gjelder "L" objektiver men det stemmer i hvert fall ikke i Singapore og det ville overraske meg om reglene er annerledes i Norge.

 

Jeg var også innom en del mindre fotobutikker som lå i utkanten av Namdaemun Market. Her (i utkanten av markedet) lå små fotobutikker på rekke og rad. De var jevnt over noe dyrere enn butikkene i "Yongsan Electronics Market" men de var mye hyggeligere og hadde priser på alle varene sine (jeg fikk inntrykk av at man fortsatt kunne prute en del). Det som imidlertid var fasinerende var mengden av brukt optikk som var til salgs i disse butikkene. Det var rett og slett et mekka om man var på utkikk etter brukt optikk av alle mulige merker. Jeg er overbevist om at det var veldig mange "diamanter" som lå her og ventet på å bli plukket til en hyggelig pris. Dessverre så hadde kona helt andre planer på dette markedet enn å gå i fotobutikker så det ble liten tid til å utforske disse butikkene, jeg måtte henge meg på henne for familiefredens skyld. Vi planlegger imidlertid å ta en tur tilbake til Sør-Korea i løpet av året og da skal jeg sette av en hel dag til å utforske disse småbutikkene i fred og ro og helt alene :)

 

Forøvrig så var Seoul et "handlemekka" med veldig lave priser på det aller meste, både Koreanske varer og importerte varer. Og koreanske varer har en kvalitet opp i mot "Japansk kvalitet", altså veldig bra og enormt mye bedre enn "Kina kvalitet".

 

Det var også en del butikker på flyplassen (tre stk som solgte elektronikk og fotoutstyr) og prisene her var noe høyere enn i Seoul men fortsatt veldig lave etter norsk målestokk.

 

Jeg kjøpte forresten en 40" Samsung LCD TV også, samme modell som denne som hos komplett koster kr 9.490,- (og ca det samme i Singapore). For den så betalte jeg 900.000 WON, noe som tilsvarer ca kr 4.700,- med dagens vekslingskurser. Det hører med til historien at vi kom fra USA og hadde en "stopover" i Seoul og da er bagasjereglene slik at man kan ha med seg maks 2 kolli på maks 32 kilo per person, derfor ble det ikke noe problem med overvekt på flyet tilbake til Singapore.

 

Håper mine erfaringer kan være til hjelp og inspirasjon for de som eventuelt vurderer en tur til Sør-Korea og Seoul. Det kan nemlig absolutt anbefales! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...