Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MAC adresser og ISP

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter et opphold til min tante i utlandet oppdaget jeg at hennes to pc'er (desktop og laptop) lot seg fint koble på internetkabel hun hadde hjemme.(blokk, borettslag) (to pc samtitid også). Da jeg forsøkte å koble bare min private laptop til internettkabelen hennes kom jeg ikke på nett. Etter å ha snakket med henne kunne hun fortelle meg at det samme skjedde da hun kjøpte laptop. Hun måtte ringe inn og informere boretslaget om ny pc....har mistanke om at hennes ISP sjekker MAC. Kan det være riktig? Er det en vanlig metode for å begrense antall pc'er pr. bruker? Eller benytter ISP andre metoder for å begrense antall pc'er pr bruker? Kan hennes ISP merke om jeg spoofer MAC adresse på min private laptop?

Endret av maxmekk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Etter et opphold til min tante i utlandet oppdaget jeg at hennes to pc'er (desktop og laptop) lot seg fint koble på internetkabel hun hadde hjemme.(blokk, borettslag) (to pc samtitid også). Da jeg forsøkte å koble bare min private laptop til internettkabelen hennes kom jeg ikke på nett. Etter å ha snakket med henne kunne hun fortelle meg at det samme skjedde da hun kjøpte laptop. Hun måtte ringe inn og informere boretslaget om ny pc....har mistanke om at hennes ISP sjekker MAC. Kan det være riktig? Er det en vanlig metode for å begrense antall pc'er pr. bruker? Eller benytter ISP andre metoder for å begrense antall pc'er pr bruker? Kan hennes ISP merke om jeg spoofer MAC adresse på min private laptop?

Hvis de to pc'ene kjører samtidig vil jeg tro at du får problemer, da switch/lan-porter forholder seg til mac-adresse. Har tanten din ikke router? En router med flere lan-porter skulle gjøre nytte her, da vil det være mac-adressen til routeren som vises hele tiden.

Lenke til kommentar
Hei.

Hei, det høres veldig merkelig ut, helt håpløst for å hindre flere tilkoblinger siden om du bruker router vil du raportere routerens mac adresse.

Så vil anbefale router om du skal bruke pcen der mye, ellers er det ingen fare å bruke hennes mac, de vil ikke merke det, og om de gjør det vil de trolig drive ulovelig overvåkning.

Har heller ikke hørt om noen isp som krangler på flere pcer siden jeg var i england rundt år 2000, dette siden de ikke syntes og tourent og video tar mer båndbredde en en 10 pcer for vanlig web bruk, men tråløst nett du deler med naboer er brudd på reglene.

Hadde det vært et trådøløst nett hadde det gitt noe mening, brukte mac selv i et trådløse netverk om du ikke kan bruke vanlig sikkerhet, reapeater som ikke ville sammarbeide på sikkerhet så jeg satte opp mac filtrering.

Har vært borte i mac adresse for å identifisere maskin som skal stå på fast ip et sted, dvs vi måtte oppgi mac adresse og pc fikk da en fast ip av routeren i sentralen.

Lenke til kommentar

Det merkelige er at de i borettslaget ikke har egne routere. De har bare en CAT-5 kabel fra vegg. Forsøkte å koble til en switch (8 porter)...med tanke på å kunne bruke flere

pcer... det funket ikke...selv om jeg koblet bare tantas pc'er til switchens porter...derfor fikk jeg en sterk mistanke om at de sjekker for MAC adresser. Switchen har jo egen MAC adresse....

Lenke til kommentar
Det merkelige er at de i borettslaget ikke har egne routere. De har bare en CAT-5 kabel fra vegg. Forsøkte å koble til en switch (8 porter)...med tanke på å kunne bruke flere

pcer... det funket ikke...selv om jeg koblet bare tantas pc'er til switchens porter...derfor fikk jeg en sterk mistanke om at de sjekker for MAC adresser. Switchen har jo egen MAC adresse....

Switcher har ikke mac-adresse. Den switcher trafikk mellom nettverksenhetene i det lokale ettverket, og har derfor en liste over disse enhetenes mac-adresse. Du må ha en router for å skille ditt lokale nettverk fra isp-ens. ISP vil da kun se routerens mac-adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...